Cu vreo saptamina inainte sa-si faca munca de bunic mondial si sa umple covorul de sub brad cu daruri, Mos Craciun e ocupat sa plimbe cadouri de la companii catre clienti si parteneri de afaceri sau catre propriii angajati. Partenerii de afaceri pot primi de la masini la CD-uri cu telenovele, iar angajatii se pot pricopsi cu laptopuri sau cu bureti de vase.

Din tonele de pungi, pachete, pachetele si cutiute care ajung pe birourile corporatiste, cel mai frumos fosnesc tichetele care ofera rasfaturi gratuite la spa, cel mai tare stralucesc telefoanele mobile si iPodurile si cel mai ademenitor miros cozonacii si turta dulce facute cu metoda veche de sute de ani. De aruncat cit mai departe de creanga oricarui brad sint felicitarile cu texte pompoase gen „Fie ca spiritul blind sa-ti lumineze Sfintele Sarbatori. Sa ninga cu bucurie si senin", pachetele de la televiziuni care contin telenovele productie proprie sau cadourile care se vor atit de destepte incit sfirsesc prin a fi stupide.

Cel mai greu cintaresc, in general, cadourile managerilor de top, semn ca nici macar Mos Craciun nu-i lipsit de simt ierarhic: „De obicei se trimit cam la fel, dar se fac pachete pe mai multe niveluri. Una e sa-i trimiti ceva unui CEO si alta sa-i trimiti unui simplu angajat. Dar nu toti managerii sint de acord cu asta, pentru ca, de multe ori, se poate sa ai mai multa nevoie de omul acela mic, cu care vorbesti zi de zi la telefon, decit de CEO", spune un specialist in PR. Printre cadourile costisitoare care i-au ajuns vreodata la firma au fost un telefon mobil si un stilou Mont Blanc, dar unii pot mai bine de atit: „Uneori se ajunge pina la o masina, stiu oameni care au patit-o si pe asta. De obicei primesc masini partenerii grei de afaceri, iar mesajul ar fi «Multumesc ca m-ai ajutat sa cistig bani si uite cit de multi am facut!»", traduce limbajul cadourilor acelasi PR-ist.

Pentru ca darul sa-i ramina in minte cadorisitului ca un slogan publicitar bun, multe companii depun eforturi creative pentru conceperea cosului de Craciun. TBWA Merlin, care anul acesta le trimite partenerilor de business cartea presedintelui companiei, Jean-Marie Dru, a facut furori Craciunul trecut cu o agenda cu pagini negre, pe care puteai scrie cu pixul alb atasat. Unul dintre clientii agentiei Tempo Advertising, care se ocupa de Baneasa Shopping City, a pus femei tinere si frumoase imbracate de designeri tineri talentati pe fundalul noului mall, aflat momentan in stadiul de santier, si i-a iesit un calendar numai bun de oferit de sarbatorile astea. Fiecare tinuta si fiecare decor spun ceva despre viitoarea oferta a mall-ului si intruchipeaza cite o luna. Cinematografia, de exemplu, a fost legata de noiembrie, cel mai bun sezon pentru filme. Fotografiile catalogului au fost realizate tot de o tinara speranta, Alexandru Conu, absolvent al Institutului de Fotografie din New York.

Dupa un an de stors idei care mai de care mai spectaculoase pentru campanii si evenimente, multi PR-isti se bucura ca macar de Craciun pot sa ofere „ceva"-uri simple, spune o responsabila de PR, a carei agentie ofera de sarbatori atentii in limita a 250 de lei pentru clienti si parteneri si de maximum 150 de lei pentru jurnalisti. Alex Zamfir, general manager la AdVenture, e unul dintre cei care nu s-au complicat prea tare. A trimis inainte de sarbatori clientilor si partenerilor „un cos mare plin de bunatati (a se citi dulciuri) si citeva ornamente deosebite pentru pomul de Craciun. Fiind la rindul nostru bombardati de atit de multe cadouri personalizate si care isi doresc sa fie «creative si unice», am realizat ca cel mai tare ne bucura atunci cind primim un cozonac gustos, o ciocolata care ne aduce aminte de copilarie sau un simplu cadou care spune «desi sint ca si tine, extrem de ocupat, nu te-am uitat de sarbatori»".

Cum 2007 a fost un an in care preocuparea ecologica a inceput sa dea semne de hiperactivitate si in Romania, ultimul trend in materie de atentii de Craciun a fost tot verde. Ciocolata si vinurile ecologice sau felicitarile din hirtie ecologica si-au facut loc cu succes printre cozonacii inveliti in folie de plastic. Adcover, o agentie independenta de comunicare neconventionala, a adus anul acesta Green Christmas, incurajind companiile sa cumpere cadouri organice, pentru care au alocat cite 25-30 de euro.

