BLOGOMANIA. Reactii pro si contra
Anul 2007 a lansat, cu precadere, moda blogurilor si printre jurnalisti si politicieni. Catalin Tolontan, Victor Ciutacu, Alessandra Stoicescu, Ion Iliescu, Adrian Nastase, Mircea Geoana, Cozmin Gusa, Elena Udrea sunt doar cateva nume care isi impartasesc opiniile si pe blog.


De la o simpla joaca, "blogareala" aproape ca a devenit un fenomen, existand premise ca acesta sa se transforme intr-un nou canal media. E blogul un spatiu public unde se poate "manifesta" fiecare, asumandu-si sau nu opiniile? Care ar fi avantajele si dezavantajele unui blog? Pot fi socotite blogurile surse de informatii? Dar de influenta? Se poate vorbi despre o "miza" a blogurilor pentru o persoana publica? Blogul este o necesitate sau un moft? Ce v-a determinat sa va creati un blog? Sunt intrebari la care au raspuns politicieni, jurnalisti si psihologi, deopotriva. Potrivit statisticilor, in Romania, actualmente, exista aproape 100.000 de bloguri.


ANONIMAT VIRTUAL. "Trebuie sa recunosc: nu sunt un admirator al blogurilor si nu cred ca imi voi face unul. Motivul principal al acestei respingeri este dat de anonimatul interlocutorului. O discutie, publica sau privata, se bazeaza in mod esential pe asumarea de catre o persoana identificabila a vorbelor sale. Ideile bune sau proaste, afirmatiile geniale sau complet idioate, laudele sau injuraturile au un chip si, implicit, genereaza o responsabilitate. In cazul blogurilor, toata aceasta personalizare dispare. Dialogul, daca mai poate fi numit astfel, se poarta cu niste fiinte invizibile, lipsite de nume, de chip si de biografie. Pot fi oameni de buna credinta sau firme specializate in dezinformare. Cred ca anonimatul spatiului virtual este una dintre portile majore deschise manipularii celei mai solide. Fiindca in lumea reala manipularea este limitata exact de ideea raspunderii morale sau penale pe care si-o asuma orice emitator. In lumea virtuala aceasta raspundere dispare si atunci absolut orice se poate colporta, cu orice consecinte si fara orice limite", este de parere analistul media Bogdan Teodorescu. Doina Gutu, de asemenea, analist media si autoare a cartii "New Media", ne-a declarat: "Blogul e un spatiu al exprimarii publice. Dupa cum societatea este o suma de personalitati diferite, blogosfera este o suma a unor forme de exprimare diferite. Este, prin urmare, firesc ca unii bloggeri sa isi asume afirmatiile, iar altii nu, asa cum este firesc ca pentru unii blogul sa fie folosit ca un spatiu al dialogului, iar pentru altii sa fie un spatiu semiprivat, destinat exprimarii (si expunerii publice a) unor ganduri. Atat avantajele, cat si dezavantajele depind de alegerea obiectivelor de comunicare. Feedback-ul rapid este avantajul invocat cel mai des. In acelasi timp, daca dialogul online nu este gestionat corect, pot aparea situatii de criza care se pot extinde si in mediul offline. Expresia "internetul nu uita" este adevarata. Pe internet nu se pierde nimic, totul poate fi recuperat, chiar si informatiile care au fost sterse.

In mod categoric, blogurile pot fi considerate surse de informatii si de influenta in aceeasi masura in care mass media traditionale sunt surse de informatii si influenta. La fel ca in mass media traditionale unde exista suporturi mai mult sau mai putin credibile sau influente, exista si bloguri mai mult sau mai putin credibile sau influente.


MIZÃ… A BLOGURILOR. Exista o miza a blogurilor. Mai ales cand ne referim la blogurile politice. Un politician nu comunica de dragul de a comunica, ci pentru a-si atinge un obiectiv de comunicare. Insa, atentie, nu putem vorbi de o miza proprie doar blogului. Miza e a intregii strategii de comunicare politica, strategie care include si comunicarea online prin intermediul blogului.

