Un recensamint al prezentatorilor din sport de la tv ar releva indiscutabila suprematie a femeilor. Pentru ca femeile frumoase si stirile soft aduc audienta. Crainicii sportivi, pe cale de disparitie la aproape toate televiziunile, nu vad in asta un pericol.

Prezentatorii sportivi sint mai credibilidecit colegele lor, crede Vlad Enachescu Un chip atragator si un bust generos capteaza mai usor atentia privitorului, mai ales cind acesta e in majoritate masculin, de aceea posturi importante, ca Antena 1 si PRO TV, le-au oferit femeilor intiietatea la pupitrul stirilor din sport. Crainicii sportivi nu se considera, deocamdata, amenintati. „Nu cred ca sint pe cale de disparitie. TVR, Prima TV, Kanal D, National TV sint citeva exemple care infirma aceasta ipoteza", sustine Cosmin Cernat (jos, stinga), seful de la Sport, de la Kanal D. Sa fii inconjurat zilnic, la locul de munca, de doua frumuseti precum Adelina Elisei si Raluca Lazarut nu-i de colea. Sa le mai fii si sef, cum le este Gabriel Balasu, iti asiguri invidia suflarii masculine iubitoare de sport la tv. „E ca si cum te-ai plimba cu un Ferrari la ora de virf in Bucuresti. E placuta senzatia, dar trebuie sa ai si multa grija", spune seful Departamentului Sport de la Antena 3. „Fata de perioada anterioara, Raluca si Adelina se inteleg foarte bine si asta ma ajuta si pe mine. Am incercat sa fiu echitabil si asta s-a vazut in ultima vreme. Amindoua s-au descurcat foarte bine si la editiile speciale. Aveau nevoie de putina incredere."

Gabi gaseste o explicatie pentru numarul din ce in ce mai mic de barbati la pupitrul stirilor din sport. „Pur si simplu, unii crainici au preferat sa se ocupe de altceva sau nu au mai fost considerati marketabili, in comparatie cu femeile. Aici ma refer in special la evenimente si la aparitii in reviste mondene. A existat un trend in ultima vreme. Femeile frumoase si stirile soft au adus audienta. Sau cel putin au atras atentia, au schimbat ceva in peisaj. Exista probabil o saturatie in privinta barbatilor la costum care prezentau sport. Oamenii erau sastisiti de imaginea unor oameni din vechea generatie a TVR sau de cei aparuti la inceputul anilor ’90." Cosmin Baleanu (jos, dreapta), de la Kanal D, e de parere ca impresia e data de faptul ca femeile sint promovate mai mult si mai agresiv. „Daca sint preferate femeile, acest lucru se intimpla, in primul rind, pentru ca s-a schimbat foarte mult continutul stirilor, care la anumite televiziuni nu mai sint de mult buletine informative. Se cauta divertismentul si atunci este normala asocierea cu o persoana a carei infatisare conteaza poate mai mult decit continutul stirii."

Radu Naum, de la TVR, e mai impaciuitor: „Probabil ca s-a descoperit un potential public care poate fi atras de prezentele feminine sau poate ca era o arie mai putin exploatata, poate sint politici editoriale care tin de profilul posturilor de televiziune sau poate au gasit, pur si simplu, fete mai bune decit baietii. Totusi, mi se pare usor fortat sa prezentam lucrurile dihotomic". Colegul si seful sau, Vlad Enachescu, da vina pe trend: „Hai sa spunem ca este un trend pe piata televiziunilor, care au incercat sa atraga publicul masculin si prin acest... artificiu. In fapt, e o diversificare ce poate aduce beneficii jurnalelor sportive".

Sint mai pregatite femeile decit barbatii pe acest tronson? „Problema nu e asta. Cred ca tine de dezinvoltura tipic feminina. Au avantajul ca vorbesc liber mai cursiv decit barbatii si trec mai usor peste situatiile penibile. Insa cred ca foarte important este ce imagine iti creezi", adauga Balasu. Cosmin Cernat nu vede o competitie intre cele doua sexe, ci intre jurnalistii care prezinta stirile. „Si, cum glumesc eu de obicei, daca nu e jurnalist, macar sa citeasca ziarele de sport dimineata!!!!"

Cum zice ca nu se pricepe la „masuri", Balasu masoara din ochi o eventuala colega de echipa. In plus, „nu-mi plac fitele. Am nevoie de oameni cu determinare, convinsi ca vor sa faca acea meserie. Cred ca unele dintre potentialele crainice nu inteleg deloc ce inseamna munca in televiziunea de stiri. Vor doar o rampa de lansare".

Pentru ca Cernat sa ia o femeie in echipa: „Trebuie sa fie jurnalist, sa inteleaga ceea ce citeste, sa nu zimbeasca timpeste si sa aiba ceva experienta in sport. Oricum, pentru a forma un prezentator e nevoie de cel putin doi ani". Si Radu Naum mizeaza pe temeinice cunostinte sportive si de jurnalism, dar „trebuie sa aiba si calitati de comunicare foarte bune, o prezenta placuta si, ceea ce pina la urma au nevoie toti cei care apar la televizor, sa «treaca sticla»". Enachescu puncteaza: „Si mai trebuie sa inteleaga ce citeste!!!"

