Dupa ce a oprit productia modelelor Cielo si Nubira, fabrica din Craiova a anuntat ca va sista, timp de trei luni, si fabricarea Matizului.

Daewoo Automobile Romania (DWAR), compania autohtona care produce autoturisme sub licenta General Motors, va sista de la 1 ianuarie 2008 si productia modelului de clasa mini Matiz. „De la 1 ianuarie si pina pe 31 martie vom opri productia modelului Matiz pentru ca avem un stoc destul de mare care ne permite sa acoperim cererea", a declarat Mihai Radu, director de vinzari si service in cadrul DWAR. Potrivit oficialului companiei, in acest moment exista un stoc de 4.000 de unitati pentru Matiz. In primele unsprezece luni ale acestui an, Daewoo a comercializat in Romania 15.521 de Matizuri.

„In functie de cit de repede va veni raspunsul Comisiei Europene privind procesul de privatizare, vom decide ce se va intimpla cu Matiz. Daca raspunsul va intirzia, vom relua productia modelului in aprilie, pentru ca nici o fabrica din lume nu-si permite sa stea", a sustinut Radu. Modelele Cielo si a doua generatie Nubira au fost scoase din productie in luna iulie a acestui an. Reprezentantul Daewoo a declarat ca exista stocuri pentru ambele modele. „Cu Cielo am avut unele probleme, in sensul ca nu puteam sa-l mai fabricam pentru ca normele de poluare nu indeplineau conditiile Euro 4. Am facut studii privind trecerea de la Euro 3 la Euro 4, dar trebuie sa asteptam sa vedem daca vine Ford, pentru ca in acest caz implementarea noilor norme privind emisiile poluante nu-si mai are rostul", a adaugat Radu. Din 2008, activitatea fabricii de la Craiova se va concentra masiv pe productia de motoare si cutii de viteze. „Avem deja contracte pentru livrarea la export, in 2008, a 200.000 de motoare si a 170.000 de cutii de viteze."

Vinzarile Daewoo pe piata romaneasca s-au diminuat continuu, iar cota de piata a scazut in favoarea importatorilor. Potrivit ultimului raport al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), in primele zece luni din acest an, vinzarile Daewoo pe piata romaneasca s-au cifrat la 14.349 de unitati, iar cota de piata a ajuns la 5,6%. Prin comparatie, in perioada ianuarie-octombrie 2006, vinzarile Daewoo erau de 19.810 unitati, iar cota de piata, de 9,4%.

Comisia Europeana a deschis o investigatie privind anumite aspecte legate de privatizarea Automobile Craiova, proprietarul DWAR, si va verifica daca anularea datoriilor si impunerea unor conditii in cadrul procesului de privatizare au reprezentat ajutor de stat. Decizia de deschidere a investigatiei a fost transmisa autoritatilor romane la 10 octombrie.

Vicepresedintele Ford insarcinat cu vinzarile pe zona Europa, Ingvar Sviggum, a declarat la Salonul Auto de la Bologna ca preluarea Automobile Craiova de catre Ford va primi avizul Comisiei Europene in urmatoarele saptamini. Purtatorul de cuvint al Ford of Europe, Tom Malcolm, a admis ca investigatia CE ar putea obliga Ford sa amine productia unui nou model de automobil de mic litraj in Romania.

Muncitorii de la Craiova ii asteapta pe americani Vinzarile scad vertiginos, productia va fi oprita, iar angajatii se tem pentru viitorul lor si se roaga sa vina mai repede americanii de la Ford.

In momentul in care Ford a semnat contractul de cumparare a uzinei Daewoo Craiova s-a angajat sa garanteze locul de munca tuturor angajatilor. La acel moment, fabrica producea 90 de autoturisme Matiz pe zi, plus motoare si cutii de viteza pentru a-si onora contractele cu uzinele General Motors din Uzbekistan si Ucraina. In urma declansarii investigatiei Comisiei Europene, lucrurile au luat o turnura nedorita. „Noi le-am comunicat muncitorilor situatia creata de ancheta Comisiei. Exista posibilitatea ca o parte dintre salariati sa stea acasa, prin rotatie, cu 75% din salariu. Acest lucru nu s-a hotarit insa pina acum", a spus Ovidiu Cioroianu, liderul de sindicat Daewoo Craiova.

Vinzarile la dealerii din Banie au scazut considerabil in ultimele luni, iar o data cu acestea si profitul celor care vind autoturisme Daewoo. „Daca prezinti doar doua modele, Matiz si Nubira, cum sa nu scada vinzarile? Cind era gama completa vindeam 80-100 de autoturisme pe luna, acum vindem doar 30. Sper ca parlamentarii europeni sa ne lase sa facem ceva la Craiova", spune Vasile Munteanu, directorul Popeci Motors. Scaderea vinzarilor a fost confirmata si de reprezentantul unui alt dealer Daewoo. „Vindem cu aproape 30% mai putin. Clientii nu vor sa cumpere masini care nu se mai fabrica", sustine Daniel Barbulescu, directorul Redexim SRL.

Termenul de un an si jumatate, cit ar putea dura maximum investigatia Comisiei Europene, i-a speriat in primul rind pe angajati, care sperau ca vor avea un loc de munca sigur si mai bine platit. „Toata viata i-am asteptat pe americani, iar cind a fost sa zicem hop s-au gasit cei de la UE sa ne mai perpeleasca putin. Lucrez aici de pe vremea cind era Oltcitul si speram ca o data cu venirea celor de la Ford sa-mi angajez si sotul, pentru ca avem o situatie materiala proasta in familie. Acum s-ar putea sa aflu ca si eu trebuie sa plec acasa o perioada", spune una dintre angajatele Daewoo. „Nu stiu daca se justifica blocarea vinzarii. Pina la urma, pe mine ma intereseaza mai putin cum se face privatizarea. Cert este ca venirea Ford ar insemna foarte mult pentru Craiova si pentru angajati. Oricum, prin uzina se vorbeste ca Ford n-ar mai veni, iar noi o sa fim trimisi acasa. Sper sa fie doar zvonuri, pentru ca, altfel, va fi jale", spune un alt angajat al fabricii de autoturisme din Banie.

Conducerea uzinei sustine ca este pregatita pentru a depasi aceasta situatie de criza pina la lamurirea problemei de catre Comisia Europeana. „Muncitorii vor fi mutati la sectiile de motoare si cutii de viteze, acolo unde se exporta din plin. Primele trei luni de inactivitate le vom ocupa cu concedii si cu conservarea utilajelor. Daca privatizarea va fi prelungita pina la toamna, va trebui sa reintroducem in productie Cielo si Nubira cu motoare Euro 4 pentru a reintregi gama", a dezvaluit Mihai Radu, directorul de vinzari al Daewoo Automobile Romania. Cit priveste scaderea semnificativa a vinzarilor semnalata de dealeri, acesta nu pare ingrijorat. „Exista o reducere fata de luna trecuta, de la circa 1.000 de autoturisme pe luna vindute in octombrie la 856 in noiembrie. Cota noastra de piata este de 5% si vrem s-o pastram", a adaugat Mihai Radu.