In privinta traseului urmat de Familia Sfanta in Egipt, exista doar traditii. Se pare ca a urmat drumul caravanelor dintre Iudeea si Egipt, pentru ca ar fi fost mult mai in siguranta pe aceasta ruta.


Istoricii crestini spun ca acest drum ar fi fost singurul care le-ar fi oferit hrana si adapost intr-un asemenea periplu. Se spune ca Sfanta Familie ar fi fost insotita de o fecioara (Salome) si de trei tineri. Inainte ca Sfanta Familie sa paraseasca Bethleemul, a stat un timp intr-o pestera situata la sud-vest de Biserica Nasterii. Locul, numit de arabi "Magharet as-Saiyidah", Pestera Doamnei, este primul sanctuar in care crestinii si musulmanii laolalta au venerat-o pe Maica Domnului. O legenda armeana spune ca in drum spre Egipt, Sfanta Fecioara Maria s-a oprit pentru a-L alapta pe Pruncul Divin. Cateva picaturi din laptele sau au cazut pe o stanca si imediat aceasta s-a facut alba. Si astazi, femeile cu pieptul sterp vin in acest loc sacru, iau cateva bucatele din stanca foarte moale, pe care le piseaza si le beau cu apa sfintita. Se spune ca imediat pieptul se umple de lapte si femeile isi pot alapta pruncii.


"COMORILE". Sfanta Familie a intrat in Egipt pe vremea prefectului roman Gaius Turranius, trecand peste podul Qantara, care separa lacurile Menzalah si Balah, drum urmat candva de insusi parintele Avraam, de Iacob si de fiii sai, prin provincia Goshen. In momentul trecerii Sfintei Familii prin acest loc, pe aici era un drum roman al-Qantara prin Faqus catre Bilbais, unde spune traditia ca Sfanta Familie a locuit o vreme. Este foarte probabil sa fi locuit o alta perioada de timp in nord, la Tanis, o zona bilbica Zoan (mentionata in Psalmul 87:12,43), actualmente, San Al-Hagar. Dupa toate probabilitatile, Sfanta Familie a strabatut o parte din Delta Nilului, prin Wadi Tumilat, pasind prin primele orase ale lui Faraon, prin Pithom sau Pi-tum, locuri construite de copiii lui Israel, pe care Moise i-a scos de sub tirania lui Ramses. Orasul a fost construit de Faraon pentru a-si putea pastra aici comorile. Cand pruncul Iisus, purtat pe brate de Sfanta Fecioara, calatorea pe aici, in acest loc nu mai erau decat ruine.


ITINERARIU. Legendele sunt foarte bogate in ceea ce priveste itinerariul Sfintei Familii. Memorabila este aceea care spune ca ea ar fi fost inainte in portul Ashkalon, un frumos si puternic centru cultural al elenilor care se inchinau zeilor Drecetus si Atargates. Irod cel Mare a imbogatit orasul cu somptuoase case si fantani, ale caror columne in stil corintian se pastreaza si astazi. De aici, Sfanta Familie a luat-o spre Hebron, unde se presupune ca Pruncul Iisus, alaturi de Fecioara Maria si Dreptul Iosif ar fi ramas circa sase luni. La doar 40 de kilometri de acest loc, spre vest, se afla Gaza (astazi Khan Yunis), cel mai puternic fort al Canaanului. Daca Familia Sfanta ar fi folosit drumul caravanelor dintre Iudeea si Egipt, inevitabil ar fi trebuit sa treaca pe aici. Acesta este locul in care Samson a cazut in plasa Dalilei, dar aici se afla si mormintele parintilor evrei Avraam, Isaac, Iacov, Sara, Rebeca si Leah.


MEDITERANA. Sfanta Familie a mers apoi paralel cu Marea Mediterana, ajungand dupa circa doua ore la Wadi Gaza. Cel de-al doilea oras va fi fost Raphia (Rafah) la frontiera dintre Gaza si Egipt. Dupa alti 44 de km, Familia Sfanta a trecut Raul Egiptului (nu este vorba de Nil), Wadi al-a€™Arish, care a fost de-a lungul timpului o frontera intre Egipt si Palestina, sosind la Rhinocolura, actualmente al-a€™Arish. Aici erau trimisi pentru a fi pedepsiti cei gasiti vinovati pentru crime sau inalta tradare, prin taierea nasului. Primul oras dupa Rhinocolura, a fost Ostrakini, in vecinatatea al-a€™Arish, locul de bastina al Episcopului Avraam de Ostrakini, participant la Sinodul Ecumenic din Efes, de la 431. Vine randul orasului Pelusium (Farama), metropola provinciei  Augustamnica, poarta de intrare in Egipt, prin Marea Mediterana, inainte de intrarea in Delta Nilului. Tot in aceasta zona se crede ca ar fi poposit si la Brathra.


