Ministrul Transporturilor n-a declarat accidentul de bunavoie. Sefii Politiei povestesc cum l-au determinat sa marturiseasca.

Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a mai adaugat o minciuna in sirul celor legate de accidentul pe care l-a provocat in Cotroceni. El a mintit si atunci cind a spus ca s-a prezentat de bunavoie la politie pentru a declara accidentul. Miercuri seara, chestorul Constantin Manoloiu, seful Corpului de Control al ministrului Internelor, a declarat in emisiunea lui Mihai Tatulici „Intimplare sau destin", de la Realitatea TV, ca Orban a fost sunat luni, a doua zi dupa accident, de seful Politiei Rutiere a Capitalei, comisarul-sef Marian Motoc. El l-ar fi sunat pe Orban din ordinul sefului Politiei Capitalei, chestorul Marian Tutilescu, presat la rindul sau de ziaristi.

Reamintim ca duminica trecuta, in jurul orei 14.00, pe cind cobora cu masina sa Audi in zona Cotroceni, Ludovic Orban a lovit o tinara, apoi o alta masina, un Matiz parcat regulamentar pe dreapta. El a declarat accidentul la Politie dupa 30 de ore, abia dupa ce presa a pus intrebari in tot cursul zilei de luni. Orban n-a spus nimic in declaratia data la Politie despre existenta vreunei victime. Politia i-a luat permisul pentru 30 de zile si i-a intocmit un dosar pe care l-a trimis Parchetului General.

Comisarul-sef Marian Motoc, seful Politiei Rutiere din Capitala, a declarat joi, pentru Cotidianul, cum s-au petrecut lucrurile. El a repetat ca nu a stiut de accident si ca a aflat doar din momentul in care presa se interesa de el. „Am cautat in evidente si nu am gasit nimic. L-am sunat pe Ludovic Orban, o singura data, luni, in jurul orei 17.00, iar ministrul nu a raspuns. Am contactat apoi pe un consilier de-al sau care mi-a spus ca domnul Orban este intr-o consultatie si ca urmeaza sa fiu contactat. In jurul orei 18.00, Orban m-a anuntat ca va veni sa declare evenimentul. Nu am intrat in amanunte si am constatat doar ca accidentul s-a confirmat", ne-a declarat comisarul-sef Marian Motoc.

Comisarul-sef Motoc a mai adaugat ca nu s-a implicat in caz in momentul in care Orban a venit sa declare tamponarea, dar ca a fost in zona in aceeasi seara, mai tirziu: „Am fost la locul accidentului doar luni, la ora 23.00, dupa ce ministrul l-a declarat. Sta in obligatia mea ca atunci cind sint situatii delicate sa intaresc legalitatea masurilor si sa caut sa elimin suspiciunile, acesta este motivul pentru care am mers la fata locului dupa ce accidentul a fost declarat", a mai spus Motoc. El a mai tinut sa precizeze ca nici un politist nu a demontat numerele de pe masini.

Procurorii au inceput joi audierile in „dosarul Orban", dupa ce dosarul a ajuns la Parchet. Primul care a dat declaratii a fost Gavril Todean, tatal fetei pe care ar fi accidentat-o ministrul Orban. El a stat la Parchet cinci ore si a negat ferm ca rana fiicei sale ar avea vreo legatura cu accidentul provocat de Ludovic Orban, adica si-a mentinut declaratia data la Politie. „Fiica mea a alunecat pe o scara din fata casei. Nu Orban mi-a accidentat fata. S-a accidentat cu 10 minute inainte de accidentul lui Orban. Toate astea sint manevre de-ale presei", a explicat Todean. Au mai fost audiati cei din echipajul Ambulantei care a trecut pe la locul accidentului si dispecera Ambulantei care a preluat apelul prin 112.

La patru zile de la accident, primele sanctiuni au fost date agentului de politie care a preluat apelul de la 112. Lui i se reproseaza lipsa de conduita profesionala in conversatia cu martorul care sesiza accidentul si faptul ca nu a raportat mai departe ca e vorba si de o victima. El a fost sanctionat cu 20% din salariu pe urmatoarele trei luni. Politistii care s-au deplasat la locul accidentului in acea zi si care au declarat ca nu au vazut masinile din cauza ca ningea prea tare risca sa isi piarda locurile de munca, insa cercetarea in cazul lor nu a fost finalizata de ofiterii Corpului de Control. (Georgeta Ghidovat)

„Nasul" lui Orban se afla pe statul sau de plata

Mihail Marius Balasescu este numele celui care l-a sunat miercuri seara pe Robert Turcescu si i-a luat apararea lui Ludovic Orban, recomandindu-se drept nasul acestuia. Balasescu l-a sunat pe Turcescu si, pret de citeva zeci de minute, i-a zis ca acesta ar fi primit bani pentru a-l ataca pe Orban, ca ar avea mai multe offshore-uri in Cipru si a incheiat convorbirea cu „iti urez un sincer «Pastele ma-tii», caci «Craciunul ma-tii» nu pot sa-ti zic". Dupa difuzarea convorbirii in emisiunea lui Mihai Tatulici de la Realitatea TV de miercuri seara, un telespectator a sunat si a spus ca vocea ii apartine lui Balasescu.

