La intoarcerea de la Torino, regizorul Alexandru Darie a povestit pentru Cotidianul cum a fost primit spectacolul „Ce pacat ca e curva" si a marturisit ce mai pregateste Teatrul Bulandra pentru spectatorii sai.

Spectacolul „Ce pacat ca e curva" pe un text al scriitorului elisabetan John Ford, in regia lui Alexandru Darie, montare a Teatrului Bulandra, a avut de curind premiera mondiala la Torino, in cadrul Festivalului Uniunii Teatrelor din Europa.

Domnule Darie, nu v-a fost teama sa mergeti in Italia tocmai acum?

Am avut o oarecare teama. Primisem o gama intreaga de avertismente, de la glume: „Aveti grija sa nu pronuntati in Italia «mai ingust» sau «mailat»" pina la avertizari din cele mai serioase. In avion si in aeroport am simtit o oarecare raceala, nu fata de noi, Teatrul Bulandra, cit fata de pasagerii cursei din Romania.

Cum a fost primit spectacolul?

Nu numai ca nu am fost sabotati, dar am avut chiar surpriza sa avem sali arhipline. Am jucat intr-un spatiu destul de neprietenos, intr-o sala cu 800 de locuri. Pentru actori a fost un efort urias sa patrunda cu vocea pina la urechile spectatorilor din ultimul rind sau la ale celor de la balcon. Prima reprezentatie a fost programata la noua seara, spectacolul tine trei ore si un sfert, astfel ca, cu tot cu pauza, piesa s-a prelungit pina mult dupa miezul noptii. Cu toate acestea, nimeni nu a plecat, iar la sfirsit, spectatorii au aplaudat minute in sir in picioare si au strigat de multe ori „Bravi!". A doua zi, la matineu, la trei si jumatate, a fost iar sala plina.

Ati avut si romani in sala?

Da, bineinteles, chiar foarte multi. De altfel, presedinta Fundatiei Teatro Stabile din Torino a avut o excelenta initiativa de a vinde citeva zeci de bilete pentru romani la un pret modic, de doar trei euro. Iar romanii care au venit la cele doua reprezentatii ne-au multumit, spunindu-ne ca au foarte rar sansa de a vedea teatru romanesc de calitate pentru ca la ei ajung tot soiul de suse sau spectacole de revista.

Cind veti avea premiera bucuresteana?

Vom scoate premiera in ianuarie.

Ce altceva aveti in lucru?

Incep un nou proiect din seria „Bulandra per musica", „Variatiuni pe teme de Gluck", o noua versiune muzicala semnata de Adrian Enescu a operei „Orfeu si Euridice", realizat de Teatrul Bulandra in colaborare cu studioul experimental al Operei Romane. Un spectacol in care sint implicati solisti lirici, un cor si actori. Vom incepe repetitiile in ianuarie si vom avea premiera in martie. Voi incheia astfel o trilogie dedicata iubirii, trilogie inceputa cu „Triumful dragostei", continuata cu „Ce pacat ca-i curva" si finalizata, iata, cu „Orfeu si Euridice", dragostea si minciuna, dragostea si incestul, si dragostea, si moartea sau, mai degraba, dragostea de dincolo de moarte.

Mai are dragostea vreo miza in zilele noastre?

Eu cred ca, in ciuda cinismului unora dintre noi, cu totii cautam dragostea toata viata. Dragostea e o forta infinit mai puternica. Pina la urma, lumea intreaga s-a nascut din dragostea lui Dumnezeu pentru noi si asta e una dintre problemele pe care textul lui John Ford si le pune: cine ne poate opri ca dragostea noastra sa se manifeste chiar daca apartinem unor familii rivale, ca-n „Romeo si Julieta", sau chiar daca sintem sora si frate, ca in „Ce pacat…", sau chiar daca pentru a fi impreuna trebuie sa trecem dincolo de moarte, ca-n „Orfeu si Euridice". E vorba de forta dragostei care depaseste puterile omenesti.

Unora le poate suna putin ridicol sa mai vorbesti azi despre dragoste in anumite forme ale ei, cum e dragostea de tara, de pilda.

Da, vrem sa fim cool si trendy si facem misto, „ce e, dom’le, chestia asta cu dragostea?", si de multe ori se poate intimpla in viata cuiva cool si trendy sa fie pocnit in moalele capului de dragostea pentru ceva sau pentru cineva si sa nu se poata opune.

De film v-ati mai ocupat?

Sintem in discutii de casting. Speram sa intram in martie, dupa premiera mea cu „Orfeu", in linie dreapta si sa incep preproductia.

N-ati gasit inca diva pe care o cautati pentru rolul principal?

Nu, am trecut razant pe linga citeva dive, dar unele erau insarcinate, altele au copii mici si nu vor sa paraseasca America… Cred ca in cele din urma vom cauta o actrita europeana, e mult mai usor asa.

Dupa ce am facut ultimul material cu dvs., in care spuneati ca aveti nevoie de un actor englez si de o actrita din America, am fost contactati de un actor de la Royal Shakespeare Company care era foarte interesat de proiect.

Da? Excelent. Ia uite ce chestie! In cazul asta inseamna ca trebuie sa multumesc ziarului Cotidianul pentru casting.

Sinteti un regizor terorist sau va iubiti actorii?

Iubesc foarte tare actorii in general, pe cei care se daruiesc, ii iubesc chiar si pe cei cu hachite, ca de aia sint actori la cel mai important teatru din Romania. Pot fi si terorist, dar numai daca e nevoie. La ultimul spectacol nu a fost nevoie. De mult nu am mai vazut la o echipa asa o daruire si o rabdare incredibila. Nu au avut zi, nu au avut noapte, s-a lucrat intensiv, intr-o luna, dar nimeni nu a comentat.

Veti mai aduce si mari regizori romani din diaspora sa monteze la Bulandra?

Da, sintem in discutii cu Andrei Serban. Silviu Purcarete ne promite de multa vreme si il asteptam.

Faptul ca sinteti prins, ca director, in tot soiul de probleme functionaresti nu va maninca energia creatoare?

Si inca cum! Dar asa cum le-am promis colegilor, voi lucra in continuare si ca regizor, chiar daca asta ma costa energie, sanatate… iar pe partea de administratie, am o echipa foarte performanta care ma ajuta mult.

Alte premiere la Bulandra?

Continua proiectele care se repeta, „Insemnarile unui necunoscut", in regia lui Ion Cojar dupa Dostoievski, si „Moartea unui comis voiajor", in regia lui Felix Alexa, cu Mariana Mihut si Victor Rebengiuc. In ianuarie va avea loc premiera spectacolului „O scrisoare pierduta", in regia lui Doru Ana.

Aveti texte care va mai bintuie?

Vreau sa montez „Negutatorul din Venetia" si „Faust"-ul lui Marlowe la dublu, adica eu sa il fac in Italia si sa invit un regizor italian la Bulandra sa monteze acelasi text aici, dupa care cele doua spectacole sa se joace in ambele tari.

Aflati mai multe despre premierele Teatrului Bulandra pe www.cotidianul.ro/select