Promisiunile ministrului Transporturilor si ale primarului general al Capitalei, conform carora deszapezirea drumurilor va fi efectuata la timp, s-au dovedit, la prima ninsoare, niste glume.

Prima ninsoare a provocat joi si vineri blocaje serioase ale traficului pe cele doua autostrazi din Romania. Cu trei saptamini in urma, ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, ameninta: "Faptul ca nu s-au incheiat contracte de deszapezire pe toate drumurile nu ne va impiedica sa deszapezim. Sefii de sectie raspund cu capul de modul cum se realizeaza deszapezirea. I-am anuntat ca ii voi schimba pe loc daca nu se mobilizeaza, iar la nivelul regionalelor, daca vom avea mai mult de doua judete in care vor fi probleme cu zapada, isi vor scrie pe loc demisia directorii de regionale", declara ministrul. Ludovic Orban a numit vineri o comisie care sa investigheze modul in care s-a efectuat deszapezirea celor doua autostrazi, insa seful acesteia, Marin Ionescu, nu prea stie ce va investiga. Intrebat care a fost joi situatia pe autostrada A2, acesta a spus ca nu stie. "De citeva luni ma ocup de investitii, nu de intretinere, asa ca nu pot sa va spun ce a fost", a explicat acesta.

Nici primarul general al Capitalei, Adriean Videanu, nu s-a lasat mai prejos decit Ludovic Orban cu promisiunile.

"Toate firmele de salubrizare au stocuri de materiale antiderapante suficiente pentru a face fata cu brio in aceasta iarna. Si utilajele sint pregatite pentru a interveni inca de la primul fulg", declara Adriean Videanu, primarul general al Capitalei, acum o luna.

Directorii de regionale nu pot fi invinovatiti pentru faptul ca traficul pe autostrada Bucuresti-Pitesti a fost blocat si s-au inregistrat zeci de accidente. Motivul este ca selectarea firmelor care vin cu utilajele si cu personalul necesar deszapezirii celor doua autostrazi pica in sarcina conducerii centrale, si nu a regionalelor de drumuri. Compania mai are in proprietate foarte putine utilaje, dupa ce Miron Mitrea a decis vinzarea tuturor societatilor de profil din subordinea CNADNR.

Pentru a selecta firma de la care sa fie inchiriate utilajele necesare deszapezirii celor doua autostrazi, precum si a centurii Pitesti, compania de autostrazi a organizat pe 26 noiembrie o licitatie, la care se puteau califica doar firmele care au avut in ultimii trei ani un contract similar, in valoare de cel putin 4,6 milioane de euro. Firma Pa&Co International, unul dintre cei doi participanti, a contestat la Comisia Nationala de Solutionare a Contestatiilor caietul de sarcini, invocind discriminarea firmei sale, insa contestatia i-a fost respinsa.

La inchiderea licitatiei, vineri, compania de autostrazi a primit doua oferte. Primul consortiu, format din Argecom Pitesti, Euroconstruct si Dimar, a cerut 15,1 milioane de lei, in timp ce asocierea PA&CO - Romprest a avut o oferta de 8,99 milioane de euro. Compania de autostrazi se va pronunta asupra cistigatorului cel mai devreme saptamina viitoare, insa nici de data aceasta nu sint excluse posibilele contestatii, care ar mai putea intirzia licitatia cu cel putin o luna. Surse din cadrul companiei, care au solicitat anonimatul, au afirmat ca, desi PA&CO are oferta cea mai buna financiar, exista o problema, si anume faptul ca, pentru a dovedi indeplinirea unui criteriu de calificare, Romprest a prezentat un contract, in care 30% nu erau lucrari efectuate de aceasta firma, ci de o alta catre care a fost cesionata o parte a intelegerii.

"Cind vine cineva la jumatate de pret, intotdeauna i se gasesc chichite", afirma Costel Casuneanu, patronul firmei PA&CO.

