Regizorul Cristian Mungiu, care anul acesta a obtinut, cu "4 luni, 3 saptamani si 2 zile", prestigioase premii, printre care atat de ravnitul Palme da€™Or la Cannes, a de­clarat intr-un interviu acordat agentiei Mediafax ca exista sanse reale ca filmul sau sa fie nominalizat la Oscar. Probabil nu exageram daca spu­nem ca "4, 3, 2" a fost filmul romanesc cel mai popularizat in lume. Si asta nu fara eforturi. Cu tot succesul inregis­trat la capitolul popularizare, regizo­rul Cristian Mungiu nu este sufici­ent de multumit.   Reporter: Pana anul acesta ne intrebam cand o sa pri­mim si noi un Palme da€™Or; Acum, lumea vrea Oscarul. Ce sanse credeti ca sunt ca "4, 3, 2" sa primeasca Oscarul pentru cel mai bun film stra­in? Cristian Mungiu: Cred ca exis­ta sanse reale sa primim o nomi­na­lizare, ceea ce ar fi o noua premi­e­ra pentru cinematografia romana, dupa Palme da€™Or si premiile Academiei Europene pentru cel mai bun film si regizor; insa e gresit si periculos sa reducem discutiile despre film la premiile pe care le-a luat. Sunt mai mandru si mai multumit de reactiile celor care, dupa proiectiile cu "4, 3, 2", au avut revelatia unui alt mod de a te raporta la ceea ce ti se intampla in viata, decat de toate premiile lua­te. Sunt mari filme si mari autori in lume si chiar si in Romania care au insemnat ceva in istoria cinema­to­grafiei, desi nu au luat neaparat cine stie ce premii.   Reporter: Cat de mult credeti ca a con­tribuit povestea socanta din film la succesul acestuia in strainatate, cu precadere in Occident, unde oamenii aproape nu concepeau ca asa ceva s-ar putea intampla in realitate? Cristian Mungiu: Cred ca e un cliseu sa ne inchi­pu­im ca ii dam gata pe occidentali cu grozaviile nemaivazute prin care am trecut noi, asa cum avem si tendinta constanta de a crede ca ce ni s-a in­tam­plat noua e atat de complicat ca oc­cidentalii nu vor pricepe o iota. Am avut discutii cu spectatorii in foarte multe tari dupa proiectiile filmului si va asigur ca inteleg perfect situatia si perioada prin care am trecut. Desigur, nu le trezeste amin­tiri personale, insa filmul emo­ti­o­nea­­za la fel de mult in Taiwan sau in Fin­landa cum emotioneaza si in Ro­ma­nia. Cred ca filmul are un echilibru, o masura justa, are o anume onestitate a felului in care e facut si surprinde printr-o anume forma de simplitate. Si are suflet, intr-un fel.   Mungiu lucreaza la un nou proiect Reporter: Lucrati in continuare la pro­iectul "Amintiri din Epo­ca de Aur", din care face par­te si "4, 3, 2"? Cristian Mungiu: Proiectul "Amintiri din Epoca de Aur" a continuat in toata aceasta pe­rioada si va continua si in pri­ma­va­­ra anului viitor, caci am decis ca el sa includa mai multi regizori romani - structura episodica a filmului per­mi­tand un asemenea format. Va fi, in final, un proiect de tip omnibus cu po­vesti intre 20 si 30 de minute, res­pec­­tand acelasi format narativ, dar in­dependente ca subiect si perso­na­je.   Reporter: Cat de mult v-a ajutat succesul lui "4, 3, 2" sa gasiti bani pentru un nou film? Cristian Mungiu: Am gasit bani relativ usor si pentru "4, 3, 2", fara sa fi avut Palme da€™Or-ul. Da, va fi mai simplu sa fac un film cu buget mai mare, caci acum sunt multi oameni care vor sa investeasca in urmatorul meu proiect, insa succesul filmului nu va ajuta cu nimic la gasirea urmatoarei povesti, ci, dimpotriva, presiunea si asteptarile sunt si mai mari acum.   Despre filmele americane cu vedete Reporter: Daca vi se ofera posibilita­tea, o sa acceptati sa re­gi­zati o superproductie in SUA? Cristian Mungiu: O asemenea posibilitate nu re­prezinta neaparat un pas inainte pe scara mea de valori. Prin filmele pe care le fac ca autor incerc sa arat ca am ceva de zis si sper ca pun oamenii pe ganduri si schimb macar un pic felul in care ei se raporteaza la viata lor. Regizand un film american cu vedete castigi bani si notorietate, insa aportul tau creativ e mult mai redus. Nimeni nu stie cine a regizat "Piratii din Caraibe 3" sau "Harry Potter 4", pentru ca chiar nu conteaza regizorul, in cazul filmelor de genul asta fiind doar un meserias.   