Sanctiunile variaza de la 20 euro/gram de CO2, in 2012, la 95 euro/gram in 2015Comisia Europeana (CE) a prezentat ieri propunerile legislative pentru reducerea nivelului mediu al emisiilor de dioxid de carbon produse de autoturismele noi, stipuland ca producatorii auto care nu se conformeaza noilor norme vor fi penalizati incepand cu 2012. Astfel, sanctiunile acordate celor care vor fabrica autoturisme ce vor depasi emisii de dioxid de carbon de 120 de grame la un kilometru, vor fi in primul an cu 20 de euro pentru un gram suplimentar de emisii de dioxid de carbon la un kilometru. Amenda va urca treptat la 35 de euro in anul al doilea (2013), 60 de euro in anul al treilea (2014) si 95 de euro in 2015.
Propunerile legislative ale CE, care vor fi prezentate Consiliului European si Parlamentului European, conform procedurii de decizie, reprezinta un element fundamental al strategiei UE pentru imbunatatirea consumului de combustibil al autoturismelor, realizand circa 12% din emisiile de dioxid de carbon la nivelul blocului comunitar.
"Proiectul propus demonstreaza ca UE s-a angajat sa fie un lider mondial in procesul de reducere a emisiilor de dioxid de carbon si de dezvoltare a unei economii slab poluante. In acelasi timp, ne-am angajat sa promovam competitivitatea industriei comunitare si calitatile acesteia de lider mondial la nivel tehnologic", a declarat, citat de Mediafax, presedintele CE, Jose Manuel Barroso.
Planul propunerii CE incurajeaza, in opinia oficialilor, industria auto sa aloce sume mai mari dezvoltarii unor noi tehnologii si promovarii inovatiilor ecologice, stimuland astfel infiintarea de noi locuri de munca, a aratat comisarul european pentru Mediu, Stavros Dimas.
In prezent, nivelul mediu al emisiilor de dioxid de carbon se plaseaza in jurul nivelului de 160 de grame la un kilometru. In ansamblu, reducerea procentuala a emisiilor de dioxid de carbon se va plasa la 19%.
Conform legislatiei propuse, producatorii auto se pot grupa, actionand concertat pentru indeplinirea obiectivului privind emisiile poluante. Producatorii care se alatura unor astfel de formatiuni vor fi obligati sa respecte standardele de concurenta.
Constructorii auto independenti, care vand sub 10.000 de vehicule pe an si nu intentioneaza sa se alature unui grup de concurenti, pot solicita CE stabilirea unui obiectiv individual.
Strategia propusa de CE include si masuri complementare celor de reducere a emisiilor motoarelor, precum imbunatatirea eficientei componentelor auto cu cel mai puternic impact asupra consumului de combustibil, cum sunt pneurile si sistemele de aer conditionat. Astfel, emisiile motoarelor vor cobori la 130 de grame pe kilometru, iar o reducere cu alte zece grame ar urma sa fie obtinuta prin masuri suplimentare.
In cazul implementarii planului, CE va stabili un plafon pentru emisiile de dioxid de carbon, in conformitate cu greutatea vehiculelor. Acest plafon va fi fixat astfel incat tinta medie de emisii de 130 de grame de dioxid de carbon la un kilometru pentru o flota auto sa poata fi atinsa.
La inceputul lunii decembrie, ziarul german Frankfurter Allgemeine Zeitung scria despre posibila intentie a CE de a impune restrictii de reducere a emisiilor de dioxid de carbon (CO2) mai mult in cazul masinilor mici decat in cazul modelelor mai mari si mai puternice. Conducatorii statelor din Europa de Vest cu mari companii auto, precum Franta, Germania si Italia, au cerut CE indulgenta in ceea ce priveste impunerea reducerii emisiilor de CO2.
Producatorii auto din Italia si Franta au redus gradul de poluare al vehiculelor cu 1,6%, insa Germania produce masini mai puternice.