„A fost doar o senzatie. Pina la urma la ce ne uitam... La marimi sau la performante?", explica Balasu importanta decolteului la pupitrul stirilor. Desi il considera important, dat fiind succesul fetelor care prezinta stirile din sport, Cosmin Cernat nu a luat nici o fata in echipa pe care o conduce la Kanal D. „Dar n-a fost un lucru premeditat", ne asigura Cosmin Baleanu.

Seful sau adauga: „S-ar putea ca, in curind, sa vedeti si prezente feminine la Kanal D. Nu am conturat concret aceasta idee, dar exista posibilitatea". In schimb, Vlad Enachescu vede mai important un zimbet placut, „care poate crea acea relatie crainic-telespectator necesara succesului unei transmisii".

Comentariile sportive revin aproape exclusiv barbatilor. „Este un lucru total diferit fata de ceea ce inseamna prezentarea unui jurnal. Probabil este ceva mai complicat si mai potrivit barbatilor. Parerea mea este ca femeile sint cele care nu doresc sa faca asa ceva. Sint anumite sporturi la care prezenta unei voci feminine la microfon este chiar indicata. Patinaj, gimnastica, inot sincron. In acelasi timp, nu mi-as putea imagina o voce feminina comentind rugby, box sau chiar fotbal", explica Baleanu.

Si la TVR se practica alaturarea de comentatori, barbat si femeie, cum s-a intimplat la CM de handbal din Franta, cind Radu Naum a avut-o ca partenera de microfon pe extrema dreapta a nationalei, Cristina Varzaru. „De altfel, noi am mai colaborat si cu Andreea Raducan ca si comentator al unor evenimente sportive (si nu numai, ea a avut chiar propria emisiune pe TVR 2). Sint unele sporturi la care se potriveste comentariul feminin si in afara de exemplele de mai sus va mai dau unul, pe care l-am trait pe propria piele: Ruxandra Gheorghe, la patinaj artistic", adauga Vlad Enachescu.

TVR a fost postul la care au aparut primele prezentatoare de stiri din sport, Alina Negesc, acum Alexoi, si Dana Alexe, acum Popescu. „In istoria sa-i spunem recenta au mai prezentat si alte fete, precum Anda Banu si Daniela Hura, iar in prezent, Oana Frigescu prezinta stirile sportive la «Ora de stiri»", spune Enachescu.

Balasu o considera pe Raluca Arvat o deschizatoare de drumuri, „dar mi se pare ca s-a mai blazat". Si adauga: „N-ar fi corect din partea mea sa spun ca nu suport pe cineva, desi exista o astfel de persoana la un post important. Cred ca fiecare are o parte buna. Crina este perfecta pentru live-uri, Simona este model de perseverenta. La fel Adelina si Raluca". Si Baleanu opteaza pentru Arvat in postura de buna profesionista. La rindu-i, Enachescu precizeaza doar ca „nu e suficient sa fii sexy". Ca sint sexy sau nu, femeile de la Sport sint, pare-se, mai bine platite decit barbatii. Cosmin Baleanu stie ca, in majoritatea cazurilor, asa se intimpla.

Razboiul sexelor Credibilitatea unora si a altora, in functie de sexul pe care-l au, depinde de imaginea pe care si-o formeaza. „Pot fi si femeile credibile, mai ales cind ajung la o anumita virsta. Este problema cu decolteul de care vorbeam ceva mai sus. Nu-l poti face pe om sa te asculte daca se uita in decolteu. Unii dintre barbati sint credibili. Stiu ca exista si destula coruptie in presa sportiva. Mai sint si anumite interese. Cred ca sint credibili cei care ramin echidistanti", sustine Gabriel Balasu. „Credibilitatea a ajuns, din pacate, un capitol care conteaza din ce in ce mai putin, chiar daca, teoretic, vorbim despre prezentarea de stiri", zice si Baleanu. „Dar parca tot barbatii sint mai credibili", conchide Enachescu.

Dar tot el recunoaste, fara urma de misoginism, ca femeile atrag mai mult public masculin in fata televizorului decit barbatii. „Daca ne imaginam citi barbati intorc capul dupa o femeie si cite femei intorc capul dupa un barbat, atunci raspunsul este afirmativ, pentru ca sportul este urmarit in special de barbati." „Pina la urma, ceea ce atrage efectiv publicul programelor sportive sint sportul in sine si felul in care e prezentat din punct de vedere jurnalistic, indiferent daca este prezentat de o fata sau de un baiat", raspunde responsabil Radu Naum.

Aflati care sint pasiunile stiristelor sportive, pe www.cotidianul.ro/select