Senatorii au prelungit la 60 de zile termenul de dezbatere si adoptare a proiectului de lege de care depinde semnarea contractului de vanzare-cumparare de actiuni la SC Automobile Craiova, intre AVAS si compania Ford Motor, informeaza Mediafax. Initial, pentru adoptarea proiectului de lege privind unele masuri pentru privatizarea Societatii Comerciale Automobile Craiova SA fusese stabilit un termen de dezbatere de 45 de zile.
"Aceasta trecere de la 45 la 60 de zile este determinata, in exclusivitate, de discutiile care au loc la Bruxelles", a explicat presedintele Senatului, Nicolae Vacaroiu.
Presedintele Comisiei de privatizare din Senat, Carol Dina, a spus ca in prezent "nu exista o procedura care sa solutioneze in mod fericit criza in care se afla aceasta privatizare". "S-a apreciat ca este cel mai bine pentru Guvern si pentru noi sa prelungim termenul de dezbatere si validare la 60 de zile, aceasta si pentru a nu da un semnal de suspiciune (...), in special la societatea Ford", a sustinut presedintele Comisiei de privatizare. Potrivit lui Dina, aceasta situatie se incadreaza in prevederile constitutionale.
"Este o privatizare complexa, este o lege foarte laborioasa si nu e bine sa fie retrasa de Guvern", a opinat Carol Dina. Prelungirea termenului a fost adoptata cu 49 de voturi "pentru", 7 "abtineri" si 4 voturi "impotriva".
Senatul este prima Camera sesizata cu acest proiect de lege, neadoptarea lui in termenul stabilit determinand adoptarea tacita a actului normativ.Proiectul de lege este necesar pentru finalizarea privatizariiAcest proiect de lege stabileste cadrul juridic necesar finalizarii privatizarii Societatii Comerciale Automobile Craiova SA, prin vanzarea de catre AVAS a unui numar de 13.716.318 actiuni, reprezentand circa 72 la suta din capitalul social al Automobile Craiova.
Actul normativ aproba decizia Comisiei de privatizare pentru Automobile Craiova de selectare a ofertei tehnice si financiare depuse de Ford Motor Company, drept oferta castigatoare in cadrul procedurii competitive de selectare a cumparatorului, prin negocieri pe baza de oferta finala, imbunatatita si irevocabila. Prin acest proiect de lege se instituie o exceptie de la prevederile Legii 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii. Conform prevederilor legale, daca statul ar trebui sa suporte despagubiri pentru incalcarea obligatiilor contractuale de privatizare, valoarea lor nu poate depasi cumulat 50 la suta din pretul platit de cumparator. Norma obligatorie dorita de Ford ar fi aceea conform careia, in cazul privatizarii SC Automobile Craiova, statul ar raspunde pentru eventuale prejudicii fara ca valoarea despagubirilor sa fie limitata in vreun fel, avand in vedere proiectul industrial ce necesita investitii majore, care ar putea fi afectate de datorii istorice.
Prin proiectul de lege se instituie, de asemenea, o exceptie de la regula ca statul nu raspunde pentru prejudicii decurgand din vicii aparente, adica din acte, fapte si operatiuni dezvaluite ofertantului sau care puteau fi cunoscute de catre acesta prin derularea propriului audit.
Potrivit expunerii de motive, acest act normativ ar urma sa vizeze "adoptarea unor dispozitii in temeiul carora Daewoo Automobile Romania SA Craiova-Ford Motor Company sa beneficieze de ajutoare de stat". Pretul oferit de Ford Motor Company pe intreg pachetul de actiuni scos la vanzare este de 57 de milioane de euro.Tranzactia trebuie aprobata si de Comisia EuropeanaContractul de vanzare-cumparare va intra in vigoare dupa aprobarea de catre Parlament a acestei legi si autorizarea tranzactiei de catre Comisia Europeana privind politica concurentiala. Autoritatile de la Bruxelles au initiat o investigatie, pe baza informatiilor din presa, prin care verifica daca anularea datoriilor si impunerea unor conditii la privatizarea Automobile Craiova reprezinta ajutor de stat. Decizia de deschidere a investigatiei a fost transmisa autoritatilor romane la 10 octombrie. Vicepresedintele Ford insarcinat cu vanzarile pe zona Europa, Ingvar Sviggum, a declarat recent ca preluarea Automobile Craiova de catre Ford va primi avizul Comisiei Europene in cateva saptamani.
"Sunt sigur ca problema va fi rezolvata in urmatoarele cateva saptamani", a spus Sviggum, prezent saptamana trecuta la Salonul Auto de la Bologna. Purtatorul de cuvant al Ford of Europe, Tom Malcolm, a declarat in aceasta saptamana ca investigatia CE ar putea obliga Ford sa amane productia unui nou model de automobil de mic litraj in Romania.