Tot mai mult un icon al societatii de consum intr-o perioada in care frenezia consumista atinge apogeul, Santa Claus si corespondentul sau romanesc, Mos Craciun, care ii calca din ce in ce mai mult pe urme, au surse mitologice.     Sant
Tot mai mult un icon al societatii de consum intr-o perioada in care frenezia consumista atinge apogeul, Santa Claus si corespondentul sau romanesc, Mos Craciun, care ii calca din ce in ce mai mult pe urme, au surse mitologice.     Santa a preluat atribute ale unor figuri din imaginarul colectiv religios. Sfantul Nicolae, Sfantul Vasile cel Mare, Ded Moroz (sursa ruseasca a comunistului Mos Gerila) ori germanul Vaterchenn Frost au in comun ideea de a darui in perioada sfarsitului de an, iar atributele fizice (barba alba, lunga, haina rosie, ghetele de blana) par a proveni de la Ded Moroz. Imaginea Mosului a cunoscut o sinteza importanta si un proces de ampla raspandire o data cu desenele graficianului american Thomas Nast in secolul al XIX-lea. Apoi, in secolul al XX-lea, Coca-Cola a inceput prin a utiliza intens reclame cu un Mos creionat de artistul Haddon Sundblom, care a dus mai departe imaginea impusa de Nast. De-a lungul timpului au existat voci care l-au contestat pe Santa ori ca "goblin pagan" (clericul Paul Nedergaard in 1958), ori ca imagine a unei atitudini prea materialiste (diverse reactii ale bisericilor crestine).       Ideea ca Santa Claus este o inventie a Coca-Cola e doar o legenda, brandul fiind doar cel care a recurs inspirat la aceasta asociere si cel care a impus o imaginea-standard a Mosului.       Dupa Coca-Cola, probabil ca nu exista brand care sa nu fi folosit la un moment dat in perioada Sarbatorilor de iarna aceasta imagine in comunicare. Proliferarea mosuletilor incepe de la sfarsitul lui noiembrie mai nou, si figura joviala e de regasit pe pungile de plastic branduite, in vizualurile si spoturile audio ale marcilor. Cum era de asteptat in calupurile publicitare ale momentului, avem de-a face cu o inflatie a figurii lui Santa.       CAMPANIE SOCIALA. Amuzant este spotul la Bergenbier semnat de McCann Erickson. Camera goala in asteptarea Mosului realizeaza un moment de suspans. Capul de ren se incadreaza firesc in ambianta, urmand ca finalul sa dezvaluie accidentul Mosului consumator de bere cu alcool. Fara un risc major de a afecta imprevizibilul, poate ar fi fost mai bine ca zidul din care rasare capul renului sa prezinte mai multe urme ale coliziunii. Asumarea firescului are uneori mai multa greutate decat recursul la o anume cosmetizare de dragul efectului cu orice pret. Alexandru Dumitrescu, Associate Creative Director la McCann Erickson a declarat despre campanie: "De Craciun nu prea poti aborda o tema sociala in tonul obisnuit al majoritatii campaniilor de gen. Noi am incercat o abordare cu impact vizual si insight emotional, care totusi sa nu le strice oamenilor Sarbatorile".       O camera virtuala care sa il astepte pe Mos este ideea creativa a jocului de pe site-ul Proges. Site-ul pune la dispozitia vizitatorilor elemente decorative virtuale. Campania se va incheia cu premierea celei mai reusite camere. "Prin actiunea Camera de Craciun Proges, traficul pe site a crescut cu peste 150%, si aceasta rata este in ascensiune. In week-end, de exemplu, traficul a crescut de trei ori peste medie. Numarul de persoane inscrise la concurs a ajuns la 1.000 si este in crestere, copiii mai au la dispozitie o saptamana pentru a pregati «Camera» pentru Mos Craciun, deoarece campania se desfasoara in perioada 1-17 decembrie", a declarat Annamaria Anton-Bako, director Marketing la Proges. "Este o campanie de imagine. Vrem sa asociem produsele noastre cu caldura caminului de Sarbatori. Targetul nostru este reprezentat de familiile tinere (25-40 ani) care investesc in propria casa. Avem o abordare mai putin «intruziva», vrem sa ne adresam clientilor nostri prin joc, si nu prin oferte speciale", a explicat Annamaria Anton-Bako. Proges e o companie specializata in distributia de materiale de amenajari interioare. La un joc de sezon pe site-ul propriu a recurs si Provident, parte a International Personal Finance, un lider international in furnizarea de credite de consum. "10% din traficul de pe site este reprezentat de vizitatorii joculetului. Jocul «Bulgarasul» va fi online pana la 31 decembrie inclusiv. Pana in prezent, numarul de persoane inscrise in concurs este de 1.500", ne-a declarat Adriana Sarbu, Digital Media & Consumer PR Supervisor la Provident. eliza.dumitrescu@jurnalul.ro       Brandul si felicitarea     "Nu avem atat de multe cereri pentru felicitari electronice cate am putea face, si oricum cele care exista nu folosesc nici pe departe potentialul tehnologiilor online. Majoritatea clientilor isi doresc felicitari tiparite si cel mult vor si o varianta electronica - de cele mai multe ori o simpla declinare a vizualului din print. Putine sunt proiectele care folosesc specificul internetului intr-o masura mai mare decat atasarea unei imagini la un e-mail. Un proiect interesant au fost felicitarile facute pentru noi (Speed Promotion) anul trecut, care trimiteau la un site dedicat momentului - www.sorcova.ro. Felicitarile sunt proiecte de creatie ca oricare altele - exista un brief, lucreaza o echipa art + copy care realizeaza doua-trei variante initiale care se propun clientului. In functie de feed-back-ul primit se opereaza modificari si se ajunge la varianta aprobata de client. Bineinteles ca valorile brandului trebuie intotdeauna respectate, dar, in cazul felicitarilor electronice, ne mai permitem mici devieri" - Dorin Boerescu, Managing Partner Speed Promotion.


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.