Gigantul german este interesat de privatizarea CFR Marfa, insa ar oferi doar 10% din suma sperata de Ministerul Transporturilor.

Operatorul feroviar german Deutsche Bahn vrea sa se extinda in Polonia si in Romania, pe piata romaneasca intentionind sa investeasca insa doar citeva zeci de milioane de euro, a declarat Norbert Bensel, seful diviziei de logistica a companiei, citat de ,,Financial Times Deutschland’’. Estimarile lui Norbert Bensel sint ca statul va vinde CFR Marfa cu un pret „sub 100 de milioane de euro", potrivit MEDIAFAX, care preia materialul indicat.

Suma este de zece ori mai mica decit cea care, daca ar fi primita, ar reprezenta un succes in privatizarea CFR Marfa, anume un miliard de euro. De asemenea, valoarea mentionata de Norbert Bensel este de cel putin trei ori mai mica inclusiv decit cea pe care statul ungar a obtinut-o din vinzarea MAV Cargo (350 de milioane de euro). Aceasta societate este importanta mai degraba pentru relatiile ei de afaceri si pentru pozitia ei intr-un nod feroviar important central-est european decit pentru activele sale. Spre deosebire de MAV Cargo, care nu are nici o locomotiva, CFR Marfa are in proprietate 1.000 de locomotive, precum si doua feriboturi cu un deplasament de 12.000 de tone. Compania mai detine in proprietate 51.000 de vagoane.

George Mucibabici, presedinte al Deloitte Romania, firma care asista statul roman in privatizare, a declarat saptamina trecuta ca pragul de un miliard de euro nu este imposibil de atins. "Tinind seama ca valoarea tranzactiei in Ungaria a fost de patru ori mai mare decit cifra de afaceri a MAV Cargo, nu este de neatins acest obiectiv de un miliard de euro’’ (care ar semnifica de fapt vinzarea CFR Marfa la un nivel de doar doua ori cifra de afaceri - n. red.), a spus George Mucibabici.

CFR Marfa a transportat anul trecut 14,4% din totalul parcursului de marfuri din Romania (cantitate de marfuri ponderata cu lungimea parcursa) pe toate formele de transport, de trei ori mai mult decit principalii sai competitori pe calea ferata la un loc, reprezentati in principal de firmele private Servtrans Invest si Grampet-GFR. Veniturile companiei de stat au fost de 530 de milioane de euro, in urma carora s-a obtinut un profit net de 8,21 milioane de euro.

Deutsche Bahn (DB) este un conglomerat care reuneste diviziile de transport feroviar de marfa, persoane, servicii de logistica, turism feroviar din Germania si se afla in proprietatea statului. Procesul de privatizare va incepe de-abia anul viitor, insa statul urmeaza sa isi pastreze 51% din capitalul social al grupului. DB a participat si la privatizarea MAV Cargo, insa a fost exclusa in una dintre fazele initiale ale procesului, deoarece a avut una dintre cele mai proaste oferte.