In materie de inutilitati in sfera modei a aparut un nou fenomen imbratisat de milioane de femei din America si Anglia si mai nou si de cele din Romania: „Ghidul de stil". Fie el pe suport imprimat sau in emisiuni tv, acest nou mod de abordare a stilului in lectii simple face furori.

Inceputul fenomenului? Se pare ca in anul 2007 femeile sint atit de fascinate de moda, de stilul vestimentar al starurilor, sau intr-un cuvint de „perfectiune" in ceea ce priveste imaginea, incit se simt complet pierdute. Pentru cei care se indoiesc, printre care m-am numarat si eu la inceput, stau marturie cifrele de vinzare a ghidurilor de stil. In mod paradoxal, in spiritul „gaseste-te pe tine insati", de multe ori profesorii de stil sugereaza luarea drept model a altor persoane (staruri) care se imbraca bine.

Unele astfel de ghiduri si emisiuni tv dedicate stilului derapeaza cu buna stiinta din zona „stil" in cea „stil de viata" si incearca sa dea lectii pe mai largile teme de genul „cum sa ne aranjam dulapul", „sa mincam sanatos", „sa nu mai fumam" (si noi care credeam ca apogeul imaginii glamour consta in gestul unei Marlene Dietrich sau al unei Greta Garbo de a-si aprinde o tigareta...).

Ceea ce ajunge sa supere la acest gen de carti si emisiuni este demersul lor de infantilizare a femeilor. Sau, mai bine zis, faptul ca pornesc de la premisa ca femeile obisnuite sint total incapabile sa inteleaga stilul si moda in general, de unde si sfaturile care nu mai sint un secret pentru nimeni si care nu au facut pe nimeni sa arate mai bine si modul frustrant de abordare. Autorii STIU, ei nu SUGEREAZA. Rasfoind un ghid de stil ma simt ca un copil de 3 ani caruia i se vorbeste despre ceva mult prea complicat pentru mintea lui inca tinara si ghicesc la fiecare rind atitudinea prost ascunsa de „oricum-nu-o-sa-intelegi-niciodata-nimic" a autorilor.

Si totusi, exista o contradictie pe care nu reusesc sa mi-o explic. Intotdeauna am considerat ca moda ajunge la nivelul ei cel mai savuros pe strada (bine, poate mai putin pe strazile din Bucuresti), pe femei obisnuite cu posibilitati normale, in amestecuri si improvizatii inedite. Nici un show de moda nu m-a impresionat vreodata ca o plimbare pe strazile din Paris, Londra&Co., unde femeile de rind fac moda si o fac mai bine decit oricine. Si atunci, daca femeile obisnuite au in general stil, cine cumpara totusi milioane de exemplare ale manualelor cu pricina?