La Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a avut loc ieri proiectia filmului documentar "O luna cu 4 luni, 3 saptamani si 2 zile" realizat de Sorin Avram, avand ca subiect caravana cinematografica organizata in tara pentru difuzarea in 15 orase din Romania (unde nu mai exista cinematografe) a singurului film romanesc care a castigat Palme d'Or-ul. Vizionarea a fost urmata de o dezbatere despre situatia cinematografiei in Romania, la care au participat, alaturi de Cristian Mungiu - foto (desemnat de curand cel mai bun regizor european al anului de catre Academia Europeana de Film), Tudor Giurgiu, Virgil Nitulescu, secretar de stat in Ministerul Culturii si Cultelor, Giorgiu Ficarelli, reprezentantul Comisiei Europene in Romania, Alexandru Solomon, Irina Margareta Nistor si Iakub Duszynski, distribuitor de film polonez de la Gutek Film Polonia. Totodata, lungmetrajul "4,3,2" a fost desemnat ieri cel mai bun film strain al anului de catre Asociatia Criticilor de Film din Los Angeles, iar Vlad Ivanov, cel mai bun actor intr-un rol secundar pentru prestatia din aceeasi pelicula.
"Am vrut sa ne intalnim pentru ca am avut senzatia ca ne-am bucurat foarte mult de succesele filmului romanesc. In momentul de fata, in Romania exista interes pentru film, oamenii nu mai vin la cinematograf pentru ca nu mai exista sali, asta am inteles eu dupa caravana. Cand povestesc in strainatate despre aceasta caravana spectaculoasa, oamenii imi raspund s-a mai practicat proiectia mobila in Africa, in sudul Mexicului, in anumite teritorii in Asia. Este un tip de actiune heirup-ista, romantica, dar nu putem s-o permanentizam, sa arati filmul este imposibil daca nu primesti ajutorul pe care l-am primit noi, datorita premiului de la Cannes. Trebuie facut ceva acum, pentru ca suntem la capatul a patru ani de cand avem succese cu acest nou val cinematografic", a spus regizorul Cristian Mungiu in deschiderea dezbaterii de la CJI. Caravana cinematografica ce a dus in aceasta toamna in 15 orase din tara filmul care a facut cunoscuta cinematografia romaneasca in intreaga lume a aratat o stare de fapt care nu trebuie ignorata in Romania: oamenii nu merg la film pentru ca nu au unde sa mearga. Cu imagini surprinse in salile de cinematograf inainte si dupa proiectia filmului, documentarul lui Sorin Avram a prezentat interesul romanilor pentru film in general si pentru filmul lui Cristian Mungiu in special. Amintiri si povesti vechi de zeci de ani, drame si traume, comentarii despre film, despre subiectul pe care il abordeaza, oameni care au simtit nevoia sa vorbeasca... si mult entuziasm.
"Haideti sa incercam sa facem ceva, pentru ca, in scurt timp, va trece acest entuziasm si ne intoarcem la filme downloadate de pe internet", a declarat Mungiu, care a adaugat ca statutul sau "devine caraghios afara", el fiind si scenarist, si regizor, si producator, si chiar si distribuitor, in lipsa implicarii unor institutii ale statului. "As vrea ca institutiile statului sa functioneze fara tras sfori", a spus regizorul. "Ni se pare normal sa semnalam un lucru si sa sugeram institutiilor care au beneficiat de imaginea creata de noi sa faca un astfel de program".
Pe de alta parte, Tudor Giurgiu si-a exprimat opinia ca oamenii si-au pierdut interesul pentru a merge la cinematograf. "Potrivit unui sondaj de acum cativa ani, 87% dintre persoanele de peste 18 ani nu au fost niciodata la cinema, oamenii nu vin pentru ca si-au pierdut interesul pentru film. Trebuie o campanie prin care sa fie incurajat mersul la cinema inca din scoala. Noi am incercat asa ceva, dar foarte multe directoare de scoli au refuzat proiectarea de filme de arta in scoli. Trebuie schimbata perceptia asupra filmului romanesc."
Prezent la dezbatere din partea MCC si intrebat despre solutiile existente pentru rezolvarea crizei salilor de cinematograf din Romania, Virgil Nitulescu a raspuns: "Aproximativ 70 vor putea fi repartizate de la RomaniaFilm la autoritatile locale. Este singura solutie acceptata legal, sa trecem cinematografele de la Regia Autonoma RomaniaFilm, din cadrul Ministerului Culturii si Cultelor, sa le ducem sub autoritatile locale, pentru ca suntem convinsi ca le vor folosi ca sali". Nitulescu a spus, de asemenea, ca RomaniaFilm este acum intr-o situatie dezastruoasa, iar Ministerul Culturii i-a blocat conturile pentru ca nu si-a platit drepturile de autor catre Uniunea Compozitorilor. Secretarul de Stat nu a putut oferi raspunsuri concludente la intrebarile celor din sala care au aratat ca nu exista garantii ca salile de cinematograf trecute sub autoritate locala vor fi folosite ca atare, si nu pentru concerte de manele...
Concluzia intalnirii de la Centrul pentru Jurnalism Independent a fost ca este nevoie, in acest moment in care filmul romanesc este pe val, de o campanie sustinuta de institutiile statului pentru ca interesul pentru film sa nu se stinga. Este nevoie de o lege, de un program, care sa sustina, ca si in celelalte state din fostul bloc comunist, si nu numai, cinematografia - productie, distributie - si eforturile de imbunatatire a imaginii Romaniei facute de o generatie talentata care se manifesta astazi in cultura romana.