SCRIERI. Calugarul grec Epifanie, vietuitor in secolul al noualea, mentioneaza in scrierile sale, ca Sfanta Familie ar fi vizitat si orasul Tamnis indreptandu-se spre Faramea, unde se afla o biserica inchinata Sfintei Fecioare Maria. In oras erau imbarcati pe camile cei ce traversau drumul dintre Egipt si Iudeea, o astfel de calatorie durand cam sase zile. Dupa raspandirea invataturii Fiului lui Dumnezeu, s-au construit foarte multe biserici si manastiri crestine, insa ele au fost distruse de catre arabi si persi, cel mai fioros dintre acesti cuceritori fiind Amr ibn El Ass.


  Fantana din care a baut apa Sfanta FamilieBISERICA FECIOAREI. In capitala Egiptului se gasesc grupate cele mai vechi biserici copte datand din secolul al V-lea. Majoritatea sunt inchinate Fecioarei Maria, amintind de asemenea de trecerea Familiei Sfinte prin aceste locuri. Al Muallaqa, Biserica dedicata Fecioarei Maria, denumita si Biserica Suspendata, este construita deasupra portii de intrare in Babylon. Vechimea Bisericii este declarata de crestinii copti ca fiind din secolul al IV-lea, dar cladirea actuala dateaza din secolul al VII-lea. Bisericile ce amintesc de fuga Familiei Sfinte in Egipt sunt  locuri foarte importante din istoria Egiptului, cat mai ales a crestinismului, ce se ridica simbolic spre cer. Un pelerinaj aici ne va oferi momente de remarcabila emotie pentru ca nici Cairo, considerat cel mai vechi oras islamic din lume, nu a fost exclus din itinerariul Sfintei Familii. Asadar, cartierul vechiul Cairo poate fi considerat o parte interesanta a acestui mare oras, capatand puteri expresive. Aici, unde sunt admirate ruinele romane ale Babylonului, pot fi vizitate unele dintre cele mai vechi Biserici crestine bunaoara Biserica Fecioarei Maria, Biserica greceasca Sf. George, Biserica Sf. Sergiu, Biserica Sf. Barbara, Bisericile copte si Muzeul Copt. Biserica Fecioarei Maria din El Zeitoun a fost construita dupa ce Fecioara Maria i s-a aratat Pasei Khalil Ibrahim cerandu-i sa construiasca o biserica. Maica Domnului i-a promis ca isi va face aparitia in acel loc timp de 50 de ani, promisiune care a fost tinuta odata cu prima aparitie in 1968. Mai exista o biserica a Fecioarei Maria, numita El Muallaka sau Biserica Suspendata, aproape de ea fiind si Biserica Sfantul Gheorghe, unde se gasesc moastele Sfantului si uneltele cu care a fost martirizat. De asemenea, Biserica Sfantul Serghie cu moastele acestuia si ale Sfintilor Vah si Bashnouna. La baza acestei biserici se gaseste pestera care a adapostit Sfanta Familie. Traditia spune ca la locul numit Maadi a poposit Sfanta Familie, acolo aflandu-se acum o biserica.


Sfantul Evanghelist Matei ne spune ca, dupa ce s-a nascut Iisus, dreptul Iosif a fost instiintat in vis de un inger al Domnului sa ia Pruncul si pe mama Lui si sa fuga in Egipt, caci Irod a hotarat sa ia viata Pruncului. Iosif s-a supus fara impotrivire, adeverindu-se Cuvantul Domnului spus prin prooroc: "Din Egipt am chemat pe Fiul Meu" (cf. Matei 2,13-15). Sfanta Scriptura este foarte saraca in informatii in ceea ce priveste locul in care Sfanta Familie a stat in toata aceasta perioada. Se stie doar ca Irod, crudul imparat, a murit in cele mai groaznice chinuri, la patru ani dupa Nasterea Domnului. Dupa marturiile unor sfinti, dar si ale unor istorici, Irod ar fi domnit insa 13 ani. Chiar si asa, pentru evrei Egiptul este pamantul pe care a calcat Moise, iar pentru crestini este locul care a oferit adapost Fecioarei Maria, Dreptului Iosif si Pruncului Iisus. Traditia a pastrat mai multe variante ale calatoriei in Egipt a Familiei Sfinte, in urma cu mai bine de 2000 de ani, calatorie care fost de fapt o fuga din calea maniei lui Irod.