Balasescu este unul dintre apropiatii politici ai lui Orban si se gasea inca in ziua emisiunii pe statele de plata ale unei companii subordonate ministrului, anume Societatea Feroviara de Turism (SFT), care este subordonata ministrului Orban.

Mihai Balasescu este si unul dintre apropiatii politic ai lui Orban. Spre exemplu, i-a tinut acestuia locul, in noiembrie, la reuniunea alesilor locali PNL din regiunea de dezvoltare Nord-Est, dupa cum a relatat presa locala. Cotidianul a incercat sa discute cu Balasescu, insa acesta a inchis telefonul cind a aflat cu cine sta de vorba.

De la numirea sa, Ludovic Orban a numit numerosi apropiati politic de-ai sai in functii platite din banii statului, adica in Consiliile de Administratie sau in Adunarile Generale ale Actionarilor ale societatilor subordonate Ministerului Transporturilor. La numirea lor, Ludovic Orban a fost prea putin impresionat de faptul ca acestia nu erau angajati ai nici unei institutii de stat, conditie obligatorie pentru a deveni membru al unui CA sau AGA la o societate de stat. In aceeasi situatie cu Balasescu se mai afla si Cristian Popescu, fratele consilierului lui Orban, Misu Popescu, si care, chiar daca este angajat la o firma privata, este totodata si membru in conducerea Aeroportului International Bucuresti Otopeni.

„In mod cert, Balasescu nu este angajat al Ministerului Transporturilor. Acesta a detinut o functie intr-unul dintre Consiliile de Administratie ale societatilor subordonate, respectiv la Societatea Feroviara de Turism, insa si-a dat demisia ieri (miercuri - n.red.)", au sustinut joi surse din minister. Acestea nu au putut insa preciza daca demisia i-a fost solicitata de ministru, daca a survenit dupa emisiunea de la Realitatea TV sau ulterior. Pentru a scapa de gura presei, ministrul a mai anuntat recent demisiile unor inalti angajati ai Ministerului Transporturilor, spre exemplu, pe cea a directorului de securitate al Aeroportului Baneasa, Gabriel Ciobanu, anunturi care ulterior s-au dovedit false.

Balasescu a lasat o impresie proasta la Administratia Domeniului Public (ADP) a Sectorului 4, acolo unde a lucrat pina in urma cu un an si jumatate. „Abia am asteptat sa scapam de el. Avea un temperament vulcanic si se certa cu toata lumea. Majoritatea angajatilor din ADP s-au bucurat cind a fost schimbat", ne-a declarat un angajat al ADP Sector 4. Potrivit unor surse oficiale care au solicitat anonimatul, atit din interiorul ADP 4, cit si din Ministerul Transporturilor, nu este exclus ca Mihai Balasescu sa mai detina si alte functii in AGA si CA ale Ministerului Transporturilor. (Antoaneta Etves, Doru Cireasa)

Ludovic Orban este vedeta si in presa internationala Ministrul roman al Transporturilor are probleme cu transportul personal, titreaza „International Herald Tribune".

Publicatia italiana „La Repubblica" relateaza, citind ziarul Cotidianul, ca versiunea ministrului Ludovic Orban cu privire la incidentul rutier in care a fost implicat nu corespunde, din mai multe puncte de vedere, cu declaratiile martorilor.

Cotidianul italian subliniaza ca, „printre altele, Orban a parasit locul accidentului inainte de sosirea politiei, evitind in acest mod testul alcoolemiei". Totodata, „La Repubblica" arata ca, in timp ce ministrul vorbeste despre un „accident banal", Cotidianul face referire la existenta unei victime.

Automobilistii care parasesc locul unui accident cu victime risca pina la sapte ani de inchisoare, titreaza publicatia de limba engleza „International Herald Tribune", adaugind ca parintii fetei ranite usor de catre ministrul Orban nu au depus plingere la politie. Cotidianul insista asupra faptului ca Ludovic Orban a negat ca ar fi fost implicat intr-un accident, pentru ca apoi sa recunoasca doar un „accident banal". Mai mult, Orban s-a prezentat la politie pentru a declara accidentul dupa 30 de ore, depasind limita legala de 24 de ore, fapt pentru care i-a fost retinut permisul de conducere.

Din declaratiile ministrului Orban, publicatia retine ca acesta a insistat ca nu se gindeste la demisie in urma acestui incident. „Nemultumirea publica fata de oficialii care incalca legea este in crestere in Romania, deoarece acestia scapa basma curata, facind abuz de pozitia lor", conchide „International Herald Tribune". Citind agentia France Presse, publicatia „Motoring" arata ca versiunea lui Ludovic Orban nu este concordanta cu cea a martorilor accidentului, in plus ministrul parasind locul accidentului pentru a evita testarea alcoolemiei. Singura sanctiune aplicata oficialului roman pina acum a fost suspendarea permisului de conducere, mai scrie France Presse. (Razvan Ciubotaru)

Puteti afla despre problemele din traficul rutier accesind www.cotidianul.ro/select