Departamentul pe care il conduce Ivo Mariska, "Grants & Incentives", copiaza structura departamentelor similare din Europa Centrala si de Est ale companiei Deloiltte. Din punct de vedere tehnic, face parte din departamentul de taxe, iar cele mai importante servicii pe care le ofera sunt: sustinerea potentialilor beneficiari ai fondurilor structurale (n.r. planuri de afacere, studii de fezabilitate) si mentinerea legaturii cu autoritatile si institutiile care manageriaza fondurile.
Scopurile departamentului: sa obtina un impact maxim pentru clientii sai in accesarea si cheltuirea fondurilor structurale europene, sa ofere consultanta institutiilor statului pentru anumite servicii specializate si asistenta tehnica, cum ar fi trainingul unor functionari publici. Fondurile europene sunt distribuite catre beneficiari prin diverse programe operationale coordonate de ministere.- Daca as fi un potential client, de ce as alege sa lucrez cu dvs.?Avem experienta, avem o echipa internationala... Acestea sunt puncte importante pentru ca regulile referitoare la fondurile structurale sunt mai mult sau mai putin standardizate in toata Uniunea Europeana. Toti potentialii beneficiari ai banilor sunt obligati sa se supuna acestor reguli, deoarece sunt impuse de UE si de Comisia Europeana. Noi suntem o companie specializata de asemenea in mai multe servicii de consultanta specializate, cum ar fi auditul, serviciile financiare etc. Putem combina acest background pentru un rezultat optim.- Cu cat imi cresc sansele ca potential client, daca apelez la serviciile dvs.?Nu am masurat acest lucru in procente, dar va pot da un exemplu din viata reala. O companie multinationala a inceput sa implementeze un proiect aici, in Romania, si le-am oferit serviciile noastre acum un an de zile. La inceput, un consultant local le-a dat un sfat prost bazat pe experienta anterioara aderarii si compania a pierdut bani. Acum proiectul a fost preluat de noi si clientul si-a recuperat banii.- Cate proiecte aveti acum in desfasurare?Fondurile structurale nu au fost inca lansate in Romania, cu exceptia institutiilor statului. Avem 50 de proiecte in asteptare, care se afla in stadiul de pregatire, asa cum autoritatile avanseaza cu procedura. Nu toate regulile legate de fondurile structurale sunt inca implementate.- Imi puteti spune de cate proiecte Phare, Ispa, Sapard v-ati ocupat?Piata pentru aplicatiile proiectelor ISPA, PHARE, SAPARD este mult prea mica atat in Romania, cat si in alte tari, de aceea nu ne-am ocupat de acest domeniu. In schimb, am acreditat agentii SAPARD in Romania, in Bulgaria si in alte tari sau am auditat proiecte foarte mari ISPA, dar nu am pregatit aplicatiile.- Cat ati castigat din aceste proiecte?Nu va pot da un numar exact, dar va pot spune ca previziunea pentru fondurile structurale este de cel putin 2,5 milioane euro pentru anul financiar iunie 2007- mai 2008.- Care sunt domeniile unde aveti cele mai multe proiecte in desfasurare?Principalul noastru client este statul. Al doilea segment e compus din companii private, multinationale, IMM-uri. Ne concentram atentia in special pe clientii din industria farmaceutica, minerit etc. si multinationale care au investit in IT, electronice, echipament electronic, industria chimica, plastic etc.- Care sunt principalii competitori?Ernst&Young, PriceWater Cooper, KPMG... dar sunt convins ca suntem cu cativa pasi inaintea lor... Am fost aici inainte ca Romania sa intre in UE si avem o experienta vasta in domeniul pregatirii proiectelor.- Care sunt punctele slabe pe care le-ati depistat la clientii carora le oferiti consultanta?Clientii sunt mai bine pregatiti decat Guvernul roman... Companiile sunt mai bine pregatite decat autoritatile in pregatirea proiectelor, a studiilor de fezabilitate, a planurilor de afaceri, a estimarilor etc. In final, ceea ce Guvernul vrea sa faca cu fondurile structurale este sa ajute companiile sa devina mai productive, sa isi dezvolte afacerea, sa creeze mai multe locuri de munca etc., dar daca acest ajutor de stat nu vine la momentul potrivit, companiile trebuie sa isi inceapa planul de afaceri in modul lor. Un punct slab este ca proiectele sunt executate, dar fondurile nu vin. Oricum trebuie spus ca nu este numai vina Guvernului si ca Romania nu este tara in aceasta situatie. Al doilea punct ar fi ca pentru implementarea unui proiect finantat din bani europeni se impun anumite restrictii investitorilor, de exemplu, daca incepi o investitie ca IMM, trebuie sa ramai intreprindere mica sau mijlocie pentru o anumita perioada de timp. Daca dezvolti o afacere si vrei sa o vinzi catre o multinationala, caz des intalnit intr-o economie dinamica, efectul este ca trebuie sa returnezi o parte din bani. Acest punct este o provocare pentru companii. Ele sunt gata cu planul de afaceri, dar nu sunt pregatite sa faca fata tuturor restrictiilor si obligatiilor specifice impuse de UE. Aici intervine rolul consultantului. El trebuie nu numai sa ajute clientul sa obtina fondurile, dar sa le si pastreze, pentru ca altfel nu ar avea niciun rost. Obiectiv principal al consultantului este sa mentina banii obtinuti pentru clientul sau, iar acest lucru nu se poate intampla decat daca consultantul este bine pregatit.- Legislatia din Romania in domeniu va ajuta in acest sens?Romania a luat reguli de la Comisia Europena si a adaugat alte restrictii si obligatii. Rezultatul este adesea confuz si determina companiile sa se gandeasca de doua ori inainte sa aplice. Va pot spune din propria experienta ca am vazut acest lucru si in alte tari din Europa Centrala si de Est si am ajutat autoritatile sa implementeze proiecte care sa faciliteze accesul companiilor la fonduri. Din anumite motive "ciudate", Guvernul are tendinta sa faca regulile fondurilor structurale mai complicate decat este necesar.- Uniunea Europeana va acorda tarii noastre 19,7 miliarde euro fonduri structurale si de coeziune incepand din 2007 - 2013. Din acesti bani ati facut o estimare cam cat ati putea castiga?O estimare serioasa este greu de facut publica. Din experienta celorlalte tari este ca nu ar trebui sa ne limitam la o cifra. Absorbtia fondurilor depinde de abilitatea Guvernului.- Ce cota de piata doriti sa atingeti pe piata din Romania?25% - 30% din piata. Cu toate acestea vrem sa crestem ca echipa cu 200% pe an. Aceasta cifra de 19,7 miliarde euro este un numar relativ care "ascunde" parti nerelevante pentru anumite companii. Anumite parti sunt relevante pentru clienti si parti care sunt relevante pentru noi direct. Ramane de vazut cum va cheltui Guvernul acesti bani.