Culorile fluorescente au revenit in forta o data cu intoarcerea, in moda, la simbolurile si elementele anilor ’80.

Nimic nu este mai dezolant decit dezamagirea din dimineata Craciunului, cind deschizi pachetele de cadouri si constati cu tristete ca prietenul tau nu a observat ca tu pur si simplu nu suporti hainele cu sclipici care se purtau acum un an pe vremea asta sau ca mama ta ti-a cumparat o fusta mini exact in perioada in care editorialele de moda anunta ca este „vital" ca fusta sa treaca de genunchi.

Anul acesta insa este aproape imposibil sa dati gres cu cadourile, pentru ca trendurile sint atit de diverse si vin peste noi din atitea directii incit este foarte usor sa te incadrezi intr-o „nisa", chiar daca nu ai habar de asta. Marea gaselnita a acestui sezon o reprezinta insa neonul si tot ce tine de look-ul anilor ’80, incepind cu jachete negre foarte strimte, veste negre, tocuri cui, palarii inspirate din filmele noir, jeansi foarte strimti, prinsi in talie cu curele si tinte, par tapat, coafuri asimetrice, manusi de dantela si terminind cu umeri foarte drepti, sustinuti cu pernute pe sub camasa sau pulover, sau fuste din petice de piele. Si neon. Foarte mult neon, cam in genul in care avea Boy George parul in 1984.

Neonul este o substanta chimica care produce o culoare rosu-portocalie fosforescenta daca este incarcata intr-un tub vidat. In anii 1800, fizicianul neamt Heinrich Geissler a inventat un tub fluorescent care a devenit ulterior simbolul unei generatii. Numele de „neon" i-a fost dat in 1898 de catre fizicianul britanic Sir William Ramsay, termenul insemnind „nou" in greaca veche. Aceasta descoperire s-a reflectat aproape instantaneu in estetica marilor metropole din lume si, treptat, in toate straturile culturii populare. In anii ’50, Times Square era cea mai buna ilustrare a noii personalitati a orasului, incandescenta, onirica si insomniaca, din cauza sutelor de neoane care luminau strazile. Andy Warhol a adus neonul in arta in 1966 cind a pictat o vaca roz neon. In anii ’70, culoarea neon era omniprezenta in cluburi, baruri, restaurante, dar si in filme, videoclipuri si alte productii culturale. Iar din muzica, neonul a sarit direct la moda, unde si-a gasit un loc cald pentru multa vreme.

In moda, neonul este un termen care cuprinde toate culorile fluorescente, indiferent daca vorbim de bijuterii de plastic purtate la petrecerile rave sau goa, asociate initial subculturii Acid (imagini, muzica, moda inspirate de cultura drogurilor halucinogene, in special LSD, nisa care s-a dezvoltat mai ales in anii ’70 si ’80 si care apoi a devenit o categorie estetica de sine statatoare in cadrul culturii populare). Asta nu inseamna ca culorile neon, asociate cu bun-simt si gust, nu pot fi folosite la petrecerile elegante de Craciun sau de Revelion, indiferent daca acestea se desfasoara intr-un club sau intr-un restaurant cu pretentii.

Mai ales acum, dupa ce Reebok a introdus in vitrine tenisii verde-neon Court Victory Pump care lucesc in intuneric si dupa ce, la saptamina modei de la Paris de acum citeva saptamini, culorile neon au fost omniprezente in colectiile unor designeri precum Louis Vuitton, Anna Sui sau Mark Jacobs. Unul dintre cele mai puternice branduri de produse de machiaj din lume, M.A.C., a introdus, pentru prima oara, culori neon in colectiile sale de farduri.

Pentru detalii si sugestii referitoare la culorile neon in moda, accesati www.cotidianul.ro/select