De la noul roman al lui Cartarescu pina la „Faustul" lui Purcarete. De la Rolling Stones pina la Festivalul Enescu si de la Mungiu pina la Capitala Culturala Europeana, artele autohtone au avut cu ce se lauda in 2007.

Cu proiecte de peste 13 milioane de euro si 2.062 de evenimente, conform NewsIn, programul Capitala Culturala Europeana 2007, de care a beneficiat Sibiul, a fost un succes: printre atuurile sale s-au numarat „Faustul" montat de Purcarete, „Carmen", al lui Caramitru, dar si Festivalul ASTRA Film, a carui oferta a inclus peste 84 de ore de documentar. Cit despre cinema, fenomenul Mungiu a tinut afisul, adjudecindu-si premii fara sa oboseasca, dar si numere mari de spectatori. Tara ne-au calcat-o si celebrii regizori Francis Ford Coppola, care si-a prezentat pelicula filmata aici, „Tinerete fara tinerete", si Nikita Mihalkov. Si compania de balet fondata de celebrul si regretatul coregraf Maurice Béjart a descins la Bucuresti pentru doua reprezentatii, cu spectacolul „L’Amour/La Danse".

Martha Argerich, Murray Perahia si José Cura. Astfel de staruri si 140.000 de spectatori - cu jumatate mai mult decit cea precedenta - a strins editia din acest an a Festivalului Enescu, care a facut din Bucuresti o destinatie culturala in toata regula, dupa cum a punctat presa straina. Nici in domeniul artelor, 2007 n-a pierdut timpul: artistul Dan Perjovschi a expus la MoMA (Muzeul de Arta Moderna din New York), unul dintre cele mai importante centre artistice din lume, iar Matei Bejenaru a fost prezent la Tate. Si piata de carte a beneficiat de momente marcante: au aparut volume proaspete semnate Horia-Roman Patapievici si Gabriel Liiceanu. Bilantul cultural al lui 2007 mai rezerva insa citeva surprize.

Muzica Unul dintre cele mai asteptate concerte ale lui 2007, care de altfel a si confirmat entuziasmul spectatorilor, a fost cel al cintaretei americane Tori Amos care, pe 13 iulie, a urcat pe scena Salii Polivalente, alaturi de citeva dintre pianele sale. Daca punem la socoteala faptul ca in aceeasi seara, la Festivalul de Jazz de la Garina, jazmanul norvegian Jan Garbarek facea acrobatii la saxofon, atunci 13 iulie ramine unul dintre punctele forte ale anului. La doar trei zile dupa recitalul lui Amos, 60.000 oameni se adunau la Stadionul „Lia Manoliu" pentru cel mai spectaculos concert de care a avut parte Bucurestiul cel putin in ultimul an. Rolling Stones a demonstrat live cum si-a construit statutul in istoria muzicii, printr-un performance impecabil: „A Bigger Bang".

O luna de clasica La editia cu numarul 18 a Festivalului Enescu, publicul roman din Bucuresti, Cluj, Iasi, Brasov, Sibiu, Sinaia si Timisoara s-a putut bucura de prezenta unor artisti de renume, printre care dirijorii Christoph Eschenbach, Charles Dutoit, Valery Gergiev, Lawrence Foster, pianistii Evgheni Kissin, Boris Berezovski, Martha Argerich, Nelson Freire, violonistii Pinchas Zukerman, Victoria Mullova, Joshua Bell si ansamblurile Europa Galante, Hespèrion XXI si Trio Beaux Arts.

Carte

Reeditarea volumului „De ce iubim femeile" al lui Mircea Cartarescu si ultimul roman de Paulo Coelho, „Vrajitoarea din Portobello", au fost cel mai bine vindute titluri ale Editurii Humanitas in 2007. Poliromul, in schimb, la categoria nonfictiune, a dat o lovitura inspirata cu volumul „Despre lucrurile simple", debutul Mihaelei Radulescu. Unul dintre new entry-urile literare ale acestui an care s-au bucurat de succes in librariile romanesti este nobelizatul anului trecut Orhan Pamuk, al carui roman, „Ma numesc Rosu", publicat de Curtea Veche, a fost vindut in 22.000 de exemplare, conform NewsIn. Citeva dintre cartile regretatului Octavian Paler, printre care „Viata pe un peron", editata de Corint, si „Scrisori imaginare", de la Historia, se numara, de asemenea, printre cele mai populare titluri pe 2007. Din topuri nu poate lipsi ultimul volum din seria „Harry Potter" a lui J.K. Rowling, care, in traducerea publicata la inceputul iernii de Editura Egmont, s-a vindut mai ceva ca piinea calda. Printre aparitiile editoriale importante din 2007 se numara ultimul volum al trilogiei „Orbitor", de Mircea Cartarescu, publicat la Humanitas. Controversatul roman al lui Salman Rushdie, „Versetele satanice", aparut la Polirom, este, fara indoiala, unul dintre titlurile esentiale ale anului, alaturi de „republicatii" pentru prima data dupa ’89 - Doris Lessing si Hemingway. Din alt registru vine una dintre cele mai placute surprize editoriale made in Romania: „Printese necunoscute sau date uitarii", un album fara cusur, atit la nivel grafic, cit si la cel de continut, publicat la Editura Vellant.