Acesta spune ca nu poate fi invinovatit de blocarea licitatiei. "Nu poti invinovati pe cineva care vrea ca lucrurile sa fie corecte. Licitatia trebuia facuta in vara, nu in noiembrie", spune acesta. In plus, Casuneanu acuza criteriile de calificare la aceasta licitatie (contestata fara succes de el) care au dus initial la excluderea firmei sale, aceasta detinind sute de camioane Mercedes noi. PA&CO si-a schimbat pe parcursul licitatiei partenerul, asociatul initial - Drumuri si Poduri SRL fiind inlocuit cu Romprest.

Potrivit NewsIn, ninsoarea de zilele trecute s-a soldat cu zeci de tamponari si blocaje de trafic. Circulatia a fost blocata pe un sens pe DN 71, drumul de legatura intre Tirgoviste si Sinaia. Pe autostrada Bucuresti-Pitesti, masinile au inaintat cu greu din cauza poleiului, dar si a numeroaselor accidente. Vineri dimineata, un autocar s-a rasturnat, iar o cisterna si un TIR au derapat. Aici, zeci de masini au stat ore intregi, s-au rasturnat sau au ajuns in sant dupa ce au derapat pe stratul gros de polei. Pina vineri la prinz, politistii au raportat nu mai putin de 42 de tamponari.

"M-am dat jos din masina sa vad si am picat jos. Am cazut din picioare, practic. E sticla pe jos, nici o masina de deszapezire, nimic,nimic nu este acolo", a spus un participant la trafic. "Nu s-a dat cu material antiderapant pe autostrada, mi s-a pus un TIR de-a curmezisul si am intrat in sant. (...) Putea sa dea de aseara cu antiderapant ca sa se evite accidentele. Pina la ora 10 nu s-a dat cu nimic", a afirmat altul.

"Asta-noapte au fost numai doua utilaje care, din cauza capacitatii reduse de incarcare, au improscat materiale pe o distanta scurta", a declarat subcomisarul Emilian Buican de la Politia Rutiera. Traficul a fost blocat si pe DN1 la iesirea dinspre Brasov spre Bucuresti.

Cristian Duica, director general adjunct al Companiei de Autostrazi, invinovateste soferii care nu si-au echipat masinile cu lanturi antiderapante si Politia Rutiera care i-a lasat pe acestia sa circule astfel, in pofida prevederilor legale. "Mai putin de 10% din autovehicule au fost echipate corespunzator", sustine acesta. Pe autostrada Bucuresti-Pitesti, pina la solutionarea licitatiei, compania a adus doua autobasculante cu materiale antiderapante de la firma Euroconstruct Trading, insa acestea s-au defectat, iar pina la inlocuirea lor cu altele, s-au lasat gerul si viscolul. "La minus 9 C, materialele antiderapante nu si-au mai putut face efectul", spune Cristian Duica.

Si in Bucurestiul gestionat de Adriean Videanu, sute de masini au patinat ieri pe bulevarde, deoarece firmele care se ocupa de deszapezirea nu au intervenit cum trebuie. Astfel, pe bulevardele din nordul Capitalei, spre exemplu Kiseleff, s-a creat ieri un adevarat patinoar. Politia Rutiera a declarat ca numarul accidentelor usoare a crescut cu 25%. "A fost amendata firma care nu a asigurat starea de viabilitate a soselei Kiseleff cu suma de 3.900 de lei", a spus ziarului Cotidianul purtatorul de cuvint al Politiei Rutiere din Bucuresti, comisarul Constantin Stroescu. Potrivit acestuia, in medie, pe zi se inregistreaza aproximativ 200-250 de accidente, insa media zilnica de joi si vineri a crescut la 310 tamponari.

Politistii spun ca majoritatea accidentelor au fost cauzate de polei si de viteza excesiva. Acum o luna, primarii de sector s-au laudat cu flota de deszapezire si au dat asigurari ca se va interveni prompt "de la primul fulg".