Angajarea de expati in cadrul multinationalelor care isi deschid sucursale in tara noastra este, de ani buni, o realitate comuna pentru o piata emergenta. Multe dintre companiile aflate la inceput de drum pe piata autohtona au preferat sa-si aduca propriii specialisti, formati sau nu in cadrul propriei organizatii, carora li s-au pus in mana fraiele intregii activitati. Ceva mai recent, data fiind criza globala de personal calificat, ce incepe sa se resimta tot mai acut si la nivelul tarii noastre, expatii au inceput sa fie cautati chiar si pentru pozitii de middle management sau pentru posturi ce necesita un grad inalt de specializare.
Cat despre domeniile predilecte pentru angajarea de specialisti straini, Alina Negrea, Senior Partner in cadrul companiei de training A Plus Performance, ne-a declarat: "Am putut sa observ o crestere a expatilor in telecomunicatii, real estate, asigurari si consultanta".
Cat de eficienta este insa, pe termen lung, decizia de a aduce manageri straini pentru a coordona activitatea intr-o sucursala locala constituie o intrebare la care raspunsurile sunt impartite. In cea mai mare parte, atat reprezentantii companiilor, cat si specialistii in resurse umane si ai companiilor de executive search sustin cat se poate de hotarat viabilitatea recurgerii la expati.
Pe de alta parte insa, exista si voci care ar opta mai degraba pentru formarea in timp a specialistilor autohtoni, aceasta solutie fiind de preferat din punctul de vedere al durabilitatii evolutiei companiei pe termen lung. "In masura in care in interiorul companiilor exista potential uman, dezvoltarea acestuia se poate dovedi mai eficienta decat contractarea de specialisti straini", ne-a declarat Alina Negrea.Formarea propriilor talente va fi tot mai des aplicataDecizia de a modela propriii oameni in cadrul companiilor - in contrapunct cu aceea de a aduce specialisti deja formati din exterior - nu este o noutate pentru multinationalele de pe piata romaneasca. Astfel, precizeaza Alina Negrea, despre anii 2005-2006 se poate vorbi ca fiind perioada in care organizatiile au inteles la o scara mai larga ca pot opta pentru dezvoltarea oamenilor existenti, adica pentru "cresterea" talentelor interne. O schimbare de perspectiva ce va avea, pe viitor, o influenta decisiva asupra strategiilor de recrutare adoptate de catre marile companii. "Estimez ca alegerea de a forma si mentine talente interne va fi una din ce in ce mai des intalnita in randul corporatiilor", ne-a precizat reprezentanta A Plus Performance. Din acest punct de vedere, ne-a declarat Negrea, solutia la criza de personal calificat, ce urmeaza a se manifesta tot mai acut si la nivelul tarii noastre, consta in politici de Resurse Umane bazate pe descoperirea de talente interne, precum si pe formarea, motivarea si loializarea angajatilor talentati. Acest accent deosebit pus asupra dezvoltarii personalului intern decurge din nuantarea pe care reprezentanta A Plus Performance o da notiunii de "criza de talente". Astfel, ne-a precizat oficiala companiei, putem vorbi, pe de o parte, despre o criza de talente la nivel cantitativ (in ceea ce priveste numarul de potentiali candidati pentru un anumit post), dar si despre una la nivel calitativ (din perspectiva performantelor pe care si le doresc angajatorii). Din acest ultim punct de vedere, Alina Negrea a subliniat: "Cred ca ar fi oportun, de asemenea, sa luam in considerare faptul ca asteptarile angajatorilor de la angajatii lor au crescut dramatic in ultimii ani".Alina Negrea, A Plus Performance: "Cred cu tarie in potentialul romanilor"Din punctul de vedere al reprezentantei A Plus Performance, faptul ca angajatorii si-au ridicat considerabil standardele de activitate in ultimii ani nu reprezinta in niciun fel o amenintare pentru autohtoni. "Cred cu tarie in potentialul angajatilor romani", ne-a declarat aceasta, adaugand ca, intr-adevar, aportul expatilor este unul valoros la ora actuala, insa nu in masura in care era in anii 2000.
In urma cu aproximativ 7 ani, abia incepea acomodarea angajatilor romani cu standardele si procedurile internationale, ceea ce poate explica in buna masura "invazia" de expati ce a inceput odata cu intrarea pe piata autohtona a numeroase companii internationale.
In prezent insa, lucrurile stau ceva mai diferit, astfel ca abilitatile angajatilor romani pot fi ridicate la inaltimea asteptarilor conducerii organizatiei. "Cred ca diferenta dintre asteptarile crescute de performanta a angajatorilor si realitate poate fi solutionata prin programe de training potrivite. E doar o chestiune de identificare corecta a nevoilor de training si de asumarea, ca organizatie, a unei dezvoltari continue a angajatilor proprii", a precizat oficiala companiei.
Pe de alta parte, ne-a precizat aceasta, poate dura cel putin un an ca un "talent" strain sa se acomodeze cu realitatile romanesti, acesta fiind un timp pe care nu toate companiile si-l permit. Pe termen lung, o consecinta fireasca a dezvoltarii economice per ansamblu, reflectate direct in majorarea cifrei de afaceri, va fi accentul tot mai mare pus asupra activitatilor de training pentru membrii organizatiei. "Atunci cand profitul creste intr-o companie, de obicei, compania investeste mai mult in formarea si dezvoltarea profesionala a angajatilor", subliniaza Negrea, precizand ca acest lucru se vede cat se poate de clar din perspectiva unei companii de training precum A Plus Performance.Putem vorbi, pe de o parte, despre o criza de talente la nivel cantitativ (in ceea ce priveste numarul de potentiali candidati pentru un anumit post), dar si despre una la nivel calitativ (din perspectiva performantelor pe care si le doresc angajatorii).