Blogul este o necesitate pentru unii, un moft pentru altii si un instrument de comunicare pentru toti. Obiectivele de comunicare sunt insa diferite. Blogurile politice, de exemplu, pot fi create pentru a indeplini obiective precum cresterea notorietatii unui politician, promovarea anumitor initiative politice sau personale sau comunicarea cu anumite segmente ale publicului (activul de partid, tinerii etc.). Blogul vine sa completeze gama de mijloace de comunicare pe care un politician le are la indemana si, ca urmare, devine o necesitate. Politicienii romani au inceput deja sa isi dea seama de acest lucru, iar o dovada buna o reprezinta numarul mare de bloguri politice aparute anul acesta, mai ales cu ocazia alegerilor europarlamantare", a conchis Doina Gutu.


ION ILIESCU. "Evident, blogul se dezvolta in spatiul virtual. Accesibilitatea sa este publica, singura restrictionare fiind data de necunoasterea sau imposibilitatea de a dispune de un calculator. A posta, a crea un mesaj nou este usor de realizat. Consider insa ca forma de manifestare trebuie sa fie adecvata cerintelor spatiului public. Sa functioneze AUTOCENZURA ASUMATÃ… - fara trivialitati, insulte sau calomnii. Schimbul de opinii este benefic, iar diversitatea lor creeaza progresul. Avantajele sunt infinit mai numeroase decat dezavantajele. Prin intermediul acestui jurnal online poti sa-ti prezinti gandurile, ideile, proiectele sau orice altceva doresti. Sa primesti aprecieri sau infirmari ale acestora. Blogurile iti permit sa comunici fara bariere, in timp real, si sa cunosti la randul tau gandurile semenilor. Dezavantajul major il reprezinta factorul timp. Atunci cand primesti mesaje, daca cel care scrie are si o adresa de blog, incerci sa faci cunostinta, sa citesti ceva despre el. Odata intrat in acel spatiu nici nu-ti dai seama cum trece timpul. Si iarasi raman multe adresari in asteptarea raspunsului. Nu pot categorisi ca dezavantaj, ci mai mult ca o lipsa de asumare a identitatii proprii pentru acele persoane, nu multe, care se ascund in spatele unui pseudonim pentru a profera injurii. Blogul reprezinta un factor multimedia unde pot fi postate alaturi de comentarii si muzica, videoclipuri sau fotografii. Din acest punct de vedere este o sursa de informatie, fiecare putand urmari in bloguri tipul de informatie dorita. Comunicarea directa si interactiva permite verificarea informatiilor si, implicit, crearea de filtre de credibilitate. Faptul ca un numar atat de mare de jurnalisti au bloguri personale reprezinta o confirmare a ideii ca blogul poate fi socotit sursa de informatii. In ceea ce priveste influenta, aceasta poate interveni atunci cand continutul blogului determina o cunoastere mai aprofundata, in universul propriu al blogerului respectiv. Nu vad care ar putea fi "miza". Poate riscul de a fi catalogat ca inconsecvent atunci cand nu reusesti sa tii pasul cu timpul real al procesului de comunicare. Este riscul asumat al persoanelor publice pentru care timpul disponibil este foarte limitat.

Blogul nu este neaparat o necesitate, dar nici pe departe un moft. Modul divers de relationare implica o lume virtuala complexa, care te atrage pana la dependenta. Insemnarile, ordonate cronologic, pot constitui retrospective ale unui moment dat. Mi-am facut blog din placerea de a scrie si obisnuinta de a comunica. Am un crez ­ Aproape de oameni, impreuna cu ei. Aceasta poate capata o dimensiune si in cea a spatiului virtual. Cu atat mai mult cu cat, la ora actuala, in Romania, exista intre 60 si 100 de mii de bloguri", ne-a declarat politicianul.