„Foarte mare succes au avut pachetele Hot wine&stories si Fondue delights, care contineau vinuri frantuzesti din struguri cultivati organic si ciocolata organica produsa in Elvetia. Toate ambalajele sint din materiale reciclate sau reciclabile. Insa, pentru clientii nostri, au contat in egala masura si mesajul transmis prin cadouri, si maniera de prezentare. Fiecare pachet oferit de noi contine o poveste si un mesaj", spune Adina Pasa, reprezentanta Adcover. Cum piata romaneasca nu prea are inca solutii si furnizori pentru fanii ecologisti, cei de la Adcover au apelat la produsele eco ale strainilor, in special pentru ambalaje si decoratiuni. In afara de agentiile de publicitate si PR, s-au ingramadit la daruri verzi si companiile de telefonie mobila, servicii financiare si chiar din industria auto, iar ideea a avut atit succes incit Adina Pasa crede ca se va transforma intr-o linie permanenta de business.

Compania de telefonie mobila Orange a abordat traditional Craciunul: „Anul acesta, Orange Romania ofera colaboratorilor sai un cos cu produse traditionale din zona satelor sasesti din judetele Brasov si Sibiu. Ne-am gindit ca gemul de fructe preparat in casa, mierea naturala, ceaiul de tei, sarea cu verdeturi si sticla de palinca servite in cosuri lucrate manual de locuitorii din zona de sud-est a Transilvaniei vor reaminti cu placere oamenilor de modul traditional in care romanii sarbatoresc Craciunul", spun oficialii Orange, care au mai trimis clientilor felicitari facute de persoane cu deficiente de auz. Angajatilor Orange, Mos Craciun le aduce o sesiune de evaluare a performantelor, prin care se stabilesc bonusurile, carora compania le mai ataseaza si un MP3 player pentru fiecare angajat.

Cei de la agentia de PR 4 ACE le-au administrat colaboratorilor cadouri antistres. „La 4 ACE, pentru ca activitatea de PR tinde sa fie bagacioasa, siciitoare si enervanta, am facut cadou partenerilor nostri kituri de relaxare cu sedinte de masaj si spa pentru domnisoare si doamne si vin de colectie pentru barbati", spune Elena Olteanu, general manager 4 ACE.

Cind vine vorba de angajati, specialistii in resurse umane spun ca firmele incep sa recompenseze performantele deosebite si nu mai dau neaparat prime egale pentru toata lumea. Cu toate astea, metoda „egalitate-n bonus" n-a pierit definitiv: „In principiu exista doua tipuri de strategii: fie procente din salarii, fie sume fixe pentru toti angajatii (daca se considera ca sint prime de Craciun si nu bonusuri de performanta). Clientii nostri au oferit in majoritate prime in tichete cadou sau prime in bani. In special la nivelurile de executie, aceste forme de premiere sint considerate mai atractive de catre angajati decit cadourile", crede directorul general al companiei de recrutare Trenkwalder Sobis, Bogdan Florea. Potrivit acestuia, bonusurile pentru muncitori se invirt in jurul a 50 de lei.

Conform studiului PayWell - Compensation&Benefits Survey realizat de compania de consultanta PricewaterhouseCoopers (PwC), aproximativ o treime din companiile care au participat la aceasta analiza ofera prime, cu o pondere mai mare in domeniile industrie, bancar si IT&C, unde bonusul e acordat de aproximativ jumatate dintre respondenti.

De obicei, aceste bonusuri sint sume fixe pentru toti angajatii si variaza intre 200 si 600 de lei. „De cele mai multe ori, bonusurile de Craciun fac parte din categoria bonusurilor fixe, acestea fiind oferite de catre angajator indiferent de performanta angajatului. Exista si situatii cind, desi este oferit tuturor angajatilor, valoarea efectiva a bonusului depinde de performanta. In aceste cazuri insa, bonusurile se platesc dupa evaluarea performantelor individuale si organizationale (cum ar fi, de exemplu, evaluarea rezultatelor financiare ale companiei)", explica Nicoleta Ciocirlan, consultant PwC.

In ultimii ani insa, prima de Craciun a inceput sa ia forma unor cadouri in tot mai multe firme de pe piata autohtona. S-a ajuns treptat ca aproximativ jumatate dintre companiile care au participat la studiul PayWell sa ofere cadouri in natura angajatilor sau copiilor acestora cu ocazia sarbatorilor de iarna. „Totul depinde foarte mult de companie. Acolo unde forta de vinzari este foarte puternica, de exemplu, se dau excursii, iPoduri, masini, laptopuri sau bonusuri foarte mari. In celelalte companii insa (cele de servicii, productie - n.r.), se ofera de obicei bani si cosuri cu produse de sezon", sustine Andreea Lupan, recruiting manager la Barnett McCall Recruitment.

