Firma Alenia Aeronautica a semnat vineri, la Bucuresti, cu Romtehnica un contract de 217 milioane de euro pentru 7 avioane de transport tactic C27J Spartan.

Pe linga cele sapte avioane C-27J, contractul prevede si antrenamentul pilotilor, suportul logistic initial si un simulator la Bucuresti. Primul avion va fi livrat armatei romane pina la sfirsitul anului 2008, potrivit unui comunicat al firmei Alenia remis redactiei.

Spartan este un avion militar de transport de talie medie, cu doua motoare, care poate decola si ateriza pe distante de numai citeva sute de metri, pentru a evita tirul inamic, pe iarba, pe teren milos, pe pietris sau pe nisip. Aeronava, care poate fi folosita pentru intervenetii rapide in zone periculoase, are in dotare si sisteme defensive de ultima generatie: partea inferioara a fuselajului este blindata pentru a opri eventualele gloante trase de la sol. La fel este si cabina pilotilor. Daca un glont penetreaza rezervorul, un sistem de protectie introduce un gaz special pentru a impiedica o eventuala explozie. Optional, aparatul poate fi dotat cu un sistem de deviere a rachetelor trase spre el. Avionul e utilizat pentru transportul personalului, al tehnicii de lupta si al materialelor, pentru debarcarea militarilor pentru operatii speciale prin parasutare de la mare altitudine, pentru sprijin aerian logistic al fortelor din teatru, recuperarea fortelor din zonele ostile, asistenta umanitara si evacuare medicala. Avioanele C27 J Spartan le vor inlocui pe cele tip AN-24 si AN-26, din dotarea armatei romane.

Licitatia pentru aceste avioane a fost una "cu cintec". A fost organizata de Romtehnica, firma din subordinea MAp, in septembrie 2006. Au cerut documentatia 7 firme, dar au depus oferte doar doua: EADS-CASA din Spania, pentru avionul C-295, si Alenia Aeronautica (parte a grupului Finnmecanica) din Italia, pentru avionul C-27J Spartan. Comisia de evaluare a stabilit cistigatoarea, cu unanimitate de voturi, oferta companiei Alenia Aeronautica. EADS a contestat decizia, sustinind ca, desi documentatia trebuia elaborata in limba romana, comisia a redactat mai multe documente si in limba engleza, iar varianta engleza nu corespundea celei oficiale in romana. Licitatia a fost anulata. Cazul a ajuns in justitie, iar in vara lui 2007, Curtea de Apel Bucuresti a decis ca licitatia a fost valabila si a respins contestatia firmei spaniole.