Cristian Adomnitei, ministrul Educatiei, a lansat ieri in dezbatere publica, dupa multiple amanari, pachetul de legi privind invatamantul. Evenimentul a avut loc in cadrul unei ceremonii desfasurate in Aula Bibliotecii Centrale Universitare "Carol I". Au onorat invitatia ministrului cei mai de seama oameni ai tarii, in frunte cu seful statului, Traian Basescu, premierul Calin Popescu Tariceanu si presedintele Camerei Deputatilor, Bogdan Olteanu. Prezenta lor in aceeasi sala a fost urmarita cu interes maxim de audienta - membrii comisiilor de invatamant ale camerelor Parlamentului, rectori, inspectori generali scolari, liderii sindicatelor din invatamant -, astfel ca toata lumea a observat plecarea intempestiva a lui Olteanu in momentul in care a fost anuntat discursul lui Basescu. De altfel, "partile adverse" au stat separat in sala, in zone opuse.
Vrajba politica
Adomnitei s-a purtat impecabil cu presedintele tarii, l-a intampinat la intrare si l-a condus in sala, fara ca acest lucru sa-l impiedice pe Traian Basescu sa dea de pamant cu proiectele, criticand din prima existenta unor "greseli de tipar si dezacorduri suparatoare" in texte. Premierul Calin Popescu Tariceanu a catalogat observatiile presedintelui Traian Basescu "mai degraba de ordin politic", precizand ca "vizeaza probleme minore care nu influenteaza seriozitatea invatamantului". Primul ministru a laudat legile propuse de ministrul Educatiei, dar si Guvernul - pentru cresterea economica si "investitiile masive" din invatamant. Pachetul legislativ contine Legea Invatamantului Preuniversitar, Legea Invatamantului Superior si Statutul Personalului Didactic, iar proiectele au fost afisate pe site-ul www.edu.ro si se vor afla in dezbatere publica o luna, timp in care vor putea fi aduse sugestii si amendamente.
Texte de fictiune
Dar iata care sunt modificarile importante pe care ministrul Educatiei le propune in sistemul de invatamant, exceptandu-le pe cele deja impuse anul acesta, prin ordin de ministru, si pe care le-ati putut citi in ziarul nostru de ieri. Invatamantul obligatoriu ar urma sa inceapa la 3 ani si sa se incheie la 16 ani, cu trei ani de gradinita, un an pregatitor pentru scoala, patru ani de scoala generala si apoi gimnaziul care va cuprinde clasele V-IX. Pana una-alta, Ministerul Educatiei se confrunta de ani buni cu o criza acuta de locuri in gradinite. Adomnitei nu a reusit sa asigure locuri la gradinite decat pentru jumatate dintre copiii prescolari din Bucuresti, ceea ce face ca obligativitatea invatamantului sa fie un vis frumos pe care si-l doresc toate mamicile. Cat despre extinderea invatamantului obligatoriu dupa terminarea clasei a VIII-a, ministrul a anuntat ca a fost nevoie de acest lucru pentru a reduce rata abandonului, intrucat cei mai multi copii parasesc scoala la 14 ani.
Invatamantul liceal nu va fi obligatoriu si cuprinde trei sau patru clase, respectiv a X/XI-a XII/XIII, cu mentiunea ca educatia profesionala face parte din invatamantul liceal, filiera tehnologica. Ultimul este invatamantul tertiar non-universitar, care cuprinde invatamantul postliceal cu - una-trei clase.
Dupa modelul colegului sau de la Sanatate, Adomnitei vrea ca scolile sa fie conduse de manageri, "asa cum se intampla si in alte domenii de activitate". Acestia nu trebuie sa stea "la ore", ci sa se ocupe strict de activitatea scolii. Este cea mai importanta modificare adusa in ultima lege prezentata - Statutul personalului didactic. Ministrul a mai anuntat ca va fi infiintat, in fiecare unitate de invatamant, postul de director educativ, care va fi ocupat de un profesor. De asemenea, au fost operate modificari si in clasificarea personalului didactic de predare, fiind creat postul de stagiar, apoi definitiv, iar personalul didactic de predare definitiv este titular sau asociat. In acelasi timp, ministrul a spus ca profesorii cu performante deosebite pot fi platiti suplimentar, din fondurile scolii.
