Guvernul a reusit sa creeze si sa mentina cea mai controversata taxa de dupa 1990.

Cei care si-au cumparat masini noi sau second hand aubagat in buzunarul guvernului 225 de milioane de euro Dupa un an de aplicare, taxa auto a adus Guvernului peste 225 de milioane de euro, o procedura de sanctionare deschisa de Comisia Europeana si mai multe procese, unele cistigate, din partea populatiei. La 1 ianuarie 2007 intra in vigoare taxa speciala de prima inmatriculare, gindita in biroul ministrului Finantelor, Sebastian Vladescu, si majorata ulterior de Parlament. Dupa ce avertizase inca din 2006 ca taxa este discriminatorie, pentru ca in fapt se aplica doar masinilor cumparate din afara Romaniei, Comisia Europeana a declansat in martie procedura de trimitere in judecata a Romaniei pentru incalcarea Tratatului UE. Discutiile pe marginea modificarii taxei au continuat pe tot parcursul anului intre membrii Guvernului si expertii Comisiei.

Tot in primavara, Vladescu a fost inlocuit cu Varujan Vosganian. Noul ministru al Finantelor promitea o solutie de scadere a taxei auto pina la jumatatea anului. In luna mai, ministerul chiar a depus la Comisia Europeana o noua modalitate de calcul al taxei. Intrarea in vacanta parlamentara a marcat neindeplinirea promisiunii noului ministru de a face taxa mai suportabila pina la mijlocul anului. In fapt, Vosganian schimbase deja placa in iunie, promitind o noua taxa auto, mult mai lejera, pentru 1 ianuarie 2008. Aceasta noua promisiune a ministrului Finantelor a slabit increderea populatiei in termenele Guvernului si a dat practic drumul inmatricularilor de masini second-hand. Sumele incasate de Guvern din taxa de prima inmatriculare au tota-lizat, in primul semestru, 301,2 mi-lioane de lei, nu mai putin de o treime din incasari avind loc in luna iunie.

Declaratia anului in materie de taxa auto apartine poate celui mai mare adversar al ei, comisarul european pentru taxe, Kovacs Laszlo. Intrebat in noiembrie de un reporter RFI ce se va intimpla cu cei care au platit taxa de inmatriculare in cazul in care Comisia opreste procedurile inainte ca acest caz sa ajunga la Curtea Europeana de Justitie (CEJ), comisarul a declarat ca „si intr-un astfel de caz autoritatile romane ar trebui sa dea garantii ca vor da banii inapoi. In caz contrar, vor continua procedurile". La sfirsitul lunii noiembrie, Comisia a deschis a doua etapa a procedurii impotriva Romaniei pe taxa auto, ultima inainte de deschiderea procesului la CEJ.

Cel mai important eveniment legat de taxa auto a fost insa altul. La sfirsitul lui noiembrie, un tribunal romanesc, cel din Arad, a declarat in premiera ilegala taxa de prima inmatriculare, obligind Administratia Financiara sa returneze banii firmei care a cistigat procesul. Firma SC Magura Impex SRL a intentat Finantelor Publice Arad un proces in care a cerut taxa de prima inmatriculare (6.287 de lei) inapoi, aceasta fiind ilegala din punctul de vedere al legislatiei europene. Aceasta reusita a incurajat mai multe persoane sa dea statul in judecata, iar cazurile de hotariri privind returnarea banilor s-au inmultit.

Statul a reactionat prompt. La putine zile, ministrul Mediului, Korodi Attila, ameninta populatia ca, „daca se va elimina taxa de prima inmatriculare, Ministerul Mediului va renunta la programul de innoire a parcului auto (rabla - n.r.)".

Guvernul a facut insa ultima „aroganta" inainte de sarbatori, cind Palatul Victoria a aprobat schimbarea numelui taxei de prima inmatriculare, pe motiv ca acesta ar fi creat „confuzie". „Probabil nu se intelege ca este o taxa de protectie a mediului. Noua forma a taxei nu cred ca va mai crea confuzii, iar instanta nu va mai da cistig de cauza vreunui reclamant", a declarat acelasi Korodi Attila