Paradox romanesc: in fiecare an, alimentele si bauturile costa mai mult de Sarbatori. Aceasta, in timp ce in alte tari europene reducerile prilejuite de Craciun sunt la ordinea zilei, indiferent ca vorbim de mari lanturi de hipermarketuri sau de asa-numitele magazine de familie. Pentru situatia din Romania, exista mai multe explicatii, in functie de sursa, insa toate se invart in jurul deprecierii leului. Pe de-o parte, importatorii profita de cererea crescuta de marfuri din aceasta perioada si aplica majorari la preturile calculate in euro, ne-a declarat Mihai Ionescu, secretarul general al Asociatiei Nationale a Exportatorilor si Importatorilor din Romania (ANEIR). Mai departe, comerciantii, mari sau mici, preiau produsele deja scumpite, si aplica si ei, la randul lor, diferite adaosuri, mascate sau la vedere. La celalalt capat, consumatorul scoate din buzunare mai multi bani.

Romanii nu vor plati mai putin pentru aprovizionarea cu mancare si bautura pentru masa de Craciun, asa cum se intampla in alte tari ale Uniunii Europene. Din contra, in mai putin de trei saptamani, toate marfurile de import s-au scumpit cu cel pu tin 10%, de la alcool, dulciuri, mezeluri si branzeturi pana la cosmetice. Explicatia trebuie cautata la importatori, prima veriga din lungul lant pana la consumatorul final. „Sub scuza deprecierii monedei nationale, importatorii profita de cererea crescuta de produse din perioada Sarbatorilor si isi iau o marja suplimentara de rezerva pentru cursul de schimb. In consecinta, aplica anumite majorari, care nu au nici o legatura cu evolutia monedei nationale“, ne-a declarat Mihai Ionescu, secretarul general al ANEIR. Acesta subliniaza faptul ca situatia inversa - aprecierea leului - nu duce la o ieftinire a produselor. „In vara, cand aveam o moneda nationala puternica, nici un comerciant nu a redus preturile, desi ar fi fost normal, daca aplicam aceeasi filozofie“, adauga Mihai Ionescu.

De la majorarile practicate de importatori pana la adaosurile comerciantilor este insa cale lunga. Vine randul hipermarketurilor si al supermarketurilor sa profite de pe urma cererii crescute de marfuri. „Cu siguranta, numai in Romania, marile lanturi de magazine au o politica de preturi diferita de restul Europei si nu fac reduceri de Craciun sau de Paste. La noi, nu se are in vedere deverul, bazat tocmai pe un volum mare de vanzari, situatie care garanteaza un profit foarte mare“, explica secretarul general al ANEIR.

Oficial, retailerii maresc si ei preturile alimentelor si bauturilor, preluand efectele de la importatori. „Explicatia sta in picioare. Dar daca ne referim la produsele autohtone, care la noi sunt cu 15% mai mari decat in mod normal, situatia se complica“, ne-a declarat Dragos Frumosu, presedintele Federatiei Nationale a Sindicatelor din Industria Alimentara (FNSIA). Acesta sustine ca o treime din pretul produselor din rafturi se regaseste, indirect, in adaosul comercial, chiar daca retailerul anunta o proportie de 2%. „Producatorii sunt fortati sa creasca cu 30% pretul marfurilor, pentru ca altfel nu pot sa-si vanda produsele in marile lanturi de magazine.