Basescu a dat de pamant cu pachetul lui Adomnitei
Formularea proiectelor de lege "nu aduce un aer proaspat", iar "daca le citesti, ai aceeasi impresie cu care ramai daca citesti Legea de reformare a invatamantului din 1995", astfel ca "toate textele par scrise de aceeasi mana", a obiectat din start presedintele Traian Basescu.
Cea mai aspra si totodata jenanta critica s-a referit insa la greselile de tipar si dezacordurile "suparatoare" din viitoarele acte normative. "Daca ministerul produce texte neingrijite, ce le putem cere elevilor?", s-a intrebat retoric seful statului. Traian Basescu a acceptat ca unele dintre prevederile acestor legi sunt in acord cu concluziile raportului intocmit de Comisia prezidentiala pentru Educatie, pe care a numit-o "Comisia Miclea", insa a mentionat ca exista si multe "in total dezacord". Presedintele a amintit ca patru dintre partidele parlamentare au refuzat invitatia sa de a participa la Cotroceni, la dezbateri pe tema reformei educatiei. Traian Basescu a mai reprosat ca legile nu sunt bazate pe evaluari ale impactului unor masuri luate in trecut - cum sunt introducerea manualelor alternative sau predarea religiilor in scoli -, fara de care sistemul de invatamant nu ar putea fi imbunatatit.
Rupte de realitate
Presedintele Basescu a criticat pachetul legilor educatiei si pentru faptul ca printre ele nu se regaseste si "un statut al elevului si studentului". De asemenea, se prevede continuarea sistemului de finantare in invatamant "pe cap de student", in loc sa se treaca la sistemul finantarii multianuale pe proiecte, asa cum recomandase Comisia prezidentiala. Seful statului a reprosat ca "familiile si comunitatile n-au fost consultate inainte de elaborarea legilor", dar si ca nu au fost luate in considerare aspecte legate de "realitatea zilnica a scolii". El a spus ca primeste multe scrisori la Cotroceni, in care parintii elevilor se plang de greutatea ghiozdanelor - care nu trebuie sa fie mai mare de 10% din greutatea elevului, de prezenta la cursuri si de numarul foarte mare de caiete - cate 2-3 la aceeasi materie - cerut de profesori. In incheierea discursului, Basescu a urat elevilor, studentilor si profesorilor Sarbatori fericite, precizand: "Suntem inainte cu cateva zile de incheierea anului scolar". Afirmatia presedintelui a starnit uimire si rumoare in sala, cativa participanti strigand: "Suntem inainte de incheierea semestrului".
Tariceanu vrea vouchere ca la americani
Premierul Calin Popescu Tariceanu a cerut ministrului Educatiei sa rezolve problema "deranjanta si periculoasa" a sistemului de meditatii in invatamant, aratand ca nu este corect si deontologic ca profesorii sa predea ulterior elevilor lectii in particular.
El a aratat ca nu isi schimba punctul de vedere in problema meditatiilor in invatamant, in pofida criticilor primite la preluarea mandatului, cand s-a pronuntat pentru prima data pe aceasta tema, deoarece considera ca nu este normal ca elevii sa fie obligati, dupa orele normale de curs, sa sustina meditatii particulare cu profesorul de la catedra. "Daca exista acest sistem paralel, inseamna ca lucrurile nu functioneaza. Vreau sa aveti in vedere aceasta problema deranjanta si periculoasa a sistemului de meditatii", a avertizat primul ministru.
Tariceanu a mai cerut ministrului sa gaseasca formule pentru introducerea voucherelor de invatamant, prin care elevii pot fi indrumati catre scoli si universitati de calitate, dupa modelul sistemului academic american. Seful Guvernului a asigurat ca sistemul educational va beneficia in continuare de sume bugetare substantiale pentru modernizarea infrastructurii si cresterea salariilor cadrelor didactice si a apreciat noul pachet de legi din domeniu ca un instrument care creeaza cadrul legal de descentralizare.