Film

Din punct de vedere cinematografic, 2007 a fost dominat de fenomenul Mungiu, care a luat pe sus totul: premii pe sprinceana, laudele criticilor si prezenta in fata marilor ecrane a peste 70.000 de romani. Si „California Dreamin’ (nesfirsit)" al regretatului Cristian Nemescu a fost multipremiat, incepind tot de la Cannes, iar o prezenta tare prin circuitul festivalier se anunta a fi si lungmetrajul documentar „Cold Waves (Razboi pe calea undelor)", al lui Alexandru Solomon. „Valuri", de Adrian Sitaru, s-a ales cu un premiu la Locarno, iar Adinei Pintilie i-a revenit distinctia Golden Dove la Festivalul dedicat documentarului de la Leipzig. Radu Muntean a incheiat filmarile la „Bughi", un lungmetraj care promite, iar Nae Caranfil a fost prezent in festivaluri cu superproductia „Restul e tacere", scenariul sau, „Alice in tara tovarasilor", fiind marele cistigator la con-cursul CNC. Cistigatoarele topului de box office realizat de agentia Champions demonstreaza ca romanii merg la film din escapism: a treia portie din „Piratii din Caraibe" si din „Shrek", secundate de „300: Eroii de la Termopile", au fost preferatele publicului autohton in 2007. E de observat insa ca, in ceea ce priveste topul filmelor europene, pe locul 3 se plaseaza „Roming", un lungmetraj cu Jean Constantin realizat in Romania. Altfel, premierele autohtone au fost mai putine decit anul trecut, in numar de opt, iar publicul nu le-a prea bagat in seama, vezi „Ingerul necesar" (1.510 spectatori) si „Logodnicii din America" (1.231 de spectatori).

Arte

Desi acest domeniu, mai mult decit oricare altul, se sustrage clasificarilor precise, 2007 a avut momentele sale marcante. Unul dintre fenomenele pozitive este faptul ca arta romaneasca a inceput sa se vinda din ce in ce mai bine. Nu numai ca lucrari ale unor pictori clasici au o cota de piata din ce in ce mai ridicata, cum a fost cazul unui tablou semnat de Tonitza, vindut in cadrul unei licitatii pentru pretul-record de aproape 96.000 de euro, conform NewsIn, dar se creeaza si un circuit destinat artei contemporane. Cel mai bun exemplu este faptul ca in aceasta toamna, la licitatia-premiera la care a participat celebra casa Sotheby’s, un tablou realizat de Dumitru Gorzo a fost cumparat cu 10.000 de euro, suma neobisnuita pentru licitatiile de arta contemporana din Romania. Tot in acest an, in primavara s-a deschis Galeria 115, prima consacrata artei digitale din Romania si, de altfel, din estul Europei, unde sint expuse proiecte semnate de 91 de artisti din 34 de tari in colectia „Art: Part Two". O expozitie cu 24 de opere de arta contemporana spaniola, expuse la Muzeul National de Arta al Romaniei (MNAR), a marcat deschiderea primei sucursale a grupului financiar „La Caixa" in Bucuresti. Antoni Tàpies, Joan Ponç, Antonio Saura, Manuel Millares, Luis Feito, Rafael Canogar si Martín Chirino sint doar citiva dintre artistii ale caror lucrari se afla in colectia de peste 9.000 de opere de arta a Fundatiei „La Caixa". Totodata, MNAR a prezentat si o expozitie cu 230 de lucrari de peisagistica de Nicolae Grigorescu la centenarul mortii sale.

Teatru&dans

Printre cele mai reusite montari ale anului pe final figureaza „Viata cu un idiot", de Victor Erofeev, regia Andriy Zholdak, pus in scena de Teatrul National „Radu Stanca" de la Sibiu, pentru violenta hiperinocenta si parodia filmica prin care un spectacol de teatru devine concert live. Gianina Carbunariu este si ea pe lista regizorilor de teatru cu puncte forte in 2007, al sau „Sado-Maso Blues Bar", de Maria Manolescu, montat la Teatrul Foarte Mic Bucuresti, fiind demn de laude pentru implantul urban intr-un spectacol in situ, care iti „misca" privirea in strada. Spectacolul „Povestiri despre nebunia (noastra) cea de toate zilele", de Petr Zelenka, in regia lui Radu Afrim, la Teatrul Tineretului Piatra Neamt, se impune printr-un montaj in care „razna" cotidiana nu e altceva decit carcasa unei singuratati care doare. „Flexible", investigatie video despre dans, conceputa de Paul Dunca si de Maria Draghici merita aprecieri pentru descinderea practica si teoretica in arta comunitara prin scanarea raportarilor la forme diferite de dans. La CNDB, celebra coregrafa Vera Mantero, pe copite si machiata exploziv, a transformat dezechilibrul de diva trecuta parca prin filmele lui Almodovar intr-o proba de virtuozitate fragila uluitoare. De altfel, institutia si-a prezentat si primele productii proprii in cadrul Festivalului Enescu. Si la nivel de eveniment, scenele romanesti au avut „marfa" in 2007: Festivalul National de Teatru a triumfat, aceasta editie fiind deosebita de cele 16 precedente prin „europenitate" si prin includerea unui modul de dans. (Mihaela Michailov)

12 anecdote de Craciun povestite de muzicieni celebri puteti citi pe www.cotidianul.ro/select