Incapatanarea de care da dovada Executivul in privinta taxei de prima inmatriculare le va da mult de furca romanilor. Raspunsul Comisiei Europene in aceasta privinta este mai mult decat previzibil: daca nu va modifica legislatia, statul roman va fi obligat, la fel ca Ungaria, sa restituie sumele platite ca taxe auto neconforme cu acquis-ul comunitar. Şi CE nu glumeste! Pana in prezent a deschis deja proceduri de infringement pentru taxa auto impotriva altor sase state: Poloniei, Greciei, Olandei, Finlandei, Ciprului si Danemarcei...
Asa ca stim ce ne asteapta. Se vor incasa banii de la popor si, dupa ce vom fi condamnati de Curtea Europeana de Justitie, vom da din colt in colt sa-i restituim. Procedura este si asa cu dus-intors si in mod sigur va trece multa apa pe Dambovita pana se va aplica. Fiecare persoana care a inmatriculat, dupa 1 ianuarie 2007, pentru prima oara in Romania o masina (fie ea second-hand, fie noua) va trebui sa dea statul in judecata pentru a i se returna diferenta dintre suma perceputa si cea stabilita de UE.
Avertizarile si chiar rugamintile comisarului european pentru taxe, Laszlo Kovacs, de a reduce taxa au fost de prisos.
Guvernul s-a aratat deja indignat de indrazneala acestuia, comportandu-se de parca s-ar fi aflat in fata unei instante si ar fi vrut sa recuze judecatorul pe motiv ca s-a antepronuntat.
"Tirul" autoritatilor romane a continuat. Cateva zile mai tarziu, premierul Tariceanu iese la rampa sustinand cu emfaza ca nu se va produce nicio modificare, decat daca sunt "neconcordante de ordin tehnic". Brusc, primul-ministru incepe sa critice caracatita industriei din tarile Europei Occidentale care incearca sa scape "de toate vechiturile", punandu-ni-le noua in carca. "Nu se pune problema reducerii sau eliminarii taxei", a spus Tariceanu cu indiferenta care-l caracterizeaza, justificandu-se ca ar fi un non-sens sa se permita importul autovehiculelor uzate dupa ce masinile vechi din tara au fost scoase din circulatie printr-o prima de casare.
Ca un bun slujitor, ministrul Mediului si-a secondat imediat seful. Parafrazandu-l, Attila Korodi anunta ca anul viitor nu va mai continua derularea programului "Rabla", daca CE decide sa elimine taxa. "As vrea ca taxele colectate (din taxa auto - n.r.) sa mearga la fondul de mediu pentru proiecte legate de emisiile de dioxid de carbon, cum ar fi impaduriri sau finantari pentru montarea de generatoare de energie regenerabila, atat la persoane fizice, cat si juridice. Daca totusi taxa va fi eliminata, atunci nu prea exista motive sa continuam programul Rabla, pentru ca romanii vor cumpara masini din strainatate, la preturi destul de mici", a spus Korodi.
Deci asta era problema?! Faptul ca romanii se vor orienta catre masinile de-afara, mult mai bine intretinute decat ale noastre si mult mai ieftine, ceea ce va stirbi considerabil profiturile afaceristi-lor autohtoni. Pe ale cui interese le apara guvernantii nostri, invocand atat de pretioasa protectie a mediului inconjurator?! Ca de-ale romanilor de rand nu poate fi vorba... Milioanele de opinii publicate de forumisti pe toate site-urile unde exista informatii legate de eventuala modificare a taxei auto, mergand pana intr-acolo incat sa instige la proteste de strada, dovedesc cu prisosinta ce vor romanii.
Toti scriu ca nu mai vor sa le mai bage bani in buzunare celor care nu fac nimic ca sa-i merite, ca s-au saturat de atatea taxe (ar mai lipsi doar cea pe aerul respirat) si ca este de neinteles ca trebuie sa plateasca mii de euro pentru o masina de 1 sau 2 ani adusa de-afara, pentru ca Guvernul s-a gandit sa puna taxa in functie de vechime nu de noxe... Replici de genul "ca sa aducem masini mai vechi decat avem noi ar trebui sa le aducem din India", "masinile noastre sunt cele mai vechi din UE" si "singura entitate care are un cuvant de spus este CE" sunt frecvente.
Se strang semnaturi in speranta ca se va schimba ceva in Romania si suntem dezamagiti ca trebuie sa asteptam zeci de ani pana vom ajunge la nivelul de trai si de civilizatie al celor care traiesc in Occident...