Contractul pentru cumpararea a sapte avioane scurt-mediu curier pentru Fortele Aeriene Romane a fost semnat in total anonimat. De ce atata discretie pentru o achizitie publica de circa 220 de milioane de euro?


Vineri seara, dupa
Contractul pentru cumpararea a sapte avioane scurt-mediu curier pentru Fortele Aeriene Romane a fost semnat in total anonimat. De ce atata discretie pentru o achizitie publica de circa 220 de milioane de euro?


Vineri seara, dupa ce primele editii ale ziarelor se aflau sub tipar, o stire a agentiei NewsIn anunta semnarea contractului pentru cumpararea a sapte avioane Spartan de la firma italiana Alenia.

ASCUNS. Am cautat amanunte pe site-ul Ministerului Apararii Nationale, unde era normal sa fie postat comunicatul respectiv. Nici un rezultat, singura activitate din data de vineri, 7 decembrie, demna de mentionat fiind vizita ministrului Teodor Melescanu in Albania. Nici un reper, nici o indicatie despre contractul, care a fost in centrul unui urias scandal politico-diplomatic. In fine, dupa o "cheie" anuntata doar celor agreati de minister descoperim pe site-ul Departamentului pentru Armamente marele comunicat: "Astazi, 7 decembrie 2007, la sediul CN Romtehnica SA, a fost semnat contractul pentru achizitia a sapte avioane C-27J de la Compania Alenia Aeronautica. Contractul prevede, de asemenea, pregatirea personalului navigant, suportul logistic initial si simulatorul de zbor. Primul avion va fi livrat la sfarsitul anului 2008".

Scurt si cuprinzator. Prea scurt si fara amanunte legate de pretul achizitiei, care a fost miezul scandalului legat de acest contract. Cautam pe site-ul Romtehnica in speranta gasirii unor informatii suplimentare. Gest naiv si inutil. Ditamai compania are o pagina de internet goala, potrivit zicalei englezesti: No news, good news. Fermoar la gura!


INCERCÃ…RI. Jurnalul National a solicitat in mai multe randuri conducerii Departamentului pentru Armamente informatii legate de subiectul controversatei licitatii pentru avionul scurt-mediu curier. Am fost refuzati de fiecare data explicit, conducerea Departamentului considerand "neoportuna discutia". Domnul gral mr. dr ing. Ion-Eftimie Sandu, loctiitorul sefului de Departament, s-a ferit de intalnirea cu noi, probabil avand ceva de ascuns.


MANEVRE. Pe parcursul ultimului an, din decembrie 2006, de cand s-a anuntat ca Alenia Aeronautica a fost desemnata drept castigatoare a licitatiei, ministerul a trecut prin mari framantari. Ca urmare a plangerii depuse de celalalt competitor - EADS-Casa - , Comisia Nationala de Solutionare a Contestatiilor a blocat procesul de negociere cu Alenia. Mai mult, ministrul Apararii de atunci, Sorin Frunzaverde, a decis o ancheta interna pentru a stabili responsabilitatile in acest caz, aflat nu doar in atentia mass-media din Romania, ci si in cercurile politico-economice din UE.

Semnificativ pentru felul in care au fost respectate procedurile de licitatie, in ultimele 12 luni si-au dat demisia sau au fost trecuti pe functii inferioare sau in rezerva majoritatea celor care au "lucrat" caietul de sarcini al licitatiei sau nu au fost de acord cu manevrele de culise, care aveau drept scop "dedicarea" licitatiei. Au iesit din joc Ioan Ion, secretarul de stat de la Departamentul de inzestrare, Ion Nemes, directorul Romtehnica, dar si comandantul Fortelor Aeriene, opozant al solutiei Spartan.


CAUZE. Firma spaniola EADS-Casa, aflata in competitie cu Alenia Aeronautica, este convinsa ca aparatul C295 propus Fortelor Aeriene Romane este fiabil, are parametrii corespunzatori NATO si, ceea ce este esential, are un pret mai scazut de achizitie cu 12 milioane de euro fata de C-27J Spartan. Spaniolii s-au adresat justitiei, la fel ca si italienii, dar  Curtea de Apel Bucuresti a respins cererile pe forma, nu pe fond. De altfel, nimeni nu a ajuns sa analizeze, in afara comisiei de licitatie, performantele reale ale celor doua avioane.

Comisiile de aparare din Parlament au avut si ele in atentie aceasta licitatie, chemand la audieri pe ministrul Melescanu. Concluziile raportului de audiere nu sunt transant in favoarea achizitiei avioanelor de la Alenia. Mai mult, nici Curtea de Apel Bucuresti nu obliga Ministerul Apararii sa incheie contractul cu Alenia, desi o stabilea drept castigatoare a licitatiei.


ORDIN. De ce aceasta graba la semnarea unei achizitii cu multe semne de intrebare, dar si certitudini in privinta pretului? Raspunsul il gasim in pozitia dura a presedintelui Traian Basescu fata de contestarea licitatiilor. Aflat in vizita in Spania, adica acasa la CASA, a raspuns pe un ton nediplomatic la solicitarea gazdelor de reanalizare a cazului in speta.  Domnul Basescu a acuzat legea romana a licitatiilor de "prea multa democratie", propunand un aiuritor mecanism de compensare a celor care sunt trasi pe sfoara la licitatii. Presedintele doreste sa oficializeze astfel spaga si trucarea licitatiilor. Iata o posibila cauza a semnarii pe furis a contractului. Vineri seara, pe ploaie, vorba cantecului, noaptea "cand se fura caii, pe fulgeratura".

Vom reveni.


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.