In primele 9 luni a crescut cu 42%Piata romaneasca a leasingului a avut in primele noua luni ale anului o valoare de 3,31 miliarde de euro, in avans cu 42% fata de perioada similara a anului trecut, se arata intr-un comunicat al celor doua asociatii de profil, ALB si ASLR, citat de Mediafax.
Firmele de leasing subsidiare ale bancilor au avut o cota de 64% din totalul pietei in primele trei trimestre, in timp ce firmele independente reprezentau 26%, iar sectorul societatilor subordonate unor dealeri si importatori auto a atras 10% din valoarea bunurilor finantate la nivel national. Cele doua asociatii, care concentreaza impreuna 97% din piata de profil, au finantat bunuri in valoare de 3,189 miliarde de euro, numarul total de contracte incheiate ajungand la 108.402, se mai arata in comunicat.
Membrii Asociatiei de Leasing si Servicii Financiare Nebancare (ALB) au acordat finantari pentru achizitii in valoare de 2,464 miliarde de euro, reprezentand 74% din totalul cumulat de cele doua asociatii, in timp ce companiile care fac parte din Asociatia Societatilor de Leasing din Romania (ASLR) au atras active finantate de 725 milioane de euro.Sectorul auto a avut cea mai mare pondere, de 72%Majoritatea finantarilor, respectiv 72%, au fost acordate in continuare pentru sectorul auto, cu un total de 2,295 miliarde de euro, in timp ce 21%, respectiv 666 milioane de euro, au reprezentat fonduri pentru echipamente cu scop industrial, iar 7%, reprezentand 228 milioane de euro, a revenit sectorului imobiliar. Referitor la sectorul transporturilor, autoturismele detin o cota de piata de 53%, vehiculele comerciale grele - 28%, vehiculele comerciale usoare - 17% , iar alte tipuri de vehicule reprezinta 2% din total.
Pe segmentul echipamentelor, ponderile majoritare sunt reprezentate de utilajele industriale si cele pentru constructii, cu 45%, respectiv 44%. Echipamentele medicale detin 4%, cele IT si software - 4% si cele agricole - 3%. Finantarile pentru sectorul imobiliar sunt dominate de categoria cladirilor industriale si comerciale, cu un total de 51%, in timp ce spatiile de birouri clasele A, B si C au atras 36% din totalul fondurilor, iar restul este reprezentat de sectorul rezidential si al blocurilor de apartamente.Companiile sunt principalii clienti ai firmelor de leasingFirmele reprezinta in continuare principalii clienti ai companiilor de leasing, obtinand 82% din totalul finantarilor.
Finantarile catre persoane fizice au reprezentat 15%, iar sectorului public i-a revenit o cota de 3%.
Din punct de vedere al duratei contractului, perioadele cel mai des intalnite sunt cele de trei-patru ani si cele de patru-cinci ani cu o cota de 30 de procente, urmate de segmentul contractelor incheiate pentru un interval de doi-trei ani ce reprezinta 22%, peste cinci ani 9%, intre un an si doi ani 6% si de un an 3%.
Pentru tot anul 2007, piata nationala de leasing este estimata la 4,3 miliarde de euro, in crestere cu circa 40% fata de 2006.