Hotararea de Guvern care priveste reorganizarea Ministerului Internelor incaiera Guvernul cu Consiliul Suprem de Aparare a Tarii. Palatul Victoria nu recunoaste faptul ca actul normativ trebuia sa aiba avizul CSAT, asa cum prevad legile in vigoare.

"Hotararea Guvernului nr. 1317/2007, care vizeaza structura organizatorica si efectivele MIRA trebuia sa fie supusa spre adoptare Guvernului numai dupa solicitarea si obtinerea avizului de la CSAT", ne transmitea consilierul de stat Ion Oprisor, secretarul Consiliului, in urma cu cateva saptamani. Mai mult, Secretariatul CSAT ne-a comunicat ca a solicitat Secretariatului General al Guvernului "sa dispuna masurile ce se impun" pentru conformarea cu prevederile legilor. CSAT stia ce stia, fiind patit. Curtea de Apel Alba-Iulia constata ca o hotarare similara (Hotararea de Guvern nr. S 1550/2006), culmea, chiar secreta, care viza reorganizarea Ministerului Apararii, este nelegala, tocmai fiindca nu avea avizul respectiv.


JOACÃ…. Cat de mult a tinut cont Guvernul de solicitarea CSAT se vede din raspunsul trimis si care contrazice Consiliul: "Hotararea nu a necesitat avizul CSAT, intrucat nu se incadreaza in situatia reglementata de art. 4 lit. d punctul 2 din Legea nr. 415/2002 privind organizarea si functionarea CSAT". Dar hilarul de-acum incepe. "Infiintarea Departamentului Schengen, al carui personal se asigura cu incadrarea in numarul maxim de posturi aflate in finantare aprobat pentru MIRA, nu poate constitui o organizare generala a acestui minister, in sensul dispozitiilor legale invocate mai sus, si nici o completare a structurilor militare cu efective, potrivit statelor de organizare pe timp de pace", spune raspunsul Guvernului. Acesta mai adauga ca "infiintarea acestui Departament nu vizeaza componenta militara de ordine publica, parte integranta a securitatii nationale, ci s-a realizat ca urmare a respectarii obligatiilor asumate de acest minister (...) privind stabilirea cadrului institutional pentru planificarea financiara, coordonarea, implementarea si auditarea utilizarii fondurilor acordate Romaniei prin facilitatea Schengen".


MIZÅ. Asadar, miza sunt cei 559,8 milioane  de euro de care beneficiaza Romania pana in 2009 pentru facilitatea Schengen si pentru fluxurile de numerar, iar justificarea Guvernului ar trebui sa adoarma UE in cazul acestei hotarari nelegale.

Raspunsul Guvernului omite cu buna stiinta sa spuna ca pe langa Departamentul Schengen, care creeaza inca o pozitie de sef cu rang de secretar de stat, Hotararea a desfiintat Directia Generala Informare si Relatii Publice si a infiintat Directia Comunicare si Relatii Publice si Centrul Cultural al MIRA. Guvernul nu pomeneste nimic nici de faptul ca se stabileste cum va fi platit actualul sef al serviciului secret al Internelor, numit "personal contractual". Cel mai grav lucru, Guvernul se face ca nu vede ca in anexa Hotararii apare "Centrul national de conducere a actiunilor de ordine publica", componenta a MIRA, care nu exista si a carei infiintare abia este propusa printr-un proiect de hotarare de guvern. Ultimele lucruri n-au nimic de-a face cu Schengen.

Apoi, Guvernul nu a vazut nici justificarea ministerului condus de Cristian David potrivit careia hotararea respectiva n-are aviz, pentru ca nici cea dinainte, pe care o modifica, n-are aviz. Deci hotararea este nelegala.