In ciuda faptului ca, in ultimii doi ani, a fost lansat pe piata bucuresteana un numar semnificativ de proiecte rezidentiale - raspuns firesc la cererea ridicata existenta -, putine dintre acestea sunt deja finalizate la ora actuala. Ceea ce face ca aproape singura optiune pentru cei care isi doresc cu tot dinadinsul o locuinta noua, si nu un apartament din blocurile construite inainte de Revolutie, sa fie achizitionarea unei case off-plan. In acest context, se poate spune ca, din punctul de vedere al trendurilor ce s-au manifestat cel mai vizibil pe piata rezidentiala a Capitalei, 2007 a fost anul locuintelor off-plan. Dat fiind pretul semnificativ mai mic in fazele incipiente ale constructiei - si, de aici, potentialul investitional ridicat al unei astfel de achizitii, locuintele din cadrul ansamblurilor aflate inca in constructie au atras atat atentia romanilor, cat si pe cea a strainilor.Dezvoltatorii mizeaza pe transparenta pentru a vinde din faza de proiectDat fiind faptul ca, spre deosebire de cumpararea unei case "la cheie", achizitionarea uneia off-plan implica un risc ceva mai mare, este de inteles faptul ca dezvoltatorii "se dau peste cap" pentru a atrage increderea clientilor si a le influenta decizia de cumparare. "Pentru a preintampina dificultatile, dezvoltatorii de proiecte rezidentiale de dimensiuni ample au adoptat o politica foarte transparenta in relatia cu clientii si au amenajat show-room-uri - care le ofera celor interesati posibilitatea de a vedea in marime naturala prototipul viitoarei locuinte", subliniaza consultantii imobiliari din cadrul EuroMetropola. Construirea de show-room-uri nu este insa singura modalitate prin care dezvoltatorii isi arata deschiderea fata de potentialii clienti. Astfel, a devenit o practica din ce in ce mai comuna ca, pentru cumparatorii care opteaza pentru o locuinta din faza de proiect, dezvoltatorul sa ofere posibilitatea de a alege propriile finisaje - element de importanta majora pentru aceia care isi doresc sa aiba un rol decisiv asupra modului in care va arata viitoarea lor casa.Parteneriatul cu banca, strategie de crestere a credibilitatiiDe asemenea, o alta strategie la care dezvoltatorii apeleaza frecvent pentru a spori atractivitatea proiectelor pe care le deruleaza in ochii potentialilor clienti este incheierea unui parteneriat cu una dintre bancile respectabile din piata. De cele mai multe ori, acestea au un rol hotarator in determinarea credibilitatii unui investitor din punctul de vedere al cumparatorului. "In conditiile in care astazi foarte multe dintre noile locuinte se vand din faza de proiect, implicarea unei banci in finantarea unui proiect rezidential si a unei companii imobiliare in procesul de vanzare le ofera cumparatorilor un plus de siguranta", precizeaza reprezentantii EuroMetropola.
Rolul hotarator al institutiilor financiare pe piata rezidentiala este evidentiat, in acelasi timp, si de valoarea imprumuturilor imobiliare. Astfel, se arata intr-un comunicat al Diana Metiu International, estimarile din piata bancara arata ca acest tip de imprumuturi ajunge la peste un milion de euro. Un exemplu concret cu privire la modul in care este derulat un proiect rezidential cu participarea unei institutii financiare este complexul Sara Sea View, aflat momentan in constructie pe litoral. Despre modul in care este divizata investitia in acest proiect intre dezvoltator si banca, specialistii EuroMetropola precizeaza ca primul a contribuit cu 25% din costurile totale, iar cea din urma a finantat restul de 75%. Un imprumut imobiliar nu este insa atat de usor de obtinut pe cat ar putea parea la prima vedere.
"Este important totusi de subliniat faptul ca, pana la incheierea parteneriatului, dezvoltatorul trebuie sa pregateasca un dosar foarte complex, care sa cuprinda o analiza a firmei si a proiectului, un studiu de fezabilitate si un raport de evaluare intocmit de un specialist al bancii", subliniaza reprezentantii companiei.