ADRIAN NÃ…STASE. "Pentru mine, blogul este un spatiu in care pot interactiona cu o categorie de public activ si educat. Trebuie sa recunosc ca ma atrage forma aceasta de comunicare, fiindca imi place sa scriu. Am crezut mereu in responsabilitate si despre asumarea opiniilor nu pot spune decat ca, dupa ce mi-am asumat acte sau decizii ca prim-ministru, sustinerea unor puncte de vedere pe blog nu este deloc complicata. Din contra, o vad ca pe o provocare, un exercitiu interesant. Avantajul principal ar fi acela ca reprezinta un instrument alternativ de comunicare, mai atractiv decat media clasice. Dezavantajul principal ar fi acela ca, uneori, atras de cititul si raspunsul la intrebari, uit ca mai trebuie sa dorm. Dar este un dezavantaj placut. Blogurile pot fi surse de informatii. Mijloc de influentare, mai putin. Din pacate, blogurile politice risca sa intre, ca intreg spatiul public, intr-o paradigma a conflictualitatii, dupa chipul si asemanarea scenei politice. Ar fi pacat! Oamenii s-au saturat de mlastina politica si intrevad in bloguri un spatiu de evadare din cotidianul conflictual. Blogurile sunt o moda pentru politicieni, vad asta in ultima vreme. In cazul meu, nu m-am apucat de blog pentru a obtine ceva anume. O miza indirecta ar fi observarea asteptarilor celor cu care interactionez in acest spatiu. Unii ar spune ca e un moft necesar. Eu cred ca nu e nici una, nici alta. E, mai degraba, un mijloc comod, dar si exigent, de a comunica. Daca vrei sa mimezi comunicarea printr-un blog facut de forma, mai bine te lasi, fiindca publicul simte asta. Mi-am facut blog, dand curs unei provocari. Mi-a placut pe blog si am ramas", ne-a spus fostul prim-ministru.


ELENA UDREA. "Mi-am facut blog din dorinta de ma putea exprima pe un canal, unde pot aborda mult mai multe subiecte decat in alta parte; blogul imi da mai multa libertate in ceea ce priveste subiectele abordate. Se poate vorbi de o miza a blogului, mai ales ca eu incerc sa arat oamenilor cum este Elena Udrea, de fapt, si nu cum este ea privita din perspectiva presei. Daca pot fi socotite blogurile surse de informatii si de influenta? Nu mai mult decat presa in generala€¦ Blogurile nu sunt privite chiar ca fiind surse obiective, mai ales ca aici poti sa spui ce crezi, cu conditia de a fi sincer, fara sa ai dovezi pe care sa le poti arata si altora. Avantaje? Poti comunica permanenta€¦ Dezavantaje? Te simti legat de oameni, care asteapta permanent sa le comunici. Cunosc persoane care au abandonat sa-si mai sustina blogurile, tocmai din acest motiv, ca trebuie sa scrii permant. Eu nu o sa abandonez blogul, chiar daca este foarte solicitant acest lucru, mai ales ca uneori scriu si pe la unu-doua noaptea. Blogul este o chestiune seriosa, sunt foarte atenta la ce spun, imi asum ceea ce spun, ba chiar sunt la fel de atenta la ce spun pe blog, ca si cu ceea ce declar intr-un interviu, de pilda", ne-a precizat Elena Udrea.


"FANDOSEALÃ…"
"Nu am de ce sa-mi fac blog, cata vreme sunt ziarist profesionist. Blogul este o intreprindere personala a unor persoane civile care nu au alta posibilitate de exprimare publica. Din punctul meu de vedere, blogul este o fandoseala"
C.T. Popescu, jurnalist


SEMIPRIVAT
"Detest ideea de a promova public mesaje importante de pe blogul personal. E ca si cum ai intra in direct la tv, in halat de casa, din propria locuinta. Simt nevoia sa comunic uneori intr-un mod semiprivat. Blogul a devenit normal in lumea politico-mediatica"
Cozmin Gusa, politician