Ministerul Transporturilor nu stie cine si cum trebuie sa se ocupe de securitatea aeroporturilor, unul dintre punctele esentiale ale politicii comune europene.

Ziaristii de la „Academia Catavencu" au reusitsa intre pe pista Aeroportului Baneasa, pazitadoar de bodyguarzi Politia de frontiera, firmele de paza, SRI si Aeroportul Baneasa arunca fiecare in curtea celuilalt vina pentru ridicolul incident de zilele trecute, cind doi ziaristi ai „Academiei Catavencu" s-au plimbat nestingheriti pe pista unui aeroport international al Romaniei, purtind casti inscriptionate cu „Al-Qaeda Company". Comitetul National de Securitate Aeronautica, infiintat in 1996, a fost desfiintat la inceputul acestui an deoarece, nici mai mult, nici mai putin, s-a considerat ca ar contraveni regulamentelor Comisiei Europene. „Avea stabilite prea multe atributii, fapt care era impotriva unor prevederi din Tratatul de constituire a UE", afirma Clement Sava, consilier al ministrului Transporturilor, Ludovic Orban. Totusi, HG nr. 799/1996 care prevede infiintarea acestei structuri nu este abrogata.

Desfiintarea Comitetului, format potrivit legii din reprezentanti ai Ministerului Transporturilor, Internelor, SRI, MAE etc. si condus de un secretar de stat din prima institutie, a fost o a doua lovitura data securitatii aeroporturilor, dupa ce in 2005 guvernul Tariceanu a decis scoaterea Jandarmeriei de pe toate cele patru aeroporturi nationale, respectiv de pe Otopeni si Baneasa din Bucuresti, Timisoara si Constanta. S-a invocat la acel moment ca nu sint bani la buget, iar asigurarea securitatii a picat in sarcina fiecarui aeroport. Ministerul Transporturilor, prin Directia de Aviatie Civila, ar fi trebuit sa efectueze reglementarea si controlul acestor activitati.

Potrivit Planului National de Securitate Aeroportuara, la nivelul fiecarui aeroport trebuie sa existe un comitet de siguranta, condus de un director, planuri corespunzatoare de control, precum si modul in care formatiunile implicate se coordoneaza intre ele.

In cazul Aeroportului International Baneasa, paza se face doar de catre bodyguarzi. Situatia este nemaiintilnita pe aeroporturile din intreaga lume, spun specialistii in transporturi aeriene intrebati de Cotidianul. Potrivit SRI, aria sa de activitate se reduce doar la asigurarea securitatii terminalului de pasageri. La fel, Politia de Frontiera nu este responsabila de securizarea perimetrului aeroportuar, ci doar a zonei de control. Declaratiile politistilor contravin Ordonantei de Urgenta nr. 104 din 27 iunie 2001, in care se specifica clar zona sa de competenta: „Suprafata din teritoriul national constituita din zona de frontiera, suprafata aeroporturilor si a porturilor aflate in interiorul tarii, deschise traficului international".

Totodata, jandarmii care pazeau pina in urma cu doi ani Aeroportul Baneasa au fost retrasi prin Hotarirea de Guvern nr. 1.486 din 2005, unde in cadrul art. 7 alineatul 2 se arata ca se ridica paza cu jandarmi de la obiectivele cu importanta deosebita pentru economie, printre care aeroporturile „Aurel Vlaicu" (Baneasa) si „Henri Coanda" (Otopeni) din Bucuresti, „Mihail Kogalniceanu" din Constanta si „Traian Vuia" din Timisoara. Hotarirea a fost semnata de premierul Tariceanu si de secretarul de stat Victor Dobre. Motivatia au fost fondurile insuficiente. Totodata, in hotarire se mai precizeaza ca „unitatile care au beneficiat de paza cu efective de jandarmi vor lua masuri pentru asigurarea pazei obiectivelor si transporturilor de valori pe care le detin, in conditiile prevazute de lege". Si aeroporturile si-au asigurat paza cu firme de securitate si paza. In aceste conditii a fost posibil ca doi jurnalisti ai saptaminalului „Academia Catavencu" sa poata intra nestingheriti pe pista Aeroportului Baneasa pentru a planta o bomba de jucarie pe aripa unui avion. Deosebirea dintre o firma de paza si securitatea asigurata de institutii de stat ne este oferita de Alexandru Cautis, unul dintre cei doi ziaristi implicati in incident: „La o scapare de asa natura, ofiterii SRI ori cei ai Politiei de Frontiera pot intra chiar si la puscarie, pe cind la o firma de paza se reziliaza doar contractul si eventual sint obligati sa plateasca despagubiri. Diferenta e aceea intre datorie si meserie".

