Practic vorbind, Craciunul si trecerea intr-un Nou An aduc mult-asteptata "minivacanta de iarna". Datele problemei sunt, dintr-o data, altele. Copiii, adolescentii, studentii si profesorimea au liber. Mare parte din restul salariatilor primesc si ei un "miniconcediu". Unii pleaca la schi sau la odihna in sate de munte, in pensiunile de "turism rural". Nu putini se transporta catre propriile case de vilegiatura din afara oraselor sau la rudele din alte localitati. Scolile, cladirile administrative, sediile de companii sunt pustii. Politica dispare din prim-plan ca si cand cineva ar fi "decuplat-o": guvernantii, parlamentarii & comp. profita si ei de "relas" si se retrag pentru refacere. Drept urmare, polemicile si scandalurile se intrerup ca prin farmec. Episoadele urmatoare - dupa sfarsitul "minivacantei". In pana de subiecte si cu cititorii dezertori care-ncotro, cotidienele scot editii mai subtiri, apoi anunta ca-si suspenda aparitia pana dupa Sarbatori. Radiourile si televiziunile, care nu pot face pauze de emisie, au acum programe speciale, mai ales "divertismente de sezon". Pe micile ecrane curg filme cu subiecte de Craciun ori "fantasy" ori macar din categoria "family", cuminti, vesele, armonioase. Pe scurt, in mai-toate capitolele vietii si in mai-toate domeniile de activitate e pace si liniste. Nici macar in toiul verii, pe caldurile cele mai mari, nu e chiar asa: concediile se dau atunci - totusi - "prin rotatie", drept pentru care institutiile sunt accesibile si se mai si munceste putintel (cu aer conditionat!). Pe cand de Craciun & Anul Nou aproape totul se opreste. Ca-ntr-un soi de "vacanta absoluta".
Cu marea exceptie a comertului, care, in loc sa incetineasca, dimpotriva, atinge incredibile cote de efervescenta. Nu vine doar Craciunul, ci si Mos Craciun, cu cadouri pentru cei mici, precum si - prin extensie - pentru cei mari. Se pregatesc - fireste - si festinurile de sezon. Vasazica, hoardele de cumparatori dau navala. Zonele comerciale de toate felurile sunt aglomerate ca niciodata. Supermarket-urile, hypermarket-urile si cum li se mai spune "megamagazinelor" din zilele noastre isi prelungesc programul pana dupa miezul noptii. La case asteapta cozi lungi de carucioare pline-ochi, de parca lumea ar face provizii pentru perioade de calamitate. Inghesuiala si-n pravaliile mai mici, si-ntre casutele de lemn sau intre tarabele improvizate de prin piete, de pe bulevarde, de la targuri. Aici, in zonele cu aspect mai de iarmaroc, predomina marfurile de sezon: brazi, beteala, globuri, instalatii cu luminite colorate, Mosi de carton sau de plus sau cu baterii, langa care gasesti - bineinteles - cadouri de toate felurile, cu sau fara legatura cu simbolistica momentului.
Si asa, in iuresul cumparaturilor de Craciun si de Anul Nou, iese la iveala, in toata splendoarea ei, o super-, hyper-, mega-Romanie "consumista" - si ea o "alta realitate" decat cea de ieri-alaltaieri. Comertul infloreste si-n restul anului, incat "consumul" - explica economistii - e unul dintre motoarele spectaculoasei noastre cresteri economice recente. Cheltuim si "consumam" in nestire, chiar daca, intre doua descinderi la cumparaturi, multi dintre noi se vaieta ca le-ar merge greu si ca tara s-ar afunda in toate relele Pamantului. Dupa cum se vede, Romania "consumista" depune o altfel de marturie despre istoria pe care o traversam. La anu' si la multi ani!