Comisia ne-a dat doua luni sa schimbam legea privind taxaAngajamentul autoritatilor de a aplica modificarile la taxa de prima inmatriculare pana la jumatatea anului viitor nu i-a impresionat pe oficialii europeni. Comisia Europeana a decis ieri sa treaca la faza a doua a procedurii de infringement impotriva Romaniei, acordand un termen de doua luni pentru schimbarea legislatiei. Surse de la Bruxelles au declarat pentru NewsIn ca decizia a fost luata in sedinta Colegiului Comisarilor si este motivata de faptul ca raspunsul autoritatilor romane la scrisoarea de notificare formala trimisa in martie (prima faza a procedurii de infringement) a fost considerat nesatisfacator. Potrivit acelorasi surse, Bruxelles-ul a fost instiintat in numeroase randuri de catre cetatenii romani asupra nemultumirilor provocate de plata unei astfel de taxe, la nivelul la care este ea calculata in prezent in Romania. Prin urmare, Comisia a emis avizul motivat (reasoned opinion), cerand formal Romaniei sa puna capat incalcarii tratatului, ceea ce inseamna ca statul vizat de sanctiunea Executivului european are la dispozitie un termen de doua luni pentru schimbarea legislatiei. Urmatoarea faza, in cazul in care Romania nu se supune cerintelor UE, este sesizarea de catre Comisie a Curtii Europene de Justitie.
Incasarile din taxa de inmatriculare auto au ajuns, in primele zece luni si jumatate ale anului 2007, la suma de 787,06 milioane lei (aproximativ 225 milioane euro), potrivit datelor furnizate catre NewsIn de Ministerul Economiei si Finantelor.
Suma colectata din taxa de inmatriculare, pana in prezent, depaseste nivelul estimat pentru tot anul 2007, prin legea bugetului, la 766,8 milioane lei. Pentru anul viitor, Finantele au programat incasari din aceasta taxa de 600,8 milioane lei.Vosganian va pleca la BruxellesFinantele se asteptau ca Romania sa intre in a doua etapa a procedurii de infringement, in ciuda faptului ca au trimis marti la CE o noua scrisoare, prin care se angajeaza ca modificarile la taxa de inmatriculare vor intra in vigoare cel tarziu la 1 iulie 2008. Documentul nu include insa propunerile de modificari concrete care vor fi aduse taxei auto, ci un calendar de aplicare, mentionandu-se, totodata, ca autoritatile romane intentioneaza sa studieze diferite modele de taxare din tari precum Ungaria, Finlanda sau Spania.
Ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, va discuta saptamana viitoare cu Laszlo Kovacs, comisarul pentru taxe, si cu Durao Barroso, presedintele Comisiei.
Intre reprezentantii autoritatilor romane si expertii comunitari au avut loc mai multe discutii tehnice si schimburi de scrisori pe tema taxei auto din Romania, iar Ministerul Economiei si Finantelor a transmis CE, la sfarsitul lunii mai, o noua formula de calcul a taxei de prima inmatriculare, care prevede niveluri de pana la trei ori mai mici pentru unele masini vechi, dar mai mari la cele noi.
Vosganian anunta atunci ca noua varianta de calcul a taxei va intra in vigoare de la 1 ianuarie 2008 sau dupa sase luni de la publicarea acesteia in Monitorul Oficial. Noua grila de inmatriculare a masinilor la mana a doua are la baza principiul potrivit caruia cuantumul taxei scade pe masura ce varsta masinii creste.Noua varianta de calculPotrivit proiectului, pentru automobilele noi se va plati aceeasi suma ca in prezent, in vreme ce pentru cele mai vechi de 15 ani, taxa va fi redusa cu pana la 75%. Astfel, taxa ar putea fi redusa de la 284 de euro la 139 euro pentru masinile de 1-2 ani si de la 299 de euro la 111 euro pentru cele de 4-5 ani, dotate cu motoare euro patru sub 1.400 cmc. Pentru categoria pana la 1.600 cmc, nivelul scade de la 324 de euro la 159 de euro pentru masinile de 1-2 ani si de la 342 de euro la 127 de euro pentru cele de 4-5 ani.
