Zbateri a—"Cine se scuza se acuza"
Ministerul Apararii si compania Alenia joaca roluri distribuite ca in filmele cu prosti. Ancheta publicata luni de ziarul nostru "Cine umfla doua milioane de euro din Spartan?" i-a pus pe oficialii implicati in tranzactia sulfuroasa sa arate cu degetul unii la altii. Diferenta de peste doua milioane de euro intre preturile anuntate la Roma si Bucuresti nu a fost stearsa, desi o serie de comunicate vor sa ne convinga de contrariu.


Au trebuit sa treaca mai bine de 20 de ore de la postarea pe internet a editiei electronice a Jurnalului National pana sa avem o reactie publica a Ministerului Apararii Nationale si a Companiei Alenia Aeronautica la intrebarile noastre fata de versiunile diferite de valoare a contractului pentru sapte avioane tip Spartan C-27J. La Bucuresti, Departamentul pentru Armamente din MApN anuntase inca de la 10 decembrie ca se vor plati 219.043.960 de euro; in schimb, italienii informau inca de la 7 decembrie, pe site-ul grupului Finmeccanica - din care face parte Alenia Aeronautica - furnizorul avioanelor, o suma de "circa 217 milioane de euro".

Date fiind conditiile controversate in care s-a ajuns la finalizarea contractului si fiind in joc doua milioane de euro, suma neclara ce se plateste din banul public, am supus acest caz DNA, institutie abilitata sa verifice suspiciunile in cazurile de coruptie.


INDIRECT. Nici un oficial de la Ministerul Apararii sau de la Alenia nu s-a adresat in cursul zilei de luni ziarului nostru pentru a lamuri diferentele de pret. Au ales cai indirecte de difuzare a informatiilor. Aflam astfel, in versiunea Mediafax, ca "Ministerul Apararii, prin Romtehnica SA, a solicitat companiei Alenia Aeronautica SA sa dea publicitatii valoarea exacta a contractului". De ce a trebuit sa treaca zece zile pana ca Alenia sa-si modifice pretul anuntat si sa-l aduca la valoarea din oferta facuta deja publica de Departamentul pentru Armamente din Ministerul Apararii inca de la 10 decembrie? Mister? De ce Ministerul Apararii a facut publica aceasta solicitare catre Alenia prin intermediarul Romtehnica? Mister. Din pozitia penibila a cumparatorului - Ministerul Apararii, care se roaga de vanzator, Alenia, sa zica pretul corect - parca il bate mama acasa ca a pierdut banii pe drum.

Cum au raspuns italienii la smiorcaiala romanului prins cu mata-n sac? A zis si el ca asa-i! A confirmat printr-un comunicat catre o agentie de presa ca "nu-i 217 milioane, ci 219.043.960".

Brava! Si asa s-au facut italienii de inca "circa doua milioane de euro". Sa le ajunga!


UITUCI. Bomba vine tot din zona Finmeccanica. Dornici sa dea curs solicitarii MApN, italienii au modificat doar una dintre stirile privind pretul platit de romani. Luni seara, dupa ora 21:00, erau in "functiune: doua preturi pentru acest contract. Le-am facut capturi pentru a da o informatie de "la sursa" si furnizorilor de comunicate care le inghit precum guvizii si le dau spre difuzare.


GRAV. Daca se opreau aici, comunicatorii ar fi sters "rusinica" de doua milioane si ar fi putut raporta sefilor "misiune executata".Dar nerespectand zicala "daca taceai, filozof ramaneai", un comunicat, probabil al MApN, livrat catre ROMPRES infunda contractul precum intra MigLancer in pamant.

Citim din stirea ROMPRES difuzata luni, 17 decembrie, ora 18:39. "In cadrul programului de achizitie erau prevazute initial si serviciile de mentenanta pe parcursul ciclului de viata al avioanelor. In urma negocierilor, finalizate la 7 decembrie, obiectivele programului de achizitie au fost in mare parte indeplinite, mai putin serviciile de mentenanta."

Cu alte cuvinte, obiectivele din caietul de sarcini al licitatiei nu au fost indeplinite. Ca atare, "succesul" este un insucces cu cantec. Legea achizitiilor publice a fost interpretata dupa urechea celor care au dat din urechi. Ca atare, licitatia ar trebui anulata, ca nula de drept.  ACELASI. Luni seara, in italiana, Finmeccanica n-a schimbat pretulSCHIMBAT. In versiunea engleza (de export) era pretul cerut de MApN click pentru a mari imaginile