Printre vizati se afla si Philip Morris si fiica lui Fathi TaherMinisterul Transporturilor a elaborat si publicat spre consultare un proiect de Hotarare de Guvern privind declansarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privata pentru realizarea proiectului de extindere a DN 1 si a centurii Bucuresti la patru benzi. Termenul limita pana la care se pot face propuneri este data de 16 decembrie a.c. Prin proiect urmeaza sa fie expropriate 35 de terenuri, in suprafata totala de 30,462.88, valoarea totala a despagubirilor ridicandu-se la 13.584.000 lei.
Printre proprietatile situate pe amplasamentul lucrarii "Fluidizare trafic pe DN 1 km 8+100 - km 17+100 si Centura rutiera in zona de nord a municipiului Bucuresti obiect 5B - Extindere la patru benzi a Centurii Rutiere a Municipiului Bucuresti pe sectorul cuprins intre km 2+400 si intersectia cu DN 2" se afla si cel ale societatii Philip Morris Romania SRL, care va trebui sa renunte la o suprafata de 3.070 mp dintre cei 156.349 mp ce reies din documente. De asemenea, si terenurile Suzanei Taher, fiica omului de afaceri Fathi Taher, vor fi expropriate. Acestea sunt situate in localitatea Voluntari-Ilfov, si insumeaza 159.926 mp, suprafata ce urmeaza sa fie expropriata fiind de 285 mp.Justificare: "Au aparut noi pozitii in tabelul imobilelor"Nota de fundamentare a proiectului amintit motiveaza necesitatea promovarii unui proiect de completare a HG precedente prin faptul ca "au aparut noi pozitii in tabelul cu imobilele proprietate privata cuprins in anexa". Neincluderea in hotararea initiala a acestor noi pozitii a fost motivata de Ministerul Transporturilor prin faptul ca "pentru noile pozitii aparute ulterior promovarii primului act normativ nu se puteau intocmi documentatiile cadastrale la acea data intrucat situatia juridica a terenurilor detinute de proprietari era incerta, neexistand date despre acestia".
La sfarsitul lunii septembrie, CNADNR a alocat, in baza unei hotarari de Guvern, peste 29 milioane lei ca despagubiri pentru exproprierea unor terenuri de 67.553 metri patrati apartinand unui numar de 93 de persoane fizice si juridice, printre care companiile Petrom, Lukoil, Rompetrol Downstream si Avon Cosmetics. Exproprierile au vizat lucrari de fluidizare a traficului pe DN1 si la centura rutiera a Capitalei.
Anterior fusese aprobata exproprierea altor 32 de imobile proprietate privata situate in aceeasi zona, pentru care se oferisera despagubiri de 6,7 milioane de lei. Pentru aceste imobile, cu o suprafata totala de 17.124,67 mp, actul normativ aprobat de Guvern prevedea acordarea ca justa despagubire catre proprietari a unei sume globale estimata la 6,650 milioane lei, alocata din bugetul Ministerului Transporturilor. Amplasamentul obiectivului este in partea de nord a Municipiului Bucuresti, intre intersectia soselei de centura cu DN 1A, iar din zona Şoselei Odai se desfasoara paralel cu calea ferata de centura, aflata pe partea stanga, pana la km 71 + 845, inainte de pasajul existent pe DN 1 la Otopeni.2 mld. euro, valoarea lucrarilor pentru partea de nord si de sudIn urma cu doua saptamani, ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, anunta ca, triplarea costului lucrarilor pentru partea de nord si sud a soselei de centura. Motivul invocat de ministru pentru faptul ca acestea au ajuns, in perioada 2004 - 2007 la suma de 2 miliarde euro a fost cresterea preturilor terenurilor in zona si faptul ca lucrarile nu s-au executat la timp. "Asta inseamna sa nu construiesti la timp autostrazi. Ar trebui sa plateasca toti ministri care au trecut prin minister, macar cu rusinea. (...) Obiectivul nostru este sa semnam executia pana la 1 octombrie 2008 si va fi un contract de concesiune, deoarece sumele sunt foarte mari. Termenul de executie este de doi ani, dar am solicitat constructorilor sa finalizeze mai repede lucrarea", sustinea Orban. Un metru patrat de teren costa in 2002 un euro, iar in 2007 a crescut de 60 de ori, totalul valorii estimata exproprierii fiind de 282 milioane de euro in acest an, fata de 5 milioane de euro cat era in 2002.
Şoseaua are o lungime de 52,7 kilometrii, iar costurile raportate pe un kilometru construit au crescut aproape de trei ori, de la 7 milioane de euro/kilometru la 20,3 milioane euro.
Odata cu aceasta crestere s-au majorat si cheltuielile pentru utilitati de la 8 milioane de euro la 60 de milioane de euro in prezent. Astfel, valoarea totala a lucrarii pentru partea de nord a centurii Capitalei este aproape tripla, de la 370 milioane euro in 2002, la peste un miliard in acest an.Evaluarea din 2002 - 2004 era 729 mil. euroIn ceea ce priveste extinderea centurii de nord a Capitalei la patru benzi, valoarea lucrarilor a fost estimata la 253 milioane lei (circa 72 mil. euro), urmand ca acestea sa fie executate pe trei tronsoane, pana in anul 2009, cu fonduri de la bugetul de stat. Unul dintre cele trei tronsoane ce face legatura intre localitatile Tunari si Mogosoaia si care are o lungime de cinci kilometrii, va fi executat de firma Alpine, investitia pentru aceste lucrari fiind evaluata la 101 milioane de lei. Lucrarile vor incepe imediat ce se va gasi o solutie pentru problema exproprierii a zece case ce se afla pe traseu.
Şi costurile pentru exproprierile din partea de sud a centurii au crescut, de la 41,3 milioane euro - evaluarea initiala, la 241 milioane euro - estimarea din acest an. In 2004, un metru patrat in zona costa 10 euro, suma ce in prezent a ajuns la 60 de euro ceea ce a dus si la o crestere substantiala pentru un kilometru construit, care in prezent costa 19,7 milioane de euro.
De asemenea, costurile pentru cheltuieli cu utilitati au crescut si in aceasta zona, ajungand in prezent la 181 de milioane de euro.
Astfel pretul total al lucrarilor pentru partea de sud a centurii Bucurestiului a ajuns la 948,7 milioane de euro, de la 360 de milioane cat era in 2004.
Per total, costurile lucrarilor pentru partea de nord si de sud a soselei de centura cu profil de autostrada sunt evaluate la doua miliarde de euro in acest an, de la 729 milioane euro in perioada 2002-2004.