Sute de romani si-au petrecut Ajunul Craciunului asteptand, cei mai multi in aeroporturi. Aproximativ 200 de persoane au fost nevoite sa astepte mai bine de 15 ore pe aeroportul londonez Heathrow, din cauza vremii nefavorabile, potrivit HotNews. Cursa catre Bucuresti a fost anulata, la fel ca si alte zeci de curse, insa reprezentantii TAROM nu le-au oferit nici o explicatie calatorilor. Alti 51 de romani au ramas blocati aproximativ 14 ore pe aeroportul din Moscova. Printre ei se aflau fotbalistul Ciprian Marica si membrii trupei Akcent.
O situatie neobisnuita s-a inregistrat si la Suceava, unde 140 de pasageri care trebuiau sa ajunga in Italia au ramas 15 ore pe aeroport, pentru ca usa avionului s-a defectat. Nici dupa ce a fost reparata usa, avionul nu a putut decola, de data aceasta din cauza cetii. Pasagerii cursei Napoli-Bucuresti au avut parte de aproape doua zile de cosmar. Cursa trebuia sa ajunga duminica la ora 20.00 pe aeroportul "Aurel Vlaicu" din Bucuresti, dar, din cauza cetii, avionul a aterizat la Istanbul. In cursul zilei de luni avionul a incercat sa aterizeze la Bucuresti, dar in urma tentativei nereusite a ajuns la Timisoara. Dupa o noua incercare si dupa zeci de ore de aventura, aeronava a ajuns la Bucuresti, unde alti 80 de pasageri asteptau de aproape zece ore sa ajunga cu aceeasi aeronava la Bologna.
Despagubiri pentru pasageri
Ludovic Orban, ministrul Transporturilor, a declarat conform HotNews, ca toti pasagerii care au asteptat zeci de ore in aeroporturi vor fi despagubiti. In plus, Ministerul Transporturilor va demara o ancheta pentru a stabili cauzele intarzierilor de zeci de ore.
Rezultatele anchetei vor fi facute cunoscute, conform ministrului astazi. De altfel, potrivit legislatiei europene, in cazul in care o companie aeriana refuza imbarcarea la bordul aeronavei, se pot cere despagubiri. In functie de distanta de zbor si de durata intarzierii produse in urma redirectionarii cursei, calatorii au dreptul sa solicite despagubiri de la 125 euro pana la 600 de euro. Daca intarzierea este mai mare de cinci ore si pasagerul nu mai doreste sa continue zborul, poate cere sa i se restituie costul biletului. Si in cazul in care cursa a fost anulata, pasagerii au dreptul la compensatii financiare, cu exceptia situatiei in care au fost anuntati cu privire la anularea cursei cu 14 zile inainte. Companiile aeriene in cauza sunt obligate sa asigure masa si cazare peste noapte. In plus, companiile de transport aerian au obligatia legala sa ofere informatii cu privire la aceste drepturi si sa indice locul unde se pot depune plangerile.
20 de ore la coada la feribot
Nu numai calatorii cu avionul au avut parte de intarzieri cu zecile de ore. In Ajunul Craciunului soferii au asteaptat si 20 de ore pentru a trece cu feribotul de la Calafat la Vidin. Persoanele care au dorit sa treaca Dunarea cu masina lor folosind feribotul din orasul Calafat spre Vidin, pe partea bulgara, au trebuit sa astepte aproape 20 de ore, transmite Novinite, preluata de Rompres. Feribotul a incercat sa respecte orarul prevazut, dar numarul ridicat de automobile si de vehicule de mare tonaj care trebuiau sa fie transportate peste Dunare a provocat intarzieri. Pasagerii, care folosesc in mod regulat aceasta linie in timpul sarbatorilor de Craciun, s-au plans ca situatia este intotdeauna la fel. Coloana de masini din directia opusa, din Bulgaria spre Romania, este mult mai scurta, au declarat autoritatile, conform Novite.
Manevre suspendate in port
Manevrele navelor au fost suspendate in noaptea dinaintea Ajunului, din cauza cetii foarte dense, in porturile maritime Constanta si Mangalia. Potrivit Capitaniei Zonale Constanta, incepand de duminica seara de la ora 19,00, au fost intrerupte manevrele de iesire-intrare a navelor in portul Mangalia, iar o ora mai tarziu a fost impusa suspendarea manevrelor si in porturile Constanta Sud - fluvial si Constanta Nord si Sud maritime. In portul Midia - Navodari, conditiile meteorologice nu au afectat desfasurarea activitatii portuare. Comandantii navelor aflate in radele porturilor au fost atentionati sa ia masurile necesare evitarii producerii incidentelor. Acestia trebuie sa emite semnale de ceata corespunzatoare si sa intareasca veghea auditiva si vizuala a vapoarelor prin cresterea numarului marinarilor care efectueaza serviciul de cart.