Producatorul motoarelor Gripen, interesat de industria noastra aeronautica
Gerry Őrnberg anticipeaza contracte cu RomaniaAflat in vizita in Romania pentru a stabili legaturi de afaceri, directorul comercial al Diviziei Militara si Spatiala a companiei Volvo Aero, Gerry Őrnberg, a anuntat ieri ca tara noastra reprezinta o oportunitate de desfacere a motoarelor destinate avioanelor de lupta Gripen JAS - 39. "Nu consideram ca lipsa experientei in lupta a avioanelor Gripen este un dezavantaj, avand in vedere cele 10.000 ore de zbor efectuate pe acestea. S-a dovedit ca experienta suedeza in fabricarea de avioane a pus bazele celui mai performant aparat de zbor, dotat cu cea mai inalta tehnologie disponibila", ne-a declarat oficialul. Anuntul acestuia a fost facut pe fondul interesului vadit al Ministerului roman al Apararii privind inlocuirea vechilor avioane MIG - 21 cu aparate multirol.
Desi autoritatile romane nu s-au pronuntat inca in privinta preferintelor, Örjan Borgefalk , vicepresedinte de cooperare industriala in cadrul SAAB, s-a aratat sigur pe faptul ca producatorul suedez va incheia contracte cu reprezentantii industriei romane de armament, indiferent daca este vorba despre 24 sau 48 de avioane Gripen.
Avioanele JAS - 39 ale companiei suedeze sunt dotate cu motoare turbofan Volvo Aero Corporation RM12 cu consum redus de combustibil, raport mic de dilutie si postcombustie din clasa de tractiune 80 KN (18000lb). Are la baza motorul General Electric F-404-400 (fabricat inclusiv pentru avioanele F-16 ale Lockheed Martin).F-16 versus JAS-39Cu adevarat interesate de licitatia organizata de Ministerul Apararii Nationale s-au aratat trei mari companii: Lockheed Martin - cu batranul american F-16, Gripen - cu suedezul JAS-39 si Alenia Aeronautica - cu Eurofighter Typhoon. Lupta "corp la corp" pare sa fie data insa intre americani si suedezi. Astfel, in timp ce Lockheed Martin sustine ca experienta sa in domeniu este de necontestat, F-16 fiind de peste 30 de ani pe campul de lupta, Gripen precizeaza ca avionul sau este de ultima generatie si foloseste cea mai performanta tehnologie disponibila.
Fabricantii suedezi sustin ca avionul lor este compatibil cu toate acestea, singura deficienta fiind legata de faptul ca nu a fost folosit inca pe campul de lupta. Cu toate acestea, Gripen are o mare autonomie de zbor, avand nevoie de distante extrem de mici pentru decolare si aterizare, comparativ cu F-16. In ceea ce priveste costurile, suedezii pretind ca mentenanta aparatelor sale este de cel putin doua ori mai ieftina decat cea a F-16, si ca, potrivit contractelor incheiate pana acum cu alte state europene, ei asigura mentenanta pe toata durata folosirii aparatelor de zbor, nu numai pe doi ani ca americanii. Acest lucru poate insemna ca o investitie de genul F-16 implica costuri mari mai tarziu (piese de schimb, reparatii), in timp ce la achizitia JAS-39 nu exista costuri ascunse, toate fiind prevazute in contract.Zeci de conflicte, milioane de ore de zborConstruit in peste 4.200 de unitati, F 16 are avantajul a milioane de ore de zbor si al experientei in lupta. In plus, oficialii americani ne-au promis ca, in cazul in care alegem F 16, Romania devine natiune participanta a programului Joint Strike Fighter F-35, devenind prima tara din Europa de Est care ar folosi ultramodernul F-35.
Revenind la experienta de zbor, trebuie spus ca USAF a depasit 5 milioane de ore de zbor pana la sfarsitul anului 1996. Odata cu trecerea anilor s-a demonstrat ca rata de accident a fost destul de redusa, comparativ cu numarul de ore de zbor efectuate. Cu mici exceptii (conflicte locale), F-16 a primit cu adevarat botezul focului in conflictele de dupa 1990. In razboiul din Golf din 1991, F-16 a efectuat 25% din totalul misiunilor de lupta (300-400 zilnic), adica aproximativ 13.500 de iesiri. Avioanele F-16 ale USAF au fost de asemenea principala forta aeriana de atac in operatiunile din Afganistan (2001) si Irak (2003).