Comisia Europeana va publica azi un plan de reducere a emisiilor de gaze pentru masinile din UE.

Emisiile de gaze de la autoturisme,o mare problema pentru UE Comisia Europeana va prezenta azi un plan controversat, prin care doreste sa reduca substantial emisiile de gaze ale masinilor construite in spatiul comunitar. Potrivit proiectului, toate automobilele fabricate in UE incepind cu anul 2012 vor trebui sa indeplineasca unele conditii drastice de mediu. Astfel, vehiculele de pasageri nu vor putea depasi o medie a emisiilor de CO2 de 120 de grame pe km. Cifra presupune o reducere a poluarii cu 25%. Scaderea emisiilor va avea loc in doua etape. Mai intii, constructorii de masini vor fi nevoiti sa-si imbunatateasca tehnologia motoarelor, astfel incit automobilele sa nu produca mai mult de 130 g CO2/km. O noua scadere, de 10 g pe km, va fi obtinuta prin modernizarea sistemelor de aer conditionat. Proiectul Comisiei Europene este aspru criticat atit de fabricantii de autoturisme, cit si de organizatiile ecologiste. Producatorii de masini spun ca cerintele impuse de Bruxelles sint prea aspre si extrem de greu de indeplinit. Acestea ar creste considerabil costurile de productie si ar defavoriza fabricile europene in fata celor de pe alte continente. Totusi, UE crede ca, daca producatorii comunitari s-ar asocia intre ei, ar putea indeplini conditiile de mediu fara prea mari probleme. Aceasta facilitate a nemultumit insa organizatiile ecologiste, care se tem ca, prin asociere, firmele de automobile vor deveni mai puternice, iar astfel va fi tot mai greu de exercitat presiuni asupra lor. In plus, companiile ar putea fi mai interesate de fuziuni decit de imbunatatirea performantelor de mediu ale motoarelor lor. „Este foarte frustrant sa vezi cum Comisia Europeana cedeaza in fata intereselor pe termen scurt ale industriei", a declarat Claude Turmes, eurodeputat al Partidului Verde.

O alta problema controversata din planul Comisiei se refera la penalitatile pe care producatorii de masini le-ar putea plati daca nu indeplinesc cerintele impuse. Potrivit proiectului, amenzile oscileaza intre 7 si 150 de euro pentru fiecare gram de CO2 depasit. Constructorii de masini spun ca aceste penalitati sint exagerate si nu ar trebui sa fie mai mari de 20 de euro/gram. De cealalta parte, ecologistii cer amenzi de cel putin 100 de euro/gram. Deocamdata, planul CE nu e complet finalizat si ar putea suferi modificari pina in ultimul moment.