Prezenti la eveniment, unii dintre liderii sindicatelor din educatie au apreciat ca parintii sunt cei care solicita meditatii pentru copiii lor, insa acest lucru nu genereaza inflatie sau coruptie, ci doar o modalitate de marire a veniturilor cadrelor didactice, care ar renunta la acest gen de pregatire dara ar fi platite corespunzator. Marius Nistor, presedintele executiv al FSI "Spiru Haret", a recunoscut ca meditatiile constituie o problema "deranjanta si periculoasa" daca profesorii obliga elevii sa vina la meditatii si daca isi mediteaza copiii de la clasa, insa nu reprezinta o problema, daca parintii solicita acest lucru. "Nimeni nu le poate interzice parintilor ca propriii copii sa aiba acces la o informatie in plus, asa cum se intampla si in afara tarii", a precizat Nistor.
La randul sau, vicepresedintele Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamant, Mariana Becic, a declarat ca "meditatiile au venit ca o modalitate de crestere a venitului profesorilor", dar ca in primul rand parintii cer acest lucru. "Cand va disparea salarizarea proasta, va disparea si meditatia. Meditatiile nu sunt incurajate de sindicate", a precizat Becic.
Dezbatere pana pe 17 februarie
Mai multi vorbitori au cerut ministrului Educatiei sa aloce dezbaterii publice mai mult de o luna cat prevede legea, avand in vedere Sarbatorile de iarna. "Imi pare rau ca nu s-a stiut ca am prelungit termenul pentru dezbaterea publica pana in 17 februarie, tocmai pentru ca am tinut cont de Sarbatori", a anuntat Adomnitei. Ministrul Educatiei a spus ca ziua de 17 decembrie este una extraordinara pentru educatia romaneasca. "Cred ca stiti ca nu exista un AQ comunitar cu privire la educatie, fiecare tara isi face regulile. Am cules experiente europene si le-am pus in acest pachet de legi. I-am spus si domnului presedinte (Traian Basescu - n.r.) in drumul spre iesire ca toate scrisorile pe care domnia sa le primeste la Cotroceni ne sunt forward-ate noua la MECT ca sa le cunoastem si noi. Va spun cu bucurie, da, exista un interes major al MECT in ceea ce priveste reforma curriculara, si ne-am asumat acest lucru", a adaugat Adomnitei.
Eliminarea rubedeniilor din universitati
Legat de invatamantul superior, Adomnitei a spus ca ofera mai multa deschidere pentru alegerea rectorilor. Astfel, orice personalitate care ocupa o functie de conducere intr-o universitate nu mai poate avea o ruda - mergand pana la gradul IV - care sa detina o astfel de functie de conducere in aceeasi institutie. Totodata, Adomnitei a precizat ca va fi desfiintata functia de preparator, ramanand doar cele de asistent, lector, conferentiar si profesor.
Finantarea in invatamantul superior va fi facuta pe student si pe ciclul de studii, si va fi infiintat un registru unic matricol al studentului, pentru a exista o evidenta clara a tinerilor cuprinsi in sistem. Ministrul Educatiei doreste infiintarea unui Consiliu national de statistica-prognoza in invatamant si o Agentie de credite pentru studenti. El a vorbit despre gradatiile de merit si despre salarizare si primele ce pot fi acordate cadrelor didactice.
Parerea lui Geoana
Mircea Geoana, presedintele PSD, a catalogat drept un gest de "frivolitate politica din partea ministrului Cristian Adomnitei" lansarea in dezbatere publica a legilor educatiei exact la sfarsitul sesiunii parlamentare, iar "prezenta lui Tariceanu si a lui Basescu la acest eveniment - un exercitiu de imagine". Geoana a spus ca pachetul de legi in domeniul educatiei propus de Ministerul Educatiei nu corespunde unor probleme esentiale, cum ar fi motivarea cadrelor didactice si continuarea descentralizarii, clarificarea statutului personalului didactic. Liderul PSD a mai spus ca legile propuse de Ministerul Educatiei sunt "schioape" si "incomplete" si ca parlamentarii social-democrati nu le vor vota in forma propusa de Adomnitei.