Pentru toti cei care n-au inteles sau se prefac ca nu inteleg „care este problema" cu accidentul ministrului Orban, poate e necesara, inca de la bun inceput, o subliniere: ministrul Transporturilor a fost implicat, vorba politistilor, intr-un eveniment rutier soldat cu avarierea a doua automobile.

Potrivit unor martori oculari care acum se tem sa mai vorbeasca, in accident ar fi fost lovita si o femeie, iar unii dintre cei care l-au vazut pe Ludovic Orban coborind din masina sustin ca acesta s-ar fi aflat sub influenta bauturilor alcoolice. Ministrul nu si-a declarat accidentul la politie decit la mai bine de treizeci de ore de la producerea lui, si astazi sint in masura sa sustin cu tarie ca, daca n-ar fi aflat ca stirea despre accident urmeaza sa apara in Cotidianul, Ludovic Orban n-ar fi calcat prin sectia de politie.

Accidente de circulatie sint cu sutele, zi de zi, in Romania. Dintre acestea insa, cele in care sint implicati demnitari sau alte categorii de smecheri ai soselelor au o istorie aparte. Pentru norod, orice accident, grav sau mai putin grav, seamana cu un film de groaza; socul impactului propriu-zis e dublat, in urmatoarele 24 de ore, de socul contactului cu birocratia: ore lungi la coada la biroul de accidente, suflatul in alcoolmetru, schita accidentului, taxe, gindurile negre legate de suspendarea permisului sau, mai mult, chiar spaima declansarii urmaririi penale. Pentru demnitari sau smecheri, istoria recenta e plina de intimplari care arata ca se pune in miscare un intreg aparat de protectie care incearca sa ascunda, uneori, adevaratul faptuitor, alteori – chiar faptele.

In cazul Orban, reporterii de la Cotidianul au aflat ca, imediat dupa accident, la fata locului s-au prezentat citiva politisti care au scos placutele de inmatriculare ale masinii conduse de ministru. Apoi, a disparut masina, la putin timp dupa ce insusi ministrul se facuse nevazut, insotit fiind, dupa cum relateaza aceiasi martori, chiar de persoana lovita in accident. Ceea ce nu stiu nici reporterii de la Cotidianul si nici cititorii, dar e cazul sa afle acum, este cit de mult au sunat telefoanele. La capatul celalalt al firului, oameni din apropierea ministrului Orban sau insi care mimau doar curiozitate dezinteresata in legatura cu acest caz incercau sa-mi sugereze sa lasam balta subiectul sau se straduiau, prin demonstratii incropite, sa spuna ca n-avem suficiente probe care sa arate ca la volan s-ar fi aflat chiar ministrul.

Paralel/Concomitent, am dat si eu telefoane.

La politie. Cu voce soptita sau, dupa caz, bilbiita, politisti-sefi aflati sub comanda ministrului de Interne, Cristian David, colegul de partid si de guvern al lui Ludovic Orban, mi-au confirmat ca nu gresim deloc publicind ancheta acestui accident. Unii dintre ei erau speriati sau incurcati teribil in declaratii contradictorii. Cum ca Orban ar fi sunat la 112, dar ca nu i-ar fi raspuns nimeni (!), sau ca, de fapt, n-ar fi sunat el, ci altcineva... Toti insa au admis ca, la mai bine de treizeci de ore de la producerea accidentului, e imposibil sa mai verifice cineva daca Orban s-a aflat sau nu sub influenta alcoolului.

Citiva tuteri din presa incearca acum sa inmoaie scandalul. Au aparut titluri de ziar care anunta, cu ton de stire mondena, faptul ca „Ludovic Orban a ramas fara carnet dupa ce a fost implicat intr-un accident de circulatie".

Nici un cuvint despre faptul ca avem de-a face cu un ins care a fugit, pur si simplu, de la locul accidentului, ascunzindu-se de politisti mai bine de treizeci de ore.

Daca Ludovic Orban ramine, in urma acestui accident, doar un simplu sofer fara carnet, care a „uitat" sau care n-a putut sa mearga in timp util la intilnirea cu politistii, putem sa ne tamponam la fund cu legile Romaniei. Ca sa nu se intimple acest lucru, si din dorinta de a salva firava urma de onoare ramasa in dreptul sintagmei „demnitar in Guvernul Romaniei",ii propun domnului Orban sa tina, macar o data in viata, volanul drept si sa apese tare pedala demisiei.