Reporter: Urmatorul film o sa-l faceti in Romania sau in stra­i­na­ta­te? Cristian Mungiu: In momentul asta stiu foarte putine lucruri despre ce voi face mai departe. Abia dupa ce ne vom lamuri daca avem de mers la Oscaruri voi avea, sper, mai mult timp sa iau niste decizii. Dar pesemne ca nu voi alege nici unul dintre scenariile americane care mi-au fost propuse si voi continua, deocamdata, sa fac filme in romana.   Tentatii interesante Reporter: Care au fost cele mai in­te­re­sante oferte de film pe care le-ati primit dupa castigarea atator premii anul acesta? Cristian Mungiu: Sa candidez la Parlamentul Euro­­pean, sa fac reclama la produse pentru barbati, sa-mi prezint casa in emisiuni de profil, desi eu nu am ca­sa, si multe altele. Dar, serios vor­bind, am primit deja foarte multe scenarii, desi am decis sa nu semnez pana dupa Oscaruri pentru nici una dintre agentiile de impresiat ameri­ca­ne. Nu e insa profesional sa dez­va­lui nimic despre aceste proiecte.   Reporter: Pentru urmatorul film veti lucra tot cu Mobra Film sau veti folosi serviciile unor studiouri mari? Cristian Mungiu: Mobra Film e compania mea - avand ca parteneri pe Oleg Mutu si pe Hanno Hofer - si lucram prin ea pentru a fi in control asupra a ceea ce se intampla cu munca noastra. Pesemne ca, atata vreme cat voi lucra filme in limba romana, ele vor implica si Mobra, pentru ca in Romania orice casa de productie apeleaza la bani destinati pro­duc­tiei cinema­to­gra­fice, nu la bani privati, si atunci nu e nici un castig sa lucrezi sub o um­brela mai mare. Desigur, daca la un moment dat voi face filme in afara Romaniei, ele vor fi facute pentru alte case de productie.   Reporter: De care dintre multele atri­bu­tii pe care vi le-ati asumat la "4, 3, 2" (scenarist, regizor, producator si distribuitor) sunteti cel mai apropiat? Pe care nu ati fi vrut sa o aveti? Cristian Mungiu: Ideal nu as vrea sa ma implic in productie, si cu atat mai putin in distributie, caci totusi eu sunt regizor si scenarist. Insa, in contextul dat, cred ca implicarea mea ca produ­ca­tor si distribuitor a fost decisiva in situatia de fata pentru ga­si­rea banilor, realizarea filmului in bune conditii, incheierea lui la timp si pen­tru vizibilitatea pe care a avut-o filmul pe plan extern si, de asemenea, in Romania. Sa nu uitam ca intr-o perioada in care 30.000 de spectatori in tara reprezinta un prag greu de atins pentru un film romanesc, iar 50.000 de spectatori reprezinta o performanta pentru orice film american distribuit la noi, "4, 3, 2" a reusit sa adune mai bine de 75.000 de spectatori, datorita eforturilor pe care le-am facut.   Preocupare "Continuam sa fim pre­o­cu­pati de spectatorii nostri si am de­cis ca, in ianuarie, filmul sa fie prezent in cinema­to­grafele din Bucuresti in versiune subtitrata in engleza, pentru toti cei care vor sa va­da filmul, traiesc in Bu­cu­resti, dar nu vorbesc romana. Tot­odata, dat fiind interesul foar­te multor oameni de a face «4, 3, 2» cadou cuiva, cu ocazia Sar­ba­torilor de iarna, am de­cis sa venim in intampinarea acestora si sa punem la dispozitia lor o editie foarte limitata a DVD-ului cu filmul, la un pret special doar de Sar­ba­tori, inainte de lansarea pro­priu-zisa a DVD-ului, care va avea loc in preajma de­cer­na­rii Gol­den Globes. Deocamdata, DVD-urile se gasesc doar la Di­verta, Carturesti si Hu­ma­ni­tas"Cristian Mungiu   Nemultumire "Insa multumit nu pot fi cata vreme Romania, vazuta acum ca tara din care vin cele mai interesante filme ale ultimilor ani, e totodata si tara cu cele mai putine cinematografe si cea mai redusa rata a intra­ri­lor la cinematograf din UE. E ca si cum ai incerca sa prac­tici agricultura intr-un ghiveci" Cristian Mungiu