Ca piata imobiliara romaneasca exercita o puternica atractie asupra investitorilor straini este deja un cliseu, pare-se, unanim acceptat. Iata insa ca exista si investitori care nu se lasa orbiti de potentialul - cu siguranta ridicat - al pietei, ci se "incapataneaza" sa identifice si slabiciunile acesteia. "Din punctul de vedere al riscului, stabilitatea si atractivitatea economica a Romaniei ar trebui analizate indeaproape", este de parere Helmut Neubauer, Managing Director Europolis.
Acesta a adaugat ca, in contextul in care cea mai mare parte a pietei imobiliare romanesti este reprezentata de Capitala, cresterile substantiale ale fortei de munca in constructii, precum si scumpirea fara precedent a terenurilor sunt elemente deloc de neglijat din perspectiva unui investitor. "Depinde de tinta stabilita de investitor si de structura fondului ce sta in spatele acestuia, insa, data fiind cresterea actuala a costurilor, randamentele investitiei si ale developerului corespund cu greu asteptarilor multora dintre aceste fonduri", ne-a declarat reprezentantul Europolis.
Acest risc ii asteapta mai ales pe aceia care nu sunt pregatiti sa finanteze o mare parte dintre proiecte din fonduri proprii. In ceea ce priveste dezvoltarea provinciei, anticipata si impulsionata de catre investitori, oficialul Europolis noteaza: "Ar trebui sa luam in considerare faptul ca o parte dintre marile orase sunt deja aglomerate, principalul catalizator al acestei situatii fiind preturile atractive ale terenurilor".
Totusi, puncteaza Neubauer, o parte dintre aceste orase ar putea fi supraevaluate din punctul de vedere al estimatei lor dezvoltari economice, fiind recomandat ca investitorii sa le abordeze dintr-un punct de vedere mai realist.Rezidentialul, segmentul cu cel mai mare potential de dezvoltareIn ciuda acestor aspecte pe care un investitor ar trebui sa le ia in considerare la intrarea pe piata locala, sansele de profit sunt cu siguranta ridicate, daca stii unde, cat si cum sa investesti. In opinia lui Neubauer, la ora actuala, segmentul imobiliar cu cel mai mare potential de dezvoltare este rezidentialul. Lucru cat se poate de firesc, daca avem in vedere cererea extrem de ridicata, inca departe de a fi satisfacuta, pe acest sector. |
Oficialul Europolis precizeaza ca retailul si segmentul office sunt, de asemenea, sectoare atractive, insa, in ceea ce priveste dezvoltarea de centre comerciale, lucrurile sunt putin diferite. "Dupa cum au aflat si alti mari dezvoltatori de centre comerciale, achizitionarea terenurilor potrivite pentru niste proiecte de calitate este foarte dificila aici", a subliniat acesta. Neubauer a adaugat ca, din punctul sau de vedere, sectorul de retail va cunoaste o transformare semnificativa in perioada urmatoare, in contextul in care circa 75% dintre proiectele anuntate deja vor fi definitivate. In acest context, precizeaza oficialul Europolis, "vremurile de aur au apus" pentru retail.
Astfel, dezvoltarea de centre comerciale, dar si cea de birouri sunt sectoarele ce sunt expuse cel mult riscului de suprasaturare, in conditiile in care profiturile semnificative au atras deja din plin investitorii.
Pe de alta parte, dezvoltarea pietei logistice va fi de o durata mai mare, in contextul in care ascensiunea nu se va desfasura atat de brusc, iar furnizorii vor fi ceva mai precauti.Exista o cerere sustinuta pentru produse de calitateIn ciuda problemelor deja mentionate, Neubauer nu se sfieste sa afirme ca tara noastra reprezinta una dintre cele mai importante piete din portofoliul Europolis. Motivul pentru care oficialul companiei se simte atat de increzator in pozitia acesteia pe piata locala se datoreaza in primul rand "strictei sale pozitionari in segmentul de produse imobiliare de prima calitate", unde exista o cerere sustinuta pentru astfel de dezvoltari. In acest context, reprezentantul Europolis a subliniat: "Am pregatit destul combustibil pentru piata din Romania in urmatorii ani. Pe viitor, planuim sa majoram considerabil volumul investitiilor derulate sub egida fondului E3, cu atat mai mult cu cat consideram ca Romania este una dintre cele mai importante piete pe care activam". Reprezentantul companiei a precizat ca obiectivul acesteia consta, in continuare, in achizitionarea si dezvoltarea de produse de prima calitate, cum ar fi cladiri de birouri de clasa A, parcuri logistice si centre comerciale. Neubauer a precizat, insa, ca nu face parte din strategia companiei sa se implice in proiecte de retail oriunde in tara, preferand in schimb sa urmareasca o valoare pe termen lung a proiectelor. Acesta este motivul pentru care reprezentantul Europolis este destul de "relaxat" in ceea ce priveste investitiile pe retail, scopul companiei fiind de a identifica acele locatii care au potentialul sa devina niste destinatii de retail de top. Per ansamblu, Neubauer ne-a confirmat faptul ca Europolis ia in considerare si alte orase ale tarii pentru consolidarea pozitiei pe sectoarele de retail, office si logistica.