In 2007, numarul dosarelor solutionate a scazut cu 9,09%
Atribuirea directa a contractului, printre cele mai intalnite metode de fraudareFraudele inregistrate in acest an nu au ocolit domeniul licitatiilor publice, astfel ca un numar foarte mare dintre acestea s-a desfasurat in conditii ilegale. Studiul realizat in perioada ianuarie - august a.c., de catre Politia de Investigare a Fraudelor, arata ca numarul dosarelor penale pentru acte de coruptie in domeniul licitatiilor publice a scazut fata de perioada similara a lui 2006. Cu toate acestea, potrivit aceluiasi studiu, numarul persoanelor care au luat parte la astfel de infractiuni a crescut semnificativ.
Specialistii spun ca in primele opt luni ale acestui an s-au efectuat cercetari in 10 dosare penale cu privire la acte de coruptie comise cu ocazia incredintarii unor licitatii publice. In aceste dosare au fost cercetate, de asemenea,19 persoane pentru savarsirea a 25 de infractiuni. "Comparativ cu perioada similara a anului 2006, se constata o scadere cu 9,09% a numarului de dosare solutionate, dar in acelasi timp se inregistreaza cresteri in ceea ce priveste numarul persoanelor cercetate si al infractiunilor comise, fapt ce denota un mai mare grad de complexitate a cauzelor investigate. In toate aceste cazuri, formatiunile specializate ale Politiei Romane s-au sesizat din oficiu, ori ca urmare a formularii unor denunturi de catre persoane nemultumite de modul in care diversi functionari publici isi exercitau atributiunile de serviciu", au declarat surse din randul anchetatorilor la acea vreme.Prejudiciile depasesc 7 milioane de leiPana in luna octombrie a acestui an, valoarea totala a prejudiciilor depasea suma de 7.153.599 lei, dintre care doar 1.119.281 lei au putut fi recuperati.
Pentru ca situatia sa nu scape de sub control, oamenii legii au declansat o serie de activitati pentru a-i descoperi pe cei care comit astfel de ilegalitati. In vizorul acestora s-au aflat atat institutiile, cat si autoritatile publice. Controalele au vizat administrarea resurselor, fiind puse in evidenta numeroase situatii in care factorii cu atributii de coordonare a activitatilor de profil, prin savarsirea unor infractiuni de serviciu, au gestionat in interes propriu sau de grup fondurile alocate unor achizitii publice. Aceste ilegalitati au dus la deteriorarea calitatii serviciilor prestate in interesul cetatenilor.
Astfel, au fost solutionate 73 de dosare penale, in care au fost cercetate 259 de persoane, sub aspectul savarsirii a 364 de infractiuni. Dintre cazurile rezolvate, 41 s-au solutionat prin inceperea urmaririi penale, un dosar a fost declinat in favoarea DIICOT si 31 au fost trimise Parchetului.Negocierea cu o singura sursa si fragmentarea contractelorPrincipalele modalitati de savarsire a infractiunilor in cursul realizarii achizitiilor publice constau in cursul investigatiilor si fac referire la fragmentarea unui contract de achizitie publica in mai multe contracte. Potrivit politistilor, scopul unor astfel de infractiuni este acela de a evita depasirea plafonului valoric de la care s-ar impune organizarea unei licitatii publice deschise sau restranse. Astfel, se prefera adoptarea metodei cererilor de oferta, care da posibilitatea autoritatii achizitoare sa trimita invitatii de participare unor firme agreate. Au existat insa si cazuri cand incredintarea de contracte s-a realizat prin procedura negocierii cu o singura sursa.
In cazurile negocierii fara publicare in prealabil a unui anunt de participare, cei implicati au invocat "extrema urgenta", facand referire la aparitia unor evenimente imprevizibile si care nu se datoreaza autoritatii contractante. La fel s-a procedat si la prelungirea in mod nejustificat a contractului in conditiile in care cauza de forta majora a incetat. Nici aici nu s-a luat in calcul organizarea unei noi proceduri de achizitie.
In urma anchetelor declansate, politistii au descoperit ca o parte din membrii comisiilor au divulgat date tehnico- economice catre un anumit candidat, acesta avand astfel avantaj fata de ceilalti. Scopul acestor actiuni era acela de a inlatura concurenta.
Una dintre cele mai intalnite metode de fraudare a licitatiilor publice este aceea de a atribui direct contractul unei societati. Modul prin care un contract ajunge la o anumita societate este atent dirijat de persoane cu functii de conducere din cadrul autoritatii contractante. Pentru un astfel de "serviciu" mai pot fi contactati si membrii comisiei desemnate pentru supravegherea licitatiei in caz, care nu de putine ori au depus in fals la dosarul de achizitii declaratii de interes. Scopul este acelasi: o anumita firma sa castige licitatia. In toate aceste cazuri nu se mai desfasoara vreo procedura si totul se termina cu intocmirea formala, in fals, a dosarului de achizitie publica.In functie de prejudiciu, dosarul ajunge la DNAPotrivit legii, in astfel de cazuri, dupa efectuarea unor prime cercetari, politistii au obligatia de a intocmi propuneri de declinare a competentei acestei structuri catre Parchet. "In unele cazuri, in functie de cuantumul prejudiciului constatat sau de calitatea persoanei anchetate, dosarele au fost inaintate Directiei Nationale Anticoruptie (DNA) pentru continuarea si definitivarea cercetarilor", au precizat la acea vreme anchetatorii din cadrul Politiei Romane.
Pentru combaterea, dar mai ales pentru prevenirea ilegalitatilor comise in acest domeniu, ofiterii specialisti au desfasurat pe tot parcursul anului 2007 activitati ce au ca scop depistarea cazurilor de incalcare a prevederilor legale cu ocazia derularii licitatiilor publice. "De asemenea, in solutionarea acestor cazuri am colaborat si cu Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice. In acest sens, au fost initiate demersuri de catre IGPR pentru incheierea unui protocol de colaborare cu autoritatea", au adaugat acestia cu ocazia unei conferinte ce a avut ca tema infractionalitatea din cadrul licitatiilor publice.