Am negociat o scadere de pret la autostrada Brasov-Bors pina cind suma initiala a crescut cu 150%.

Anul trecut aterizam, in Atena, pe un frumos aeroport construit la marginea orasului. De acolo aveam sa mergem, pe o autostrada ca in filme, pina in centru. Putin obosit dupa zbor, am fost trezit brusc, in autocar, de vocea ghidului, care ne anunta ca aeroportul si autostrada pe care ne aflam au fost construite in circa doi ani. O, asta nu-i nimic, as fi vrut sa-i spun, pe Calea Giulesti din Bucuresti a fost schimbata linia de tramvai in vreo doi ani si jumatate. Pe linga faptul ca au lucrat in ritm chinezesc, grecii nici macar nu au cheltuit prea multi bani, cea mai mare parte a proiectului fiind acoperita din fonduri europene. Din nou am fost tentat sa-i mai tai ghidului din nas, poves-tindu-i cum noi, romanii, platim pentru drumuri sume exorbitante direct din buzunar, sume atit de mari incit intr-o tara normala drumurile respective ar putea fi facute direct din aur masiv, pentru ca ne permitem luxul de a cadea cu masina cu tot in craterele de pe sosele.

Mi-am adus aminte de povestea asta ieri, cind am aflat lucruri noi despre cea mai veche autostrada romaneasca, Brasov-Cluj-Bors, atit de faimoasa incit lipseste cu desavirsire. Dupa citiva ani de bilci si de taraganari, primul fapt concret legat de aceasta autostrada: pretul sau nu mai este de 2,2 miliarde de euro (suma despre care se spunea ca este enorma), ci de 5,2 miliarde de euro.

Povestea micului amuzament de 4,5% din PIB incepe in timpul guvernarii lui Nastase Voda, cind un studiu de prefezabilitate executat de o firma de smecher spunea, dupa ureche, ca pretul este 2,2 miliarde de euro. Dupa licitatie, pardon, dupa incredintarea directa a contractului catre firma Bechtel, cele citeva ziare care nu erau cumparate de PSD au scris ca acest contract este o rusine. Noul Guvern a oprit lucrarile ticaloase si s-a pus pe negociat cu Bechtel. A reusit o reducere a sumei cu citeva zeci de milioane de euro, dar a aflat ca, intre timp, materialele s-au scumpit. Asa spune o analiza tehnica aparuta de curind, pentru ca se pare - ciudat, nu? - ca trebuie si o oarecare expertiza inainte sa te apuci sa construiesti o autostrada de miliarde de euro.

Iata, noul Guvern a reusit sa puna, in sfirsit, lucrurile in miscare, la un pret mult mai avantajos (n-am spus ca pentru noi), si se pare ca vom avea o autostrada prin 2013. Asta daca nu cumva, cind ne apucam sa turnam asfaltul, descoperim ca au crescut, iar preturile si ca autostrada este mai scumpa decit PIB-ul Romaniei.