Pana acum, in tara noastra sunt prezenti doar 5% dintre operatori
Topul 10 este dominat de piete din ECE
Rusia se claseaza pe primul loc, urmata de CehiaCa piata emergenta, atractivitatea Romaniei in ochii investitorilor straini se vede cat se poate de clar in multiple domenii de activitate, iar retailul este doar unul dintre acestea. Pe acest segment, Bucurestiul escaladeaza energic ierarhia destinatiilor preferate pentru expansiune ale retailerilor mondiali. Astfel, conform unei cercetari realizate de Cushman & Wakefield, in asociere cu ICSC (International Council of Shopping Centres) si Real Estate Publishers, capitala noastra se situeaza in 2007 pe locul 7, in urcare cu 2 pozitii fata de anul trecut. Aceasta in contextul in care 8% dintre cele 250 de companii intervievate au declarat ca vizeaza Romania pentru extindere in urmatorii 2 ani. Popularitatea in crestere a tarii noastre in ochii lanturilor internationale de retail poate fi explicata, in primul rand, prin slaba "activitate" inregistrata pana acum la acest capitol - deocamdata, in tara noastra sunt prezenti doar 5% dintre retailerii intervievati, ceea ce o plaseaza pe locul 33 in topul locatiilor analizate. In acest context, prezenta retailerilor internationali in tara noastra se anunta a creste vertiginos, circa 100 de noi magazine urmand a fi deschise in urmatorii 5 ani.Europa Centrala si de Est, "taramul tuturor posibilitatilor"La nivel global, de observat este faptul ca in preferintele retailerilor predomina pietele emergente, locatia numarul 1 fiind Rusia, indicata ca destinatie pentru expansiune de catre 12% dintre respondenti. Conform estimarilor, cea mai mare parte dintre deschiderile programate de retaileri pentru piete noi - 580 din 2.900 - vor avea loc in Rusia. La randul sau, Cehia se claseaza in top, fiind indicata ca locatie vizata pentru extindere de 10% dintre retaileri, in timp ce Slovenia inregistreaza un procent de 7%. Mai mult decat atat: conform studiului citat, orasele din Europa Centrala si de Est (ECE) domina lista locatiilor vizate de catre retaileri pentru urmatorii 5 ani, Moscova fiind urmata de Saint Petersburg si Praga. Cresterile cele mai notabile inregistrate anul acesta in regiune sunt tocmai capitalele celor mai noi membre ale UE, Bucurestiul fiind precedat de Sofia, clasata pe locul 6. Singurul oras din Europa de Vest cuprins in topul 10 este Amsterdam, ce se plaseaza chiar pe ultima pozitie. Comentand orientarea clara a retailerilor catre aceasta regiune emergenta, Marinus Dijkman, presedintele Real Estate Publishers, a subliniat: "Europa Centrala si de Est, in special Rusia, este vazuta, in mod evident, ca o destinatie plina de oportunitati pentru multi retaileri internationali. In acelasi timp, putem vedea, de asemenea, si companii din ECE care se extind in afara tarii de origine". Conform rezultatelor cercetarii, 39% dintre retaileri au declarat ca vad in Europa Centrala si de Est cele mai bune posibilitati de afaceri, in timp ce 36% au indicat Europa Centrala, 30% au optat pentru Europa de Vest si de Nord, in timp ce Europa de Sud se situeaza pe ultimul loc, cu 12%. In ceea ce priveste motivatia principala pentru extindere, 54% dintre retaileri au mentionat identificarea oportunitatilor oferite de expansiunea organica (directa). Astfel, 82% dintre companiile intervievate sunt de parere ca o intrare directa/organica este metoda preferata de lansare pe o piata noua, in timp ce 21% au indicat franciza, iar 20% colaborarea (joint venture) cu un partener local.Franta si Spania, tarile cu cele mai multe companii de retailDin punctul de vedere al prezentei retailerilor, Franta si Spania se situeaza pe primele locuri la nivel global, 26% dintre companiile intervievate avand reprezentante aici. 25% dintre retaileri au magazine in Belgia, Germania si Marea Britanie, 20% in Austria si Italia, 18% in Olanda si Elvetia, in timp 17% dintre retaileri sunt prezenti in Republica Ceha, Portugalia si Rusia. Din punctul de vedere al succesului inregistrat de companiile internationale in afara tarii de origine, 22% dintre respondenti au declarat ca Franta este piata unde inregistreaza cele mai bune rezultate, in timp ce Marea Britanie si Germania se claseaza pe urmatoarele doua locuri, cu 21% si respectiv 20%.
In ceea ce priveste spatiile inchiriate de catre majoritatea retailerilor, acestea sunt cuprinse intre 301 si 500 mp (pentru 21% dintre companii). De mentionat este ca media spatiilor inchiriate este mai mare pentru Europa de Vest si de Nord (1.162 mp) si mai mica pentru Europa de Sud (688 mp), in timp ce Europa de Est se situeaza undeva la mijlocul acestor valori, insa ceva mai aproape de tarile vestice si nordice. Cat despre locatiile preferate de catre companiile de retail, cea mai mare parte a acestora (73%) prefera amplasarea high street, in timp ce un procent semnificativ dintre respondenti inclina spre centrele comerciale din marile orase (46%), dar si din afara oraselor (35%).Ascensiunea retailerilor online, unul din trendurile anului viitorIn ceea ce priveste trendurile ce vor fi inregistrate anul viitor in randul marilor companii internationale, studiul citat mentioneaza in primul rand ascensiunea retailerilor online. De asemenea, o atentie deosebita ar trebui acordata lantului Marks & Spencer, dar si dezvoltarii retelei IKEA, Carrefour, Wal-Mart, Zara, H&M si Gap. Pentru Europa Centrala si de Est, prezente notabile in piata sunt lantul Pyatyorochka, Aldi, Tesco, Tchibo, Starbucks si Gap. In acest context, Ermine Amies, Managing Director al ICSC Europe, subliniaza: "Anul viitor va ramane unul provocator pentru retaileri, mai ales avand in vedere ascensiunea operatorilor online, insa aceasta piata a fost intotdeauna competitiva, in care inovatia si controlul costurilor au reprezentat elementele esentiale pentru atingerea succesului".Aproape jumatate dintre marile lanturi de retail considera ca centrele comerciale din marile orase reprezinta o locatie favorabila pentru desfasurarea eficienta a operatiunilor.