„De Craciun a inceput sa se premieze performanta. Cei buni sint rasplatiti, iar premiile lor se fac publice in sedinte pentru ca angajatorul doreste ca aceasta sa fie o motivare pentru ceilalti", explica Alina Negrea, senior partner la APlus Performance, care a observat ca au devenit premii excursiile in tari exotice precum Thailanda sau in tari mai apropiate precum Austria. „La moda este acum Austria. Excursiile de acest gen nu sint foarte scumpe pentru ca de obicei nu sint «all-inclusive»", mai spune Negrea. Directorul general al companiei de recrutare Trenkwalder Sobis, Bogdan Florea, sustine insa ca „majoritatea companiilor nu conditioneaza bonusurile de sarbatori de performanta. Multinationalele sau firmele mari au sisteme de management al performantei care presupun si bonusarea financiara separat ca buget de premiile de Craciun". Nu toti angajatii sint insa la fel de norocosi. Bogdan, care lucreaza in domeniul comunicatiilor, isi aminteste ca in ultimii doi ani Mos Craciun a fost obsedat de curatenie. „Am primit toti detergenti, produse de curatat, bureti de vase, manusi de cauciuc. Mama era foarte incintata." Anul asta, norocul lui Bogdan s-a schimbat: a primit tichete cadou si un ceas de mina fara baterie.

Conform studiului PwC, 30% dintre companiile participante ofera tichete cadou, fie ca alternativa, fie ca parte componenta a darurilor de Craciun. In ceea ce-i priveste pe managerii de top, acestia obtin la final de an un bonus care poate fi de unu-trei salarii lunare sau de 20-30% din remuneratia anuala. De asemenea, acestia pot obtine o cota-parte din profitul companiei sau un procent din valoarea cu care au depasit bugetul propus initial.

Cadouri corporatiste donate orfanilor

Si anul trecut, si anul asta, agentia Mediaedge:cia a donat unei case de copii tot bugetul pe care-l avea la dispozitie pentru cadouri. „Am ales cel mai amarit centru de plasament din Ferentari, iar anul trecut le-am scris clientilor si partenerilor de afaceri ca darul lor de Craciun este o donatie pe care noi o vom face orfanilor", spune Bogdan Prajisteanu, managing director al agentiei. Anul acesta, banii care ar fi fost cheltuiti pe cadourile pentru firme vor merge catre acelasi centru de plasament, sub forma de hainute, jucarii si o reprezentatie a unei trupe de teatru, care va avea loc chiar in camin. „Ne-am gindit sa ne implicam mai mult partenerii in donatii, asa ca le-am trimis niste globuri pe care ei trebuie sa le coloreze si sa ni le trimita inapoi, iar noi le vom pune in bradul de Craciun", zice Bogdan Prajisteanu.

Prime de pina la un salariu in sistemul energetic

Primele acordate in sectorul energetic de stat variaza intre 25% si un salariu intreg. Campionul este producatorul de gaz Romgaz, care va acorda un salariu intreg drept bonificatie. „Vom da o suma fixa structurii de conducere si o alta muncitorilor. In medie, aceasta este de 1.200 de lei, adica exact cit salariul mediu de la noi", a spus Alexa Iakab, director general al companiei. Si la Transgaz prima acordata este substantiala - 800 de lei, circa 40% din salariul mediu. Potrivit lui Ioan Rusu, managerul companiei, suma este deja prevazuta in contractul colectiv de munca. Complexul energetic Rovinari le da angajatilor 350 de lei. „As putea sa le dau mai mult, 450-500 de lei, insa prefer sa ofer diferenta in ianuarie din economiile pe care le fac la fondul de salarii", precizeaza Laurentiu Ciurel, directorul general al complexului. Reprezentantii Nuclearelectrica ne-au spus ca prima de Craciun nu va fi in suma fixa, fiind acordat 25% din salariul fiecarui angajat. (Mihai Nicut)

Actiuni de la Mos Craciun Pentru a-si stimula angajatii, unele companii ofera celor din top management si actiuni gratuite sau la pret preferential. Specialistii in resurse umane sustin ca nu este vorba de un „cadou" specific finalului de an. „Actiunile, pe linga fondurile private de pensii si participarea la profit, sint stimulente pe termen lung, sint oferite de obicei pentru pozitiile de top management, iar acordarea lor nu are o periodicitate prestabilita sau general valabila", ne-a declarat Nicoleta Ciocirlan, consultant PricewaterhouseCoopers. O colectie de caricaturi pe tema primei de Craciun, la www.cotidianul.ro/select