Guvernul spune ca Laszlo Kovacs, comisarul european pentru taxe, s-a antepronuntat atunci cind a cerut statului sa dea inapoi banii luati pe taxa auto. Palatul Victoria urmareste in fapt mentinerea actualelor niveluri ale taxei pentru o perioada cit mai indelungata.

Cazul Romaniei nu este similar cu cel al Ungariei in privinta taxei auto, cum a sugerat comisarul european Laszlo Kovacs, care s-a antepronuntat pe aceasta tema, deoarece nu se cunoaste daca Romania va intra in discutia Curtii Europene de Justitie (CEJ), a declarat vineri purtatorul de cuvint al Guvernului, Camelia Spataru.

Ea a reamintit ca taxa auto este un instrument de protectie a mediului, prin incercarea limitarii emisiilor de dioxid de carbon, si nu se constituie intr-un element discriminatoriu deoarece se aplica atit masinilor din productia autohtona, cit si celor din import.

"In acest moment, cind Uniunea Europeana incearca sa impuna norme severe pentru reducerea poluarii generate de autovehicule, ar fi surprinzator ca Romania sa fie criticata tocmai pentru ca incearca prin aceste masuri sa limiteze emisia de dioxid de carbon", a spus Camelia Spataru.

"Am putea considera astfel ca, prin declaratiile facute, practic, comisarul european Laszlo Kovacs s-a antepronuntat intrucit in acest moment nu stim daca acest caz va ajunge in fata Curtii Europene, dupa cum nu stim nici care va fi decizia in cazul in care aceasta situatie ar ajunge pe masa Curtii Europene", a aratat oficialul guvernamental.

De fapt, Guvernul vrea sa intirzie pe cit posibil o actiune din partea Comisiei si astfel sa pastreze actualele niveluri ale taxei.

"Ministrul Finantelor, Varujan Vosganian, se va duce luni la Bruxelles si va avea o intilnire si cu comisarul european Laszlo Kovacs pentru a-i prezenta acestuia pozitia Romaniei. Partea romana va sustine ca este vorba despre o taxa ecologica si ca este doar o problema de mediu. Cel mai probabil se va incerca sa se amine lucrurile, poate se cade de acord la un moment dat, dar fara a modifica legislatia romana. Aceasta mai ales pentru ca o conditie privind rambursarea sumelor incasate este greu de realizat intrucit ar trebui ca noua lege sa aiba efect retroactiv’’, ne-au spus surse guvernamentale.

Cazul Romaniei nu este similar cu acela al Ungariei, asa cum sugera in declaratia sa comisarul european, argumenteaza Camelia Spataru.

Intrebat cum comenteaza declaratia lui Laszlo Kovacs, conform caruia Guvernul ar trebuie sa garanteze restituirea taxei auto, purtatorul de cuvint al Executivului a aratat ca "aceasta este o masura care in acest moment nu poate fi anticipata".

Comisia Europeana a trecut miercuri la a doua etapa a procedurii de infringement impotriva Romaniei in cazul taxei de prima inmatriculare, autoritatile de la Bucuresti avind la dispozitie doua luni pentru a se conforma solicitarilor CE, care va inainta, in caz contrar, o plingere la Curtea Europeana de Justitie.

Executivul european a argumentat decizia prin faptul ca reglementarile in vigoare sint discriminatorii in cazul autoturismelor second-hand importate din alte state ale blocului comunitar.

Intrebat ce se va intimpla cu persoanele care au platit deja taxa auto, Kovacs a spus ca "banii trebuie dati inapoi".

Autoritatile poloneze au patit-o la inceputul acestui an, cind in urma unei plingeri a unei persoane fizice au fost nevoite sa returneze circa 550 de milioane de euro populatiei. Statul polonez a fost gasit vinovat de incalcarea legislatiei europene prin impunerea unor niveluri mai ridicate ale accizelor pentru automobilele second-hand importate comparativ cu vehiculele rulate in Polonia. Decizia instantei a fost adoptata in cazul unui proces intentat de o persoana fizica, Maciej Brzezinski, ce a platit taxa pentru un automobil Volkswagen Golf, fabricat in 1989. Creindu-se precedentul, guvernul polonez s-a vazut obligat sa returneze in acest an accizele incasate pentru aceste masini dupa aderarea la UE, cu toate ca in decembrie 2006 Polonia a modificat aceste reglementari.

Orice persoana poate adresa petitii la Comisia Petitii a Parlamentului UE, la Comisia Europeana si la Departamenul pentru Taxe al Comisiei.

De asemenea, dupa modelul polonez, orice persoana fizica poate da statul roman in judecata la Curtea Europeana de Justitie din Luxemburg.

Ungaria a fost pusa sub acuzare si amendata anul trecut pentru ca, in cazul a doua masini identice (Mercedes de 2.400 centimetri cubi), insa una veche, folosita in Uniunea Europeana, iar cealalta noua, cumparata din Ungaria, taxa de inmatriculare era aceeasi. Statul a fost obligat ca, incepind din luna februarie 2007, sa restituie cetatenilor sumele platite in plus pe vechiul sistem fata de o noua grila la care autoritatile au trecut dupa ce vechiul sistem a fost condamnat de Uniune.