Toti medicii de familie vor avea obligativitatea de la 1 ianuarie de a tine evidenta tuturor pacientilor si sa inregistreze toate consultatiile , tratamentele si retetele eliberate acestora in Sistemul Informatic Unic Integrat, a anuntat Casa Nationala de Asigurari de Sanatate.
Presedintele CNAS, Vasile Ciurchea, a declarat ca principalele obiective ale sistemului sunt colectarea si gestionarea informatiilor economice si medicale necesare functionarii eficiente a sistemului asigurarilor de sanatate, transparenta privind controlul si gestionarea fondurilor bugetare ale CNAS, precum si evidenta persoanelor asigurate si a furnizorilor de servicii medicale.
"Prin acest sistem, CNAS nu vrea sa intrevina in actul medical si in deciziile medicilor, insa doreste sa-l gestioneze de la momentul prescrierii retetelor pana la momentul eliberarii lor de farmacii", a precizat Ciurchea.
Oficialul CNAS considera ca prin gestionarea corecta a banilor, prin intermediul sistemului lansat acum, ar fi posibila o economie anuala de 20-30 la suta a fondurilor. "Prin implementarea noului sistem avem posibilitatea realizarii unor economii anuale substantiale la bugetul de asigurari sociale de sanatate generate de detectarea si eliminarea dublurilor de asigurati, eliminarea dublurilor de servicii medicale prestate, precum si detectarea si eliminarea raportarii unei retete de catre mai multe farmacii", a spus Ciurchea.Datele vor fi transferate in format electronic la CNASPrin aplicatiile sistemului, toate informatiile raportate legate de retetele prescrise de medici si de biletele de trimitere sunt transferate in format electronic direct catre Casele Judetene de Asigurari de Sanatate si Casa Nationala de Asigurari de Sanatate. Pana acum, aceleasi date ajungeau sa fie centralizate la Casele Judetene si la Casa Nationala abia dupa ce erau trimise de medici, in conditiile in care nu toti medicii aveau computere. Ei au primit, intre timp, in etapa de pregatire a acestui program, laptopuri sau computere de la Ministerul Sanatatii.
Presedintele CNAS a declarat, ca la 1 septembrie a incheiat faza de testare a aplicatiei, fiind vorba despre 26 de module, pentru fiecare furnizor de servicii din sistem, precum asistenta medicala primara, spitaliceasca, farmacii si asa mai departe. De asemenea, Ciurchea a explicat ca la jumatatea lunii septembrie a pus la punct activitatea de preproductie realizand trei site-uri, cate unul pentru Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si respectiv Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate Brasov si Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate Valcea.
Ciurchea a subliniat ca pe 15 noiembrie, au fost generate kiturile personalizate pentru furnizorii de servicii medicale si farmaceutice pentru cele doua judete pilot, mentionand ca dupa 1 ianuarie 2008, sistemul informatic va deveni operational in toate casele judetene. " Fiecare medic de familie din fiecare judet va primi de la casa de asigurari un kit pe un suport gratuit care va fi eliberat gratuit si va putea fi instalat pe orice calculator", a adaugat Ciurchea. El a mai spus ca prima raportare in SIUI va putea fi realizata incepand cu 1 ferburarie 2008. Mai mult, presedintele CNAS a atras atentia ca in cazul in care la nivelul unui judet apar defectiuni sau probleme legate de sistemul informatic, zona avariata este izolata fara a fi afectat intregul program. Prin intemediul noului sistem, CNAS va putea gestiona fondurile a circa 19 milioane de asigurati, fiind peste 17.000 de furnizori de servicii medicale si farmaceutice conectati la sisitem. Sistemul Informatic Unic Integrat a costat 119 milioane de euro.