Ei cred ca UE doreste "mutarea poluarii" in centrul si estul Europei
Tariceanu reprezinta interesele comerciantilor din domeniuInteresele personale ale oamenilor de afaceri sunt mai presus decat ale celor pe care ar trebui sa-i reprezinte. In pl
Ei cred ca UE doreste "mutarea poluarii" in centrul si estul Europei
Tariceanu reprezinta interesele comerciantilor din domeniuInteresele personale ale oamenilor de afaceri sunt mai presus decat ale celor pe care ar trebui sa-i reprezinte. In plin scandal al taxei de prima inmatriculare, Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA), al carei presedinte onorific este insusi premierul Calin Popescu Tariceanu, aproape sustine ca oficialii europeni saboteaza interesele tarii, ingreunand innoirea parcului auto. Comunicatul, prin care APIA arata ca oficialii europeni doresc "mutarea poluarii din tarile vest-europene in cele din centrul si estul Europei", este cusut cu ata alba: majoritatea cadrelor de conducere ale Asociatiei si chiar a membrilor sai sunt sau au fost fie presedinti, fie directori ai companiilor din industria auto. Astfel, in afara celui mai inversunat sustinator al taxei de prima inmatriculare la nivelul actual - Calin Popescu Tariceanu (ex-presedinte al ATS - importator Citroen), presedinte de onoare este si Paul Schiaucu (director general al Daperom, dealer Dacia), vicepresedintele APIA fiind Brent Mihai Valmar (fost director general al Porsche Romania).
Printre membrii Consiliului Director se afla si Paul Badea (director general Badsi, cel mai mare dealer Nissan din Romania), Jacques Daniel (director comercial al Renault Romania), Cristian Helvig (director comercial al Briaris - dealer Iveco), Mihai Ivanescu (director general M Car Trading - importator Mitsubishi), Herbert Stein (presedintele Autoitalia - importator Fiat, Alfa Romeo), precum si Constantin Stroe (vicepresedinte Dacia Groupe Renault).Interesati, aparent, de soarta economiei nationaleInvocand promovarea productiei autohtone de autoturisme, reprezentantii APIA sustin "intinerirea parcului national auto", pentru ca are "efecte benefice atat asupra mediului inconjurator, cat si pentru siguranta in trafic" si "reprezinta o prioritate de interes national"... "Constatam totusi derularea unei campanii nationale impotriva acestui obiectiv, greu de inteles in conditiile in care peste tot in lume politicile publice tintesc inlocuirea mijloacelor de transport poluante cu cele de ultima generatie, care raspund celor mai stricte norme de mediu", sustine APIA, considerand ca unele structuri ale Comisiei Europene par ca nu inteleg acest obiectiv pentru tarile ce au aderat recent la UE, ci numai atunci cand este vorba de vechii membri ai acesteia. "Explicatia este cat se poate de simpla: in tarile europene dezvoltate sunt inca in circulatie destule masini care se incadreaza in norme de poluare mai putin stricte si prezinta o uzura accentuata (peste 80.000 km functionarea sistemului de poluare nu mai este garantata). In acelasi timp, in statele din centrul si estul Europei, potentialul de crestere al pietei este urias (datorita unui grad de motorizare mai redus), fapt ce face posibil ca o mare parte dintre aceste masini vechi si uzate din vestul Europei - si care nu mai sunt dorite din cauza poluarii pe care o produc - sa isi gaseasca un debuseu nesperat in noile state ale UE", noteaza APIA.
Considerand ca taxa de prima inmatriculare si cea de prima casare sunt singurele care pot asigura "realizarea unei politici sectoriale adecvate realitatilor economiei romanesti", APIA sustine ca productia celor doua uzine existente va ajunge la 700.000 de automobile in 2010 (de la 240.000 automobile in 2007), ceea ce este un lucru extrem de important din punct de vedere national.Şase tari vizate, una condamnataComisia Europeana ne-a somat, in urma cu doua saptamani, sa modificam, in maximum doua luni, modul de calcul al taxei de prima inmatriculare, aratand ca, in caz contrar, vom fi actionati la Curtea Europeana de Justitie. In acest sens, comisarul european pentru taxe, Laszlo Kovacs, a aratat ca statul roman ar putea fi obligat, la fel ca Ungaria, sa restituie sumele platite ca taxe auto neconforme cu acquis-ul comunitar. Totodata, comisarul a anuntat ca s-au deschis deja proceduri de infringement pentru taxa auto impotriva altor sase state: Poloniei, Greciei, Olandei, Finlandei, Ciprului si Danemarcei...
Desi sustin ca se poarta discutii cu oficialii europeni, insusi ministrul Varujan Vosganian deplasandu-se la Bruxelles in acest scop, pozitia autoritatilor romane ramane neschimbata, in ciuda tuturor acestor avertismente. Saptamana trecuta, premierul Tariceanu si ministrul Mediului, Attila Korodi, au anuntat ca Romania ramane ferma pe pozitie si nu va elimina si nici diminua taxa de prima inmatriculare, pentru ca are nivelul cel mai redus din Europa, si este de aproape 10 ori mai mica decat cea perceputa de Ungaria. Totodata, Guvernul a apreciat ca nu exista o baza legala pentru returnarea banilor incasati pana in prezent.S-a creat precedentulUn om de afaceri aradean a castigat insa in prima instanta dreptul de a i se returna taxa de prima inmatriculare platita pentru o masina adusa din Austria. Magistratii Tribunalului Arad au decis, in urma cu o luna, ca articolele din Codul Fiscal roman care prevad aceasta taxa nu sunt in concordanta cu dreptul comunitar. Daca Administratia Finantelor Publice Arad nu ataca cu recurs decizia instantei de fond, Ilie Iluna isi va putea recupera suma de 6.287 de lei, cu dobanda legala aferenta, dar si cheltuielile de judecata. "Asta pentru ca o norma juridica nationala trebuie sa se subordoneze normelor juridice europene", a declarat, luni, Cosmin Costas, avocatul care a sustinut interesele aradeanului. Potrivit acestuia, sentinta judecatorilor aradeni dovedeste cu prisosinta faptul ca taxa de prima inmatriculare a autovehiculelor este una ilegala si ca toti romanii vor putea cere banii inapoi de la stat.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.