Pina la sfirsitul anului 2008, solicitarile pentru cadastru vor fi rezolvate computerizat in toata tara.

Solicitantul nu va mai interactiona cu o armata de angajati. Odata depus, dosarul de cadastru este inregistrat de computer cu un numar de inregistrare, nume, adresa si serviciul solicitat. „In functie de serviciul solicitat, dosarul este repartizat pe fluxul de avizare si inregistrare a proprietatii", ne-a spus Robert Tatu, directorul general al Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara. Sistemul, denumit E-Terra, functioneaza doar in judetele Constanta, Prahova si Buzau si este ultimul pas catre unificarea sistemului informatic de inregistrare si de evidenta proprietatii.

Etapa a doua va fi reprezentata de verificarea si avizarea din punct de vedere cadastral. Adica un inspector va fi aleatoriu desemnat de soft. Acesta va trebui sa studieze dosarul si va aloca un numar cadastral ce va fi identificatorul unic al terenului, fie ca este un teren gol, fie ca are o constructie pe el. Urmatoarea faza, cea de-a treia, consta in preluarea dosarului de catre un asistent care va verifica dosarul din punct de vedere juridic, suprafata, vecinatatile etc. „Acesta va vedea si actul de proprietate al proprietarului, cum a dobindit proprietatea, precum si sarcinile care greveaza proprietatea, adica in cazul in care casa a fost lasata gaj pentru credit ipotecar", a mai spus Robert Tatu, adaugind ca intregul sistem unitar este prezent in aceeasi curte.

Printre avantajele proiectului E-Terra se numara faptul ca solicitantii nu vor trebui sa faca drumuri in plus, iar timpul de solutionare va fi mai mic. „La acestea se poate adauga o mai mare siguranta intrucit dosarul este repartizat si analizat de un soft care, daca detecteaza ceva gresit, semnaleaza imediat si astfel solicitantul nu va mai fi chemat de mai multe ori pentru completarea dosarului. Va sti din start ce lipsuri sint", a amintit Robert Tatu. In restul localitatilor va fi implementat sistemul E-Terra 2, care este imbunatatit in urma proiectului-pilot derulat in Constanta, Prahova si in Buzau. „Deja am ajuns la varianta aproape finala. Daca va fi nevoie, il vom imbunatati si pe acesta astfel incit sa nu mai fie probleme. Asta este si motivul pentru care toate proiectele incep cu un proiect-pilot", a concluzionat directorul general al ANCPI.

E-Terra va ajuta solicitantii si va proteja angajatii impotriva spagii. „Solicitantul unui dosar de cadastru nu va putea sa mai dea spaga pentru ca nu stie care inspector va fi desemnat sa se ocupe de dosarul lui, iar inspectorii nu vor putea sa solutioneze un dosar mai repede pentru ca se va vedea", sustine Robert Tatu. Pe de alta parte, persoanele care sint autorizate sa efectueze masuratorile de cadastru nu mai sint autorizate de catre ANCPI. „De citeva luni, acestia sint autorizati de catre Ordinul Geodezilor", a amintit Robert Tatu.

Formulare pentru cereri ANCPI pe www.cotidianul.ro/select