Directorul Institutului de Etnografie si Folclor "Constantin Brailoiu", Sabina Ispas, ne-a condus pe firul Ariadnei spre acele vremuri cand se spuneau povesti la gura sobeia€¦ "Fenomenul povestitului este un lucru dintre cele mai complexe si importante pentru ceea ce se cheama transmiterea informatiei, a mesajelor care au functie de model, pentru constituirea legaturii in cadrul societatii traditionale, pentru instituirea unor relatii de grup armonioase si de colaborare", spune Sabina Ispas. "Contrar tuturor prejudecatilor, fenomenul povestitului nu era rezervat doar copiilor. Basmul fantastic, basmul nuvelistic, basmul cu animale sunt numai trei dintre speciile majore ale naratiunii traditionale care au in cultura romaneasca repertorii deosebit de bogate".


OBICEI TRADITIONAL. "In Romania, continua Sabina Ispas, povestitul este atestat atat cu functie ceremoniala, cat si cu functie rituala, si in ultimii doua sute de ani cu functii de divertisment. Functia rituala a povestitului este explicit prezentata intr-un basm care ne spune ca inainte exista acest obicei traditional, mentionat in multe alte culturi, nu numai in cultura romaneasca, cand calatorului care cerea gazduire, mai ales peste noapte, i se solicita sa spuna o poveste. Asadar, unui calator sosit la o casa i s-a cerut sa spuna un basm. El nu a stiut sa povesteasca. Atunci nu a fost primit in casa, ci a fost lasat afara, in tinda. Era destul de frig, iar el nu a putut sa doarma si in timpul noptii a vazut cele trei povesti pe care le spusesera inaintea lui cei din casa cum se tineau de mana si inconjurau casa asemeni unor cercuri de foc care protejau casa respectiva de orice fel de intruziune a fortelor care ar fi putut sa faca rau".


RECREARE. "In toate localitatile care duceau o viata traditionala in Romania erau povestitori recunoscuti, personalitati care afara de faptul ca detineau repertorii deosebite aveau si calitatile necesare unui bun povestitor", mai afirma Sabina Ispas. "Basmul in general nu se spune ca o poezie, nu se invata pe dinafara. Fiecare basm povestit este o recreare a acelui subiect. Niciodata nu este la fel, iar povestitorul este un fel de om-orchestra, o personalitate inzestrata cu foarte mult talent dramatic, pentru ca el trebuie sa reprezinte diferentiat caracterele tuturor eroilor basmului respectiv, trebuie sa fie foarte sugestiv atunci cand exprima confruntarile dintre protagonisti, de aceea este un mim bun si utilizeaza calitatile vocale deosebit."


DETALII. "Uneori, un asemenea basm, mai ales basmul fantastic, are o desfasurare foarte ampla, basmul cu animale, cel in care animalele imbraca din caracteristicile omului si se poarta asemeni lui, raportandu-se bineinteles, si ia particularitatile fiecarei specii in parte, afirma Sabina Ispas. "Asta face ca aceasta specie a basmului sa fie de dimensiuni mai mici. Basmul nuvelistic este un basm in care miraculosul are aceeasi extindere si autoritate ca in basmul propriu-zis, personajele sunt oameni obisnuiti si evenimentele se desfasoara asemeni intamplarilor caracteristice nuvelelor, de aceea i se spune basm nuvelistic, dar asta nu inseamna ca lipseste componenta fantastica, pentru ca altfel nu ar mai fi incadrata in naratiunea respectiva, a basmuluia€¦ Basmul propriu-zis sau fantastic este cel in care lumea noastra o imagine in lumea lor paralela. Basmul fantastic se caracterizeaza printr-un anume tip de luminozitate, legile dupa care se conduce si lumea asta, dar mai ales lumea paralela, lumea in care ajung eroii in diverse circumstante, lumea aceea are alte legi fizice, chimice, biologice, care sunt legile acelei lumi si nu creeaza senzatia de spaima sau de neobisnuit. Basmul are ca sarcina tocmai  transmiterea unui mesaj de echilibru si de lumina, indiferent daca eroii se confrunta cu personaje pe care in principiu le numim negative. In centrul basmului exista un erou care isi schimba statutul, pozitia. Daca un cuplu de imparati nu avea copii, venea cineva si ii dadea imparatesei sa manance dintr-un fruct extraordinar, un mar special, o rodie, de obicei fructele acestea nefiind oarecari, ci ele continand componenta germinativa. Sau dintr-un peste, o mreana, pestele fiind legat de fecunditate. In alte situatii nu este un cuplu, ci o femeie vaduva, o femeie singura, care inghite un bob de piper, celebrul Piparus Patru, avem acelasi principiu, samanta care germineaza, dar care substituie,  inlocuieste componenta masculina. Rezultatul este nasterea miraculoasa. Asadar eroul de basm este conceput in conditii speciale. Atentie, de obicei este conceput in afara autoritatii masculine si asta plaseaza basmul intr-o sfera deosebita, putem discuta mult despre absenta componentei masculine in conceperea eroului de basm", a incheiat Sabina Ispas, directorul Institutului de Etnografie si Folclor "Constantin Brailoiu".
 
a— Povesti de Mos Nicolae a— Mos Nicolae isi scutura barba a— Jucariile traditionale a— Cum se face o poveste? a— Povestitorii sunt uneori pamanteni, alteori devin zeia€¦ a— Pieptenele Sfantului a— Scrieti o scrisoare lui Mos Craciun!