La masinile de 2.000 de cmc, propunerea vizeaza diminuarea de la 945 de euro la 461 de euro pentru vechimea de 1-2 ani si de la 998 de euro la 370 de euro pentru cele de 4-5 ani. Automobilele cu motoare mari, de peste 3.000 cmc, ar putea fi taxate cu 1.974 de euro fata de 4.501 euro in prezent daca au vechime de 1-2 ani si cu 1.583 euro fata de 4.276 de euro, pentru vechimea de 4-5 ani.
Niveluri mai ridicate ale taxelor vor ramane la masinile non euro, desi in scadere fata de valorile actuale. Pentru masinile non euro cu motor pana la 1.400 cmc, de 15-16 ani, taxa s-ar putea reduce de la 4.007 euro la 2.464 euro. Pentru vechimea de 20-21 de ani, valoarea coboara de la 4.007 euro la 1.120 euro.
La categoria 1.600 cmc, taxele propuse sunt de 2.816 euro pentru masinile de 15-16 ani si de 1.280 euro pentru 20-21 de ani, comparativ cu 4.579 euro actual.
Pentru masinile non euro de 2.000 cmc, propunerile sunt de 3.608 euro la vechimea de 15-16 ani si de 1.640 euro pentru 20-21 de ani, in scadere de la 5.724 de euro. Peste 3.000 cmc, taxele ar putea scadea de la 8.598 euro la 5.942 euro pentru masinile de 15-16 ani si la 2.701 euro pentru cele de 20-21 de ani. Pentru autoturismele cu motor Euro 5 nu se va plati taxa de prima inmatriculare.Guvernul considera ca operatorii de telefonie sunt de vinaPurtatorul de cuvant al Guvernului, Camelia Spataru, a anuntat ieri ca institutia pe care o reprezinta a luat act de decizia Comisiei Europene, urmand sa-i transmita punctul de vedere in doua luni. "Avem o perioada de doua luni pentru ca, impreuna cu oficialii europeni, sa fie analizate si discutate toate aspectele asa incat sa ajungem la o pozitie de comun acord", a precizat Spataru, amintind ca taxa auto reprezinta un instrument de protectie a mediului, in acord cu reglementarile europene de limitare a emisiilor de dioxid de carbon.
In ceea ce priveste infringementul declansat de Comisie in legatura cu anumite probleme legate de numarul de urgenta 112, Camelia Spataru a declarat ca exista "intreaga disponibilitate" din partea autoritatilor romane pentru rezolvarea acestora, dar operatiunile tehnice depind de operatorii de telefonie mobila.
"Esenta problemei in aceasta situatie consta in realizarea posibilitatii tehnice pentru identificarea tuturor apelantilor la numarul de urgenta 112, indeosebi la operatorii mobili. Exista intreaga disponibilitate a autoritatilor romane pentru rezolvarea problemelor semnalate de Comisia Europeana, de altfel cadrul legal in care functioneaza acest numar este perfect compatibil cu reglementarile UE. Realizarea tehnica depinde de operatorii de telefonie mobila din Romania", a declarat pentru Mediafax Camelia Spataru.
Potrivit acesteia, vor fi analizate toate problemele sesizate de Comisia Europeana, urmand sa fie luate deciziile pentru asigurarea functionarii sistemului la parametrii stabiliti la nivel european. Deciziile vor fi luate in urma consultarii si a colaborarii dintre Ministerul Comunicatiilor, Autoritatea de Reglementare in Comunicatii, Serviciul de Telecomunicatii Speciale si operatorii de telefonie mobila.Infringement si pentru numarul de urgenta 112Comisia Europeana a deschis ieri procedura de infringement impotriva Romaniei pentru numarul de urgenta 112, considerand ca nu functioneaza corespunzator. De altfel, din aceleasi motive, CE a dat deja in judecata Polonia si Letonia.
Legislatia comunitara in materie de telecomunicatii impune statelor membre sa se asigure ca serviciile de urgenta sunt accesibile gratuit, formand numarul de urgenta unic european 112. Statele membre trebuie sa garanteze, de asemenea, ca operatorii de telecomunicatii furnizeaza serviciilor de urgenta informatiile privind localizarea apelantului pentru apelurile catre numarul 112, efectuate de pe telefoane fixe sau mobile.
Luna trecuta, Comisia Europeana a inceput procedura de incalcare a dreptului comunitar pe aceeasi tema si impotriva Bulgariei, pentru lipsa disponibilitatii numarului de urgenta european 112 (IP/07/1530).