Pe 30 decembrie 2007, cei doi ziaristi imbracati in muncitori si purtind o casca cu inscriptia „Al-Qaeda Company" au intrat pe pista Aeroportului Baneasa prin poarta de acces de la Drumul Potcoavei. Fara a fi opriti si legitimati sau macar intrebati „de sanatate", Alexandru Cautis si Catalin Prisacariu au intrat in Romaero apoi pe pista Baneasa, s-au fotografiat cu avioanele, au fotografiat depozitele de cherosen, au imprumutat un pix unui angajat si apoi au plecat pe acelasi drum.

Cine pazeste totusi poarta de acces? „Poarta de la Drumul Potcoavei este in sarcina Romaero. Nu este in aria noastra de responsabilitate", a declarat Stefan Mladin, directorul Aeroportului Baneasa. Mladin este sustinut si de Lucian Nicolescu, director executiv al Shelter Security, firma de paza angajata de aeroport, care spune ca nu cade in sarcina lor paza portii. „Drumul Potcoavei este prin titlu de proprietate al Aeroportului Baneasa si ei trebuie sa se ocupe de paza lui", spune la rindul sau Dan Vulcan, directorul Romaero. Acesta recunoaste ca exista o „problema de vecinatate" intre Romaero si aeroport pentru ca impart o platforma de avioane comuna si ca intr-adevar se poate ajunge si la Romaero intrind prin Drumul Potcoavei. Vulcan mai face o afirmatie: „Acest incident ne-a deschis ochii si ne-a facut sa intelegem ca avem o problema comuna. Pina acum nu s-a mai intimplat asa ceva si vom lua masuri ca de acum inainte nici sa nu se mai intimple". Si Romaero are o firma de paza angajata, Activ Security, insa in sarcina acesteia cade doar perimetrul societatii, „iar Drumul Potcoavei e la 2 kilometri departare de noi". In concluzie, din spusele celor doi directori, nimeni nu pazeste poarta.

In ceea ce priveste pista aeroportului, acolo este suverana firma Shelter Security, insa doar partial. „Avem si noi, prin contract, niste zone ale pistei in responsabilitate, insa nu cele in care au fost ziaristii", a declarat Nicolescu. Acesta nu ne-a mai spus de ce au contract doar pe anumite zone sau cine se ocupa de celelalte, apreciind ca „nu face obiectul acestei discutii". Nici directorul Aeroportului Baneasa, Stefan Mladin, nu a fost mai cooperant, acesta spunindu-ne ca nu mai declara absolut nimic prin telefon repetind intruna ca este inregistrat. Ludovic Orban a spus ca, in urma incidentului cu cei doi ziaristi, a ordonat conducerii Aeroportului Baneasa sa rezilieze contractul cu firma de paza. „Au la dispozitie doua-trei zile sa faca asta. In caz contrar il voi demite chiar pe directorul aeroportului", ne-a spus Orban. In ziua urmatoare am vorbit cu directorul Mladin, care ne-a spus ca ordinul ministrului a fost executat. Societatea Shelter Security nu primise insa nici o instiintare in acest sens. „Este o ancheta in curs si asteptam sa vedem rezultatele ei pentru a sti ce masuri vom lua. Intre timp am luat masuri de intarire a pazei", ne-a spus directorul Shelter. Pentru a ne demonstra ca mobilizarea a avut efect, Nicolescu ne-a marturisit ca pe 5 decembrie 2007 au prins un individ necunoscut care dorea sa intre ilegal in aeroport. Acesta a fost oprit si legitimat ca sa-si declare intr-un sfirsit identitatea ca angajat al Ministerului Transporturilor. „Probabil a fost trimis ca sa verifice vigilenta noastra", este de parere Nicolescu.

Informatii asupra masurilor de securitate la aeroporturile din alte tari gasiti pe www.cotidianul.ro/select