"Am putut sa obtinem acordul formal al tuturor delegatiilor, fara exceptie", a anuntat ministrul portughez al transporturilor, Mario Lino, care a condus reuniunea ministrilor europeni ai transporturilor de joi si vineri la Bruxelles.
Ministrii ajunsesera la un acord in seara zilei de joi pentru distributia industriala a programului, care sa permita demararea acestui proiect far european, care are ambitia sa concureze cu GPS-ul american pana in 2013. Spania era singura tara care nu a semnat acordul.
Spania trebuie sa gazduiasca un centru la sol, care se va ocupa de semnalele specifice protectiei civile ("Safety of Life"), utilizat in caz de probleme in domeniul sigurantei maritime, aeriene si feroviare. In textul care nu a fost acceptat de Spania joi seara, fusese prevazut ca acest centru ar putea "fi calificat" pana in 2013 sa opereze cu aceleasi functii cu care celelalte centre de control la sol opereaza in Germania si Italia, care verifica functionarea viitoarei constelatii alcatuite din 30 de sateliti si transmisia lor spre Pamant.
Noul text validat de Madrid vineri stipuleaza ca aceste trei centre "vor fi puse in retea".
"Am adaugat ca acest centru spaniol, din momentul in care va fi calificat sa-si exercite functiile de control, va lucra in retea cu celelalte doua. Aceasta este precizarea care a permis inlaturarea ambiguitatii", a precizat comisarul european pentre transporturi, Jacques Barrot.
"O singura precizare introdusa intr-un alineat a permis aplanarea indoielilor asupra acestui proiect; nicio discutie nu a fost redeschisa", a precizat ministrul portughez.