Aproape 2.000 de kilometri de conducte zac nefolosite de doi ani. Acestea sunt fostele conducte folosite de Petrotrans pentru transportul benzinei si motorinei in toate colturile tarii.


In mod oficial, conductele folosite odinioara d
Aproape 2.000 de kilometri de conducte zac nefolosite de doi ani. Acestea sunt fostele conducte folosite de Petrotrans pentru transportul benzinei si motorinei in toate colturile tarii.


In mod oficial, conductele folosite odinioara de Petrotrans sunt nefolosite de jumatate de an, de la lichidarea voluntara din luna august. Practic, ele sunt nefolosite de doi ani, din lipsa contractelor. Astfel, conductele sistemului de transport de produse finite petroliere se deterioreaza de la o zi la alta. Prin Adunarea Generala Extraordinara a Actionarilor din data de 6 august, statul roman, unic actionar al Petrotrans, a decis lichidarea voluntara a companiei. De atunci au trecut aproape sase luni pana cand Ministerul Economiei si Finantelor si-a adus aminte de rezervoarele si conductele Petrotrans. Abia la data de 29 noiembrie a fost postat pe site-ul ministerului un proiect de hotarare de guvern referitor la aceste active. Potrivit proiectului, mai multe active ale statului, printre care si conductele folosite de Petrotrans, vor trece din administrarea Ministerului Economiei si Finantelor la Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului. Ulterior, aceasta le va putea concesiona celor interesati.


FÃ…RÃ… STÃ…PAN. Anexele 1-3 ale proiectului specifica exact activele care vor trece in administrarea AVAS. Cu exceptia catorva active ale Electrica Serv si Electrica Oltenia, restul activelor mentionate sunt cele care au fost utilizate de Petrotrans, pana la lichidarea voluntara decisa in august.

In esenta, Ministerul Economiei si Finantelor administreaza proprietatea publica din domeniul transportului energiei, al gazelor si titeiului. Celelalte companii care activeaza in domeniul transportului de energie, respectiv Transelectrica, Transgaz si Conpet, exista in continuare si sunt listate si pe pietele de capital. Cum Petrotrans si-a incetat voluntar activitatea, conductele administrate de Petrotrans au zacut fara stapan timp de cateva luni.

"Prin conducte n-a mai circulat marfa din 2005. Disparand contractele, Petrotrans s-a trezit ca nu mai are obiectul muncii. Si asta nu din cauza tarifelor, ci din cauza deficientelor de sistem. Astfel, daca cineva dorea sa transporte o tona, la destinatie ajungeau 0,8 tone. Crescand valoarea produselor petroliere, clientul pierdea prin Petrotrans mai mult", ne-a declarat Sorin Vijori, fost director al Petrotrans.
Conpet transporta titei brut prin conductele sale, iar Petrotrans doar produsele finite, adica benzina si motorina.


IMPACT. Nota de fundamentare a proiectului de hotarare de guvern arata cu privire la impactul asupra mediului de afaceri ca "AVAS va putea concesiona bunurile proprietate publica in conformitate cu prevederile Ordonantei de Urgenta nr. 54/2006".

Cele mai importante bunuri care vor fi concesionate sunt rezervoarele de benzina si motorina si conductele de transport. Valoarea de inventar a rezervoarelor, racordurilor si conductelor este de 103,6 milioane de lei.
Retelele de conducte totalizeaza aproape 1.900 de kilometri. Acestea faceau legatura intre rafinariile Petrobrazi Ploiesti, Petrotel Ploiesti, Arpechim Pitesti, Rafo Onesti si Midia, pe de o parte, depozitele de carburanti din Bucuresti, Craiova si Brasov si terminalul maritim de la Constanta, pe de alta parte.


Astfel, este evident ca printre companiile direct interesate de concesionarea conductelor sunt Petrom, Rafo si Rompetrol, deoarece transportul benzinei si motorinei prin conducte este mult mai ieftin decat cu autocisternele sau pe calea ferata. Elena Nastase, liderul sindical de la Petrotrans, aprecia recent ca tariful mediu perceput de Petrotrans era de 2 euro, in timp ce transportul pe calea ferata costa 17 lei pentru 50 de tone expediate. "Transportul prin conducte este de departe cel mai ieftin, altfel acestea nu s-ar construi. In anumite cazuri se poate ajunge si la un raport de trei la unu fata de transportul pe calea ferata la acest capitol", a precizat si Liviu Ilasi, director general Conpet.


De altfel, Eric Kish, vicepresedintele diviziei de marketing si retail a Rompetrol, declara recent ca Rompetrol este interesata de unele active administrate de fosta Petrotrans. Noii administratori vor trebui sa se preocupe insa de combaterea furturilor din conducte la fel ca si fosta Petrotrans.


PROBLEME
"Petrotrans utiliza reteaua de conducte fara sa aiba contract de concesiune. Conductele nu erau ale Petrotrans, ci ale statului roman si, conform legilor, MEC trebuia sa preia intreaga retea si sa o scoata la licitatie in vederea reconcesionarii. Pana cand se realiza aceasta licitatie, statul trebuia sa asigure paza conductelor, cu jandarmi"
Teodor Atanasiu - presedintele AVAS


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.