Potrivit unui studiu privind expunerea copiilor la programele tv si radio prezentat ieri la CNA, acestia petrec mai multe ore in fata televizorului decat in 2004. Majoritatea copiilor au invatat de la televizor ce inseamna vedetism, violenta, senzational.     Potrivit unui studiu privind expunerea copiilor la programele tv si radio realizat de Institutul Metro Media Transilvania pentru Consiliul National al Audiovizualului, tv-ul ocupa locul central in peisajul surselor media utilizate de copii. In zilele lucratoare, cei mici petrec in medie circa 137 de minute in fata televizorului, iar in week-end timpul dedicat acestei activitati creste cu circa o ora, ajungand la 201 minute.     PREFERINTE. Preferintele copiilor sunt in principal desenele animate (50% din mentiuni), urmate de filmele artistice (17%), muzica (10%) si telenovelele (4%). Insa o data cu vasta se modifica si preferintele, dupa 12 ani filmele reprezentand principala atractie televizuala pentru copii. Personajele favorite ale copiilor provin in principal din randul personajelor de desene animate (Tom si Jerry, Scooby Doo, Spioanele, Dexter, Powerpuff Girls), in timp ce principalele personaje "reale" sunt cele interpretate de artisti sau prezentatori: Adela Popescu, Andreea Marin, Carcotasii si Nicolae Guta. Televiziunea promoveaza si materiale cu caracter negativ, sustine studiul, datele indicand ca 57% din copii au vizionat la televizor un film cu caracter pornografic si 73% au vizonat pentru prima oara, la un post tv, un film de groaza, cu toate ca 71% din parinti le interzic acestora sa urmareasca astfel de programe.     INGRIJORATOR. In opinia realizatorilor studiului, o cifra ingrijoratoare este cea a consumului de emisiuni tv fata de activitatile culturale, 98% din respondenti preferand sa se uite la televizor in timpul liber, in timp ce doar 56% citesc o carte. 89% din copii se joaca sau isi petrec timpul cu prietenii, 78% isi fac temele, la polul opus aflandu-se procentele alocate ascultarii emisiunilor radio (35%), participarii la concerte sau la spectacle de teatru (14%), lecturarii unui ziar (10%) sau vizionarii unui film la cinematograf (8%). De asemenea, daca in 2004 doar 27% din cei mici priveau singuri o emisiune, in prezent procentul acesta aproape s-a dublat, nu mai putin de 52% dintre respondenti au declarat ca privesc singuri la televizor datorita faptului ca au un astfel de aparat in propria camera. adrian.vaduva@jurnalul.ro     Metodologie     - Volumul esantionului: 1.295 de gospodarii in care traiesc copii cu varsta intre 6 si 15 ani. Din fiecare gospodarie au fost intervievati un copil si unul din parinti. In total s-au realizat 2.590 de interviuri; - Tipul esantionului: stratificat, probabilist, bi-stadial; - Criterii de stratificare: 18 arii culturale grupate pe provincii istorice, mediu rezidential (urban - rural), marimea localitatilor urbane, gradul de dezvoltare al localitatilor rurale; - Esantionare: selectie probabilista a localitatilor (98) si a copiilor; - Reprezentativitate: esantionul este reprezentativ pentru populatia de copii cu varsta intre 6 si 15 ani din Romania, cu o eroare tolerata de + / - 2,8 %; - Valorile prezentate sunt cele rezultate direct din teren (nu s-au facut ponderari); - Interviurile s-au desfasurat la domiciliile subiectilor; -         Ancheta de teren: 8-30 septembrie 2007.