Introducerea taxei auto in 2007 a fost, cu siguranta, una din cele mai contestate masuri, atåt in tara, cåt si la nivelul Comisiei Europene. Considerat de catre autoritati - la nivel declarativ - o taxa de protectie a mediului, “bi
Introducerea taxei auto in 2007 a fost, cu siguranta, una din cele mai contestate masuri, atåt in tara, cåt si la nivelul Comisiei Europene. Considerat de catre autoritati - la nivel declarativ - o taxa de protectie a mediului, “birul” platit de romånii care si-au cumparat masini anul acesta nu a reprezentat decåt o sursa consistenta de incasari la buget. Sumele colectate au depasit asteptarile autoritatilor, motiv pentru care se mizeaza in continuare pe contributia acestor bani la vistieria statului. Acesta este, de fapt, unul din motivele pentru care premierul Calin Popescu Tariceanu vrea sa pastreze taxa si in 2008, chiar daca va purta un alt nume si va fi mai mica. Din „taxa speciala de prima inmatriculare“, obligatia se va transforma in „taxa pentru poluarea de la autoturisme” si va asigura partial finantarea unor programe de protectie a mediului. Ramåne de vazut ce va hotari Comisia Europeana, anul viitor, in privinta acestei masuri. Deocamdata, impresia la Bruxelles este ca autoritatile romane aplica o „tactica de amanare evidenta” si este posibil sa pre fere sa plateasca o amenda uriasa decat sa elimine taxa.

Introducerea taxei auto de prima inmatriculare, la inceputul acestui an, cand au fost eliminate accizele platite la importul si achizitia autoturismelor de pe piata interna, a generat o serie de dispute. In timp ce unele voci sustineau ca masura ingradeste posibilitatea populatiei de a achizitiona masini la mana a doua, autoritatile au aratat ca taxa are ca scop protejarea mediului. De la aceste discutii pe plan local pana la declansarea procedurii de infringement (n.r. - incalcare a tratatului comunitar) de catre executivul european nu a mai fost decat un pas. Initial, in primavara acestui an, Comisia Europeana a semnalat Romaniei, printr-o scrisoare, ca normele nationale privind taxa de inmatriculare a autovehiculelor nu erau considerate compatibile cu articolul 90 din Tratatul CE. In raspunsul sau, Romania nu a reusit sa prezinte argumente satisfacatoare si, in pofida discutiilor intense cu oficialii europeni, nu a modificat textul legislatiei contestate. La vremea respectiva, Executivul comunitar afirma ca taxa este discriminatorie. Guvernul a adoptat, in aprilie, modificarile modului de calcul al taxei de prima inmatriculare, potrivit carora cuantumul taxei va scadea pe masura ce varsta masinii creste.

Propunerile MEF, respinse de CE
Grila orientativa propusa de Ministerul Economiei si Finantelor (MEF) in luna aprilie pentru taxa auto prevedea reducerea la jumatate a taxei pentru masinile non-euro vechi de 20 de ani, cu o capacitate de 1.600 cmc, in timp ce pentru un autoturism de 3.001 cmc, vechi de 15-16 ani, taxa se reduce cu mai mult de trei ori. Pe de alta parte, taxa ramane neschimbata pentru autoturismele noi, Euro 4, cu capacitati cuprinse intre 1.400 - 3.000 cmc.
Astfel, pentru un autoturism de 1.400 cmc, Euro 4, vechi de cel mult un an, taxa de prima inmatriculare este de 160 euro, conform calculatorului de taxa publicat pe pagina de internet a MEF. In cazul unui motor cu o capacitate de 1.600 cmc, Euro 3, cu o vechime de 1-2 ani, taxa pentru prima inmatriculare este de 1.080 euro. Un autoturism de aceeasi capacitate, Euro 1, de peste sase ani, este taxat cu 4.121 euro, iar unul non-euro, cu 4.579 euro. Pentru un autoturism de 3.000 cmc, Euro 4, vechi de cel mult un an, taxa este de 1.606 euro, iar pentru unul cu aceeasi capacitate, non-euro, cu o vechime de pana la un an, taxa de inmatriculare este de 8.586 euro.
MEF a primit ulterior din partea Comisiei Europene o scrisoare care cuprindea o serie de sugestii si observatii cu privire la taxa de prima inmatriculare. CE a solicitat MEF sa includa in calculul taxei observatia potrivit careia sunt considerate masini second-hand autoturismele mai vechi de o luna, si nu de trei luni, conform variantei MEF. Autoritatile romane au trimis la Bruxelles, la cererea Comisiei Europene, un studiu realizat de APIA referitor la piata auto interna, precum si alte doua studii elaborate de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, respectiv de Autoritatea Nationala de Asigurare-Reasigurare.

Lupul isi schimba parul...
Comisia Europeana a declansat, in noiembrie, a doua etapa a procedurii de infringement impotriva Romaniei, pe tema taxei auto. Vosganian s-a angajat ca, pana la sfarsitul lunii ianuarie, Guvernul sa legifereze noile modificari aduse taxei pentru a fi in acord cu Comisia Europeana. Ministrul a subliniat insa ca nu se va renunta la aceasta taxa.


Despre autor:

Gardianul

